De coronacrisis zorgde voor veel thuiswerken en onrechtstreeks dus ook voor veel thuiswerkers die meer tijd overhielden om te koken, te bakken of te genieten. Dit had gevolgen voor de aankoop van producten. De consumenten gingen voluit voor lokaal en lekker! De lokale aanbieders en goede winkels zagen hun omzet daardoor serieus stijgen. Lokaal en digitaal werden het nieuwe normaal!
Enerzijds is de digitale (thuis)werker geneigd om online te bestellen, anderzijds wil hij liefst zo lokaal mogelijk producten kopen en afhalen. De onvermijdelijke vooruitgang van het online winkelen betekent dus NIET dat er alleen wereldwijde spelers op de markt overblijven. Integendeel. De lokale frituur, beenhouwer en bakker hebben hierop ingespeeld. De horeca en de detailhandelaars hebben hun websites geoptimaliseerd en zijn digitaal gaan verkopen. Met haar takeaway-concepten biedt de horeca online tal van menu’s aan. Bij de frituur online bestellen is een koud kunstje. Ook de bakkers en slagers volgen. Allen zijn ze zich online gaan profileren en digitaal gaan verkopen.
Veerkracht van de lokale economie is versterkt
Wat misschien niemand verwacht had, is door de coronacrisis werkelijkheid geworden. Er zijn heel veel spelers op de online markt gekomen die tal van kansen kregen. Tijdens deze crisis heeft men ontdekt dat online winkelen perfect kan samengaan met ophalen in de lokale winkel of bij de lokale horeca. Dit droeg ertoe bij dat de veerkracht en de winstgevendheid van het lokale economische en het sociale weefsel is kunnen toenemen. Straks als de detailhandel en de horeca weer open zullen zijn, zullen de meeste klanten hun bestellingen online plaatsen. Het bestellen wordt makkelijk, ook het betalen moet een fluitje van een cent worden. Met QR-code, paypal, enz.
Kortom, na de pandemie zullen we in een totaal andere wereld leven.
Geef als eerste een reactie