Pizza’s, quiches en verse bereidingen zijn booming

Verse pizza’s en quiches zijn booming (+23% in één jaar) en ook verse kant-en-klare maaltijden maken deel uit van het dagelijks leven van de consument (+3%).

Eerste cijfer: de Belgische gezinnen gaven 10,8 miljard euro uit aan verse producten, d.w.z. 1,2% meer dan in de vorige periode).

Maar wat ligt er vers op ons bord? De verkoop van basisproducten daalden. De verse aardappel in het bijzonder (-4%), met name vanwege de prijsstijging. Hetzelfde geldt voor groenten (-3% per hoofd van de bevolking) of fruit (-4%).

Brood, vlees en vleeswaren, kaas: allemaal achteruit!

Het brood gaat nog altijd achteruit. De aankopen ervan liggen één procent lager. Niet beter voor kaas (-0,7%). Gelukkig is melk in opmars, vooral in Vlaanderen. De Belgen leggen minder vlees en vleeswaren op hun bord. “Voor vlees is er een afname, maar niet zo veel als in de laatste peiling,” zegt de reportage. Tussen 2018 en 2019 eten de Belgen meer eieren (+4%). Onze landgenoot houdt ook van verse vis, maar de prijs ervan blijft een obstakel. Daarom gaat hij over op verse bereidingen of salades.

Bereide gerechten

Wat werkt er in het vers? Bereide gerechten. Bovenaan de lijst staan quiches en pizza’s. Dit is met name de trend van de flexitariër, die zijn dieet zal veranderen door vlees te vervangen door plantaardige quiche of kaaspizza.

Deze categorie is booming. Bij de vers-categorië staan de bereide gerechten steeds in de top 3. Bereide vis of verse verwerkte aardappelbereidingen. Niet moeilijk te vinden in de schappen: zelfs de grote diepvriesmerken zoals McCain bieden u verse, voorgesneden frieten aan.

Bron: Sudinfo