Deliveroo onthult Belgische eetgewoonten tijdens de lockdown

Van virtuele coronapero’s en face-time date-avonden, tot virtuele verjaardagsfeesten en e-bruiloften, ons land heeft tijdens de lockdown periode links en rechts allerlei nieuwe sociale trends zien ontstaan nu manieren worden gezocht om in contact te blijven.

Niet veel dingen brengen mensen zo samen als de liefde voor eten, en nieuwsgierige Belgen blijken het leuk te vinden om de eetgewoonten van hun buren te ontdekken. Na twee maanden van lockdown heeft Deliveroo op basis van de beschikbare data een aantal interessante trends samengevat.

1.  De crisismaaltijd van ons land

Nieuwe data van Deliveroo heeft aangetoond welke gerechten Belgen in deze onzekere periode het meest verkiezen, en de resultaten zijn interessant. Burgers, voorheen het meest populaire menu-item op Deliveroo, staan niet langer bovenaan. De officiële crisis maaltijd van het land is nu de Belgische keuken, met onder meer gehaktballen, Belgische spaghetti bolognaise, gebraden kip met appelmoes en natuurlijk: frietjes. Dit zou verband kunnen hebben met het feit dat vele Belgen hun favoriete traditionele gerechten, bereid door hun geliefden, momenteel moeten missen als gevolg van de beperkte familiebezoeken. Op de tweede plaats staat Italiaans eten, gevolgd door Amerikaans eten, inclusief hamburgers, op de derde plaats.

2.   Guilty pleasures of gezond?

Tijdens de lockdown is er ook een enorme stijging in het bestellen van zoetigheden. Belgen laten zich klaarblijkelijk meer dan normaal met desserts en andere lekkernijen verwennen. Zo kent de vraag naar ijs een aanzienlijke stijging van +2000%, en die naar Tacos van +500%. Ook zeevruchten zijn veel populairder geworden met een stijging van +200%.

3.     Nieuwe etenstijd

Aangezien de meeste Belgen meer dan ooit van thuis uit werken, heeft er ook een verschuiving bij de gemiddelde etenstijd plaatsgevonden: de avondpiek in de etensbestellingen is met 33 minuten opgeschoven. Waar de gemiddelde bestelling op een doordeweekse dag meestal rond 19u16 zijn hoogtepunt bereikte, is dit nu eerder 18u43, wat erop lijkt te wijzen dat Belgen meteen na hun lunch reeds aan het dagdromen zijn over hun avondmaal.

4.      Gezelliger samen

Met gezinnen, partners en huisgenoten die samen in lockdown gaan, heeft Deliveroo een aantal van de grootste thuisbestellingen ooit gezien. Tot 60% van de bestellingen zijn nu voor 2 of meer personen. Voor de crisis waren de bestellingen vooral bestemd voor mensen die alleen aten.

5.      Avondjes-uit in huis 

Omdat Belgen hun dansschoenen bij de start van het weekend niet langer kunnen aantrekken, is vrijdag de meest populaire dag van het weekend geworden om afhaalmaaltijden te bestellen Het lijkt erop dat bestellen op vrijdag, en niet langer zaterdag, de nieuwe norm is. Vrijdagavond thuis is dus een foodie-avond geworden in het hele land.

Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder bij Deliveroo, reageert: “We zijn blij dat Deliveroo in staat is om deze kleine momenten van vreugde te brengen in huizen over het hele land. Mensen maken het thuis nu lekker gezellig terwijl ze de restaurants die twee maanden geleden moesten sluiten kunnen ondersteunen door bij hen te bestellen.”

Maatregelen van Deliveroo tijdens de COVID-19-crisis:

Voor koeriers:

  • In afwachting van de aankomende levering van maskers, desinfecterende gels en ander sanitair materiaal, kunnen koeriers een terugbetaling van €25 vragen voor een eventueel reeds gedane aankoop.
  • Er is een steunfonds ontwikkeld voor koeriers die geen leveringen kunnen doen omdat ze besmet zijn met het virus of in isolatie of quarantaine zitten.
  • Contactloze levering is verplicht tussen koerier, restauranthouder en klant, zodat elke restauranthouder de consument een veilige levering kan garanderen. Koeriers kunnen meer informatie vinden op de website.

Voor restaurants:

  • Bestaande leveringsgebieden zijn uitgebreid om restaurants dichter bij potentiële klanten te brengen.
  • Toegewijde teams werken 24 uur per dag, 7 dagen per week om restaurants die willen leveren te helpen.
  • Voor nieuwe restaurants die zich willen inschrijven is er een beperkt inschrijvingsgeld.
  • De betaling aan restaurants gebeurt wekelijks in plaats van om de twee weken. Op die manier krijgen restaurants, die sinds de eerste inperkingsmaatregelen gedwongen zijn hun deuren voor het publiek te sluiten, sneller toegang tot contant geld.
  • In samenwerking met CentralApp, de Facebook-burgergroep “Aide aux restaurateurs #COVID19” en de Petit Futé-gids wordt er regelmatig een lijst bijgewerkt van de restaurants die in werking blijven om hen zo te ondersteunen op aide-aux-restaurateurs.be.
  • Deliveroo heeft gepersonaliseerde online marketingtools voor restaurants ontwikkeld om klanten te informeren dat chef-koks leveringsdiensten aanbieden.
  • Er is een HELPHORECA-campagne opgezet om de bestellingen bij restaurants tijdens de lockdown opnieuw te stimuleren
  • Deskundig advies en aanbevelingen over het gebruik van het platform om de veiligheid te garanderen, worden aangeboden op een website exclusief voor  restaurants.
  • We houden nauw contact met de betrokken autoriteiten en federaties om de bezorgdheid en de behoefte aan overheidssteun van restaurants aan de orde te stellen.

Voor de gemeenschap:

  • Er werden al meer dan 2.000 maaltijden geleverd aan ziekenhuizen en zorgverleners.
  • Elke vrijdag worden 150 pizza’s van Loola en donuts van het huis Patrick De Corte door Deliveroo geleverd aan de intensive care-afdeling van het Chirec-Delta ziekenhuis voor verpleegkundigen, artsen en al het ziekenhuispersoneel.
  • Elke dinsdag worden meer dan 60 pizza’s door Deliveroo in het ziekenhuis van Saint-Pierre in Brussel geleverd. De lijst van deelnemende partners zal van week tot week groeien.
  • In Antwerpen heeft Deliveroo, in samenwerking met verschillende restaurants, 600 maaltijden geleverd aan de ziekenhuizen van de stad.
  • 5000€ donaties werden verzameld via Deliveroo op een speciale pagina genaamd “Support Hospital Heroes – Meals of Gratitude”.