“We zouden ‘iets’ met sociale media willen doen”. Het is een uitspraak die we regelmatig bij bakkers optekenen. Maar hoe pak je dat praktisch aan? En genereer je er ook echt extra klanten mee?

Willem Verlooy verzamelde rond het merk ‘Patisserie Willem Verlooy’ de voorbije jaren een trouwe schare fans via zijn socialemediakanalen. Veel collega’s zouden ongetwijfeld direct tekenen voor meer dan vijfentwintigduizend Instragram-volgers. Dat zoiets niet in een-twee-drie tot stand komt, verduidelijkte de vaardige patissier onlangs tijdens Pastry@The Farm, een inspiratiedag van Debic.

“Beschouw sociale media niet als een wondermiddel om rechtstreekse verkoop te genereren”, steekt Willem van wal. “Het helpt wel om het imago van je zaak op te bouwen en je gamma in de kijker te plaatsen. Vroeger genoot je enkel vanop een toplocatie van de nodige visibiliteit. Nu kan de vakman uit een klein gehucht via sociale media zijn vakmanschap even goed voor het grote publiek etaleren. Als patissier uit het kleine Oevel spreek ik uit ervaring.”

Een beeld zegt zo veel meer

Willem hanteert een visuele aanpak op sociale media. Eén knap beeld en enkele woordjes volstaan om de consument te verleiden. “Ik fotografeerde mijn creaties aanvankelijk met mijn  iPhone. De kwaliteit was zeker in orde, maar alles kan beter. Daarom doe ik sinds enige tijd beroep op een professionele fotograaf. Dat kost uiteraard wat meer, maar met een goede voorbereiding kan je er wel het maximale uithalen. Samen met mijn pa, die verantwoordelijk is voor alle brood en koeken bij Broodboetiek Verlooy, zorg ik ervoor dat de fotograaf quasi non-stop producten kan fotograferen. Wanneer ik de volgende taart voor de foto afwerk, plaatst mijn pa een broodvariëteit voor de lens. Op die manier beschik je na een dagje fotograferen al snel over een vijftigtal productshots. Die gebruik ik zowel op sociale media, onze webshop als onze eindejaarsfolder. Dan valt het kostenplaatje in mijn ogen zeker te verantwoorden.”

Willem organiseert telkens in het voorjaar en het najaar een fotoshoot om het actuele assortiment te belichten. Een mooie achtergrond is belangrijk. Willem beschouwt een slordige, niet-gereinigde werkplek als een afknapper. “Spellingfouten in je berichten vermijd je ook best. Laat je tekstje best even nalezen voor je het publiceert.”

Tekst: Kurt Deman