Godiva werpt zich op koffiemarkt

Het van oorsprong Belgische chocolademerk Godiva heeft plannen om wereldwijd 2.000 koffiebars te openen, meldt Financial Times. De Japanse tak wordt mogelijk verkocht.

De Britse Financial Times weet dat de zakenbank Morgan Stanley in opdracht van Godiva praat met ‘potentiële strategische investeerders’ over een ‘transactie van meer dan een miljard dollar’. Godiva zou dat geld willen gebruiken voor een stevige uitbreiding in onder meer Noord-Amerika en Azië. Het is niet duidelijk wat de deal precies inhoudt, maar de krant spreekt over de mogelijkheid dat de grote en groeiende Japanse tak van Godiva verkocht wordt, met uitzondering van de rechten op en het beheer van het merk zelf.

Belgisch

Godiva is van origine Belgisch, maar is sinds 2007 in handen van de Turkse Yikdiz Holding. Die heeft het financieel moeilijk door een hoge schuldenlast en de Turkse financiële crisis.

Opvallend zijn de plannen om 2.000 koffiebars te bouwen. Godiva baat al veertig koffiebars uit in enkele grote steden. Het chocolademerk wordt sinds halverwege vorig jaar geleid door een voormalige topmanager van de Amerikaanse koffiereus Starbucks, Annie Young-Scrivner. Ze mikt op cafés met een oppervlakte van 140 à 230 vierkante meter in wereldsteden. De komende lente moet het eerste opengaan in New York. Een derde van de bars komt in Noord-Amerika, een derde in Azië en een derde in de rest van de wereld. Behalve koffie zal chocolade prominent aanwezig zijn op de menukaart.

Koffiemarkt

Godiva is de zoveelste in een lange rij voedingsmerken die zich op de snel groeiende koffieverkoop gooien, vaak als diversificatie, omdat de kernactiviteit onder druk staat. Afgelopen najaar telde de Amerikaanse drankenmultinational Coca-Cola 3,9 miljard pond (4,3 miljard euro) neer om de Britse koffieketen Costa over te nemen van de Britse restaurant- en hoteluitbater Whitbread. In maart betaalde de Duitse holding JAB 1,7 miljard euro voor Costa’s kleinere Britse rivaal Pret A Manger.

Coca-Cola’s grootste rivaal Nestlé nam vorig jaar de Amerikaanse koffieketens Blue Bottle en Chameleon Cold Brew over. In mei betaalde het 6 miljard euro om Starbucks- producten te mogen verkopen aan supermarkten.

Bron: De Tijd