Onderzoeker Weegels: brood is superfood

Dat brood zo bijzonder is, blijkt uit het artikel van Peter Weegels, dat begin dit jaar verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift Plant Foods for Human Nutrition. In dit artikel keek men welke plantaardige voedingsmiddelen de beste bijdrage leveren aan de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen, zoals eiwitten, vezels, vitamines en mineralen.

Gemiddeld 160 gram brood

In Europa en de Verenigde Staten wordt gemiddeld 160 gram brood per dag gegeten, ongeveer 6 sneetjes. Als dit allemaal volkorenbrood zou zijn, dan levert brood een aanzienlijke bijdrage aan wat er dagelijks nodig is aan eiwitten, vezels, vitamines en mineralen. Zo kan volkoren brood 36% van de eiwitbehoefte en een kwart van de vezelbehoefte leveren. Maar ook draagt brood voor 41% bij aan de mineralen die op een dag nodig zijn en voor 17% aan de behoefte aan vitamines. Daarom is de bijdrage aan de inname van belangrijke voedingsstoffen van brood een van de hoogste van alle basisvoedingsmiddelen. Alleen linzen scoren in sommige opzichten beter.

Stel dat je brood weglaat

Als je brood weglaat, moet je veel van andere producten eten om toch die goede voedingsstoffen binnen te krijgen. De hoeveelheid vezels uit 160 gram volkorenbrood (14 gram vezel) zit ook in 780 gram aardappels, 670 zilvervliesrijst, 7 borden havermoutpap of 560 g gekookte groenten. Nog een voorbeeld: de hoeveelheid mineralen uit 160 gram brood zit ook in 800 gram aardappels, 540 gram zilvervliesrijst, 2 borden havermoutpap of 470 gram gekookte groenten, zo is becijferd in het artikel. Iets dergelijks gaat ook op voor eiwitten en in minder mate voor vitamines. Deze getallen maken duidelijk dat brood een belangrijke bron is van voedingsstoffen en een vooraanstaande plek inneemt in het voedingspatroon.

Natuurlijk is volkorenbrood de beste keuze, want daarin zitten de meeste voedingsstoffen en vezels. Maar uit de berekeningen in het artikel blijkt dat zelfs witbrood nog een aanzienlijke bijdrage levert, beter bijvoorbeeld dan eenzelfde hoeveelheid volkoren pasta, zilvervliesrijst of aardappelen. En opvallend is dat ook vermeende superfoods als teff en quinoa echt veel minder goed scoren.

Bron: Bakkerswereld

Pin It on Pinterest

Shares