Kortgezegd EMG: uitgeverij van vakbladen en een gezondheidsmagazine

Evolution Media Group is een een uitgeverij die niet alleen vaktijdschriften publiceert, maar ook een  consumentenmagazines, zoals BioGezond. Het bedrijf evolueerde grillig doorheen de jaren tot het bedrijf dat het nu is. Maar de evolutie staat niet stil. Vandaar de serieuze inspanningen om ook digitaal een volwaardige mediapartner te worden.

Vandaag publiceert Evolution Media Group een vijftal magazines voor de horeca, een drietal voor de voeding en het consumentenmagazine BioGezond.

Oprichting

Evolution Media Group groeide sinds de oprichting in 1982 uit tot de grootste uitgever van vakbladen in de horecasector. Met Horeca Revue (°1974), Catering (°1974), Frituur & Snack (°1984), (drie vakbladen die in de loop van de jaren overgenomen werden van andere uitgevers), Café & Bistro (°1989) en Hotel Business (°1992) dekt Evolution Media Group alle segmenten van de horecamarkt.

Online

Uit een recent marktonderzoek bleek dat die vijf horecagerichte vakbladen elk in hun segment marktleider zijn. ‘Horecamail’ is de enige digitale nieuwsbrief voor de totale horecasector en is gekoppeld aan de in 2011 gelanceerde overkoepelende website ‘www.horecaplatform.be’, waarop naast de magazines die er online te lezen zijn, doorlopend actuele nieuwtjes uit de sector geplaatst worden, evenals personeels- en immobiliënaankondigingen.

Voeding

Maar ook in de Food-markt startte Evolution enkele uitgaven op. In 1987 begon de publicatie van het magazine Food & Meat Contacts (dat in 1997 ontdubbeld werd in Food & Meat – De Slager en Food Business). Eind 2001 werd Food Business geïntegreerd in het van Keesing Business Media overgenomen Food Industry. Er verschijnt maandelijks een Food Industry Mail met economisch nieuws over de verschillende levensmiddelenbedrijven. Food & Meat Mail is de enige digitale nieuwsbrief voor de totale vleessector. Eind 1993 werd het brood- en banketbakkersvakblad Brood & Banket/Pain & Pâtisserie gelanceerd, waar nadien ook de digitale nieuwsbrief B&B mail bij kwam. Evolution Media Group is niet enkel actief in de sector van de voedingstijdschriften.

Karaat

Karaat werd jarenlang uitgegeven als een controlled circulation lifestyle magazine voor Zuid-West-Vlaanderen. In 2017 stopte Evolution Media Group met de uitgave van Karaat. Tussen 1994 en 2010 kende het magazine nochtans veel succes. In 1994 wordt het als een full color huis-aan-huisblad uitgebracht in de Kortrijk-Waregem regio. Het begon met een tweede editie voor Roeselare in 1996, en tegen eind 1999 waren er ook edities voor de regio’s Vlaamse Ardennen en Deinze-Aalter-Drongen. In 2002 volgde de Brugge-Knokke-Sluis editie, begin 2007 de Ieper-Poperinge-Menen editie, en eind 2008 de editie voor Gent. In 2016 werd Karaat Brugge editie stopgezet. In 2006 werd Karaat.be gelanceerd als digitaal platform. Vanwege hoge druk- en verspreidingskosten werd het lifestylemagazine Karaat stopgezet in 2017, mede door de opkomst van sociale media.

BioGezond

In 2004 werd het consumentgerichte gezondheidsmagazine BioGezond geïntroduceerd, dat gratis wordt verspreid via natuur- en biowinkels, therapeuten, welzijnscentra, enzovoort. BioGezond is een informatief magazine dat zich richt op een gezonde levensstijl en wordt tweemaandelijks uitgegeven. Het blad wordt kosteloos verspreid via natuur- en biowinkels in zowel Vlaanderen als Brussel, bij therapeuten (waaronder homeopaten, acupuncturisten, reflexologen, psychotherapeuten), wellnesscentra en ook tijdens beurzen. Elke uitgave van het magazine wordt gedrukt in een oplage van 40.000 exemplaren.