Eerste standalone bakkerij van Starbucks geopend

Het verhaal van bakkerij Princi gaat terug tot 1986, toen Rocco Princi zijn boetiek en café opende aan het historische Piazzale Istria in Milaan. In 2016 kwam Starbucks aan boord en onder de vleugels van de koffiegigant is nu de eerste standalone vestiging in de Verenigde Staten geopend.

De regio Calabria ligt in de punt van de Italiaanse laars. De ruige bergen die uitkomen in een turquoise zee zijn het decor waar Rocco Princi opgroeide. Hier ontdekte hij de ambachtelijke kunst van het broodbakken als een leerling bij de plaatselijke bakkerij.

In 1986 opende Princi zijn gelijknamige boetiek-bakkerij en café in Milaan aan de historische Piazzale in Istrië. Het was een feest voor de zintuigen, met krokante ronde broden van zuurdesembrood leunend tegen manden met ciabattabrood, omgeven door potten olijfolie en bakken meel. Princi gebruikt de term ‘Spirito di Milano’, de essentie en energie van Milaan, om het gevoel van die eerste bakkerij te vangen. Die energie doordringt alles wat hij creëert.

Meerdere vestigingen

In de loop van de volgende drie decennia bouwde Princi zijn concept verder uit, tot hij vijf andere locaties bezat, vnl. in Milaan en Londen. In 2016 werd Starbucks een investeerder en wereldwijde licentienemer van het bedrijf en opende de eerste Princi-locatie in de Verenigde Staten in de Starbucks Reserve ™ Roastery in Seattle, waar zijn ambachtelijke bakkerijproducten worden geserveerd naast de vers geroosterde kleine Starbucks Reserve ™ -koffie .

Starbucks maakte van Princi de exclusieve voedselleverancier in zijn Roasteries en Starbucks Reserve-winkellocaties en sindsdien hebben nieuwe Princi-bakkerijen hun deuren geopend in de Shanghai Roastery en de Starbucks Reserve-winkel in het SODO-hoofdkantoor van het bedrijf (en binnenkort ook in toekomstige Roastery-locaties in Milaan en New York).

Nieuwe bakkerij

Op 31 juli 2018 opende de eerste onafhankelijke stand-alone winkel van Princi in de Verenigde Staten aan de noordkant van het centrum van Seattle aan de Westlake op 9th Avenue. Het ontwerpteam van de Starbucks-winkel werkte nauw samen met Rocco Princi en zijn team om de nieuwe locatie te ontwerpen.

“En ook daar overvalt die energie, dat theater en die typische geur je als je binnenwandelt”, zegt Christian Davies, vice-president van Starbucks, Creative Global Design & Innovation. “Je eerste indruk is de overvloed en verleiding van voedsel. Dat is wat we proberen te creëren met een duidelijk Italiaanse uitstraling om die passie tot leven te brengen.

De nieuwe winkel doet denken aan de allereerste. De oven is het middelpunt van de ruimte, met brood dat gedurende de hele dag vers wordt gebakken. Een helder verlichte voedselkoffer strekt zich uit over de breedte van de ruimte, genoeg voor een visueel landschap van vers gebakken cornetti, brioche en focaccia, pizza’s en desserts. Commessas, Italiaans voor ‘winkelassistent’, fungeren als gids tijdens uw reis doorheen het aanbod.

De nieuwe winkel biedt het volledige Princi-menu van ambachtelijke gebakken producten, bereid met ingrediënten van de hoogste kwaliteit, afkomstig uit Italië tot Seattle, vanaf het ontbijt met staalgesnipperde haver met Italiaanse jam, gebakken eieren in een pikante tomatensaus en cornetti-sandwiches gemaakt met prosciutto cotto en fontina. Tijdens de lunch biedt het menu soepen, salades, focaccia-broodjes, pizza en warme voorgerechten. De namiddagen breiden uit naar een bredere selectie van Italiaanse cake, taarten en andere desserts. Starbucks Reserve Princi ™ Blend is het kenmerkende koffieaanbod, samen met handgemaakte espresso-dranken gemaakt op een handmatige espressomachine.

In de namiddag biedt Bar Mixato traditionele Italiaanse aperitivo, inclusief cocktails, bier, wijn en sterke drank vergezeld van gratis kleine schotels. Klanten kunnen ontspannen op de patio, die later dit jaar wordt geopend. De op zichzelf staande Princi-winkel maakt van Seattle de eerste stad ter wereld die de volledige reeks ervaringen biedt van Starbucks Siren Retail, toegewijd aan zijn premium Reserve ™ -merk, dat een Reserve Roastery, een Reserve-winkel, Starbucks-winkels met een koffiebar Reserve omvat en nu Princi stand-alone winkels.

Bijkomende stand-alone Princi-locaties zullen naar verwachting dit najaar in Chicago en New York worden geopend.

www.princi.com. Instagram: @princi Facebook: @thisisprinci

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.