Een vleugje geschiedenis

Uitgeven is nog steeds onlosmakelijk verbonden met de druktechniek
Drukkerij Oranje stond aan de wieg van uitgeverij Evolution

Evolution ontstond in de schoot van Drukkerij Oranje. Deze drukkerij dateert al van 1955, toen nog onder de naam Drukkerij Desmyter. In 1982 werd een uitgeverij van horeca-tijdschriften opgekocht, wat de start betekende van Evolution Media Group.

Oprichting

Evolution Media Group groeide sinds de oprichting in 1982 uit tot de grootste uitgever van vakbladen in de horecasector. Met Horeca Revue (°1974), Catering (°1974), Frituur & Snack (°1984), (drie vakbladen die in de loop van de jaren overgenomen werden van andere uitgevers), Café & Bistro (°1989) en Hotel Business (°1992) dekt Evolution Media Group alle segmenten van de horecamarkt.

Online

Uit een recent marktonderzoek bleek dat die vijf horecagerichte vakbladen elk in hun segment marktleider zijn. ‘Horecamail’ is de enige digitale nieuwsbrief voor de totale horecasector en is gekoppeld aan de in 2011 gelanceerde overkoepelende website ‘www.horecaplatform.be’, waarop naast de magazines die er online te lezen zijn, doorlopend actuele nieuwtjes uit de sector geplaatst worden, evenals personeels- en immobiliënaankondigingen.

Voeding

Maar ook in de Food-markt startte Evolution enkele uitgaven op. In 1987 begon de publicatie van het magazine Food & Meat Contacts (dat in 1997 ontdubbeld werd in Food & Meat – De Slager en Food Business). Eind 2001 werd Food Business geïntegreerd in het van Keesing Business Media overgenomen Food Industry. Er verschijnt maandelijks een Food Industry Mail met economisch nieuws over de verschillende levensmiddelenbedrijven. Food & Meat Mail is de enige digitale nieuwsbrief voor de totale vleessector. Eind 1993 werd het brood- en banketbakkersvakblad Brood & Banket/Pain & Pâtisserie gelanceerd, waar nadien ook de digitale nieuwsbrief B&B mail bij kwam. Evolution Media Group is niet enkel actief in de sector van de voedingstijdschriften.

Karaat

Karaat werd jarenlang uitgegeven als een controlled circulation lifestyle magazine voor Zuid-West-Vlaanderen. Sinds 1994 verschijnt het als full colour huis- aan-huis-magazine in de regio Kortrijk-Waregem. In 1996 werd met een tweede uitgave begonnen, voor de regio Roeselare, terwijl eind 1999 ook voor de regio’s Vlaamse Ardennen en Deinze-Aalter- Drongen een Karaat-editie werd opgestart. In 2002 volgde de editie Brugge-Knokke-Sluis, begin 2007 de editie Ieper-Poperinge-Menen en eind 2008 de editie Gent. In 2016 staakten we de uitgave van Karaat Brugge. Karaat komt nog maandelijks bij meer dan 423 000 gezinnen terecht. In 2006 werd Karaat.be gelanceerd als digitaal platform, en Karaat is ook heel actief op Facebook. In 2004 werd het consumentgerichte gezondheidsmagazine BioGezond gelanceerd, dat gratis ver- spreid wordt via natuur- en biowinkels, therapeuten, welzijnscentra, enz. Eind 2017 werd Karaat stopgezet, als gevolg van de toenemende digitalisering die disruptief inwerkte op de regionale uitgave.