Trendy Foods stelt zich open voor catering en brood- en banketbakkerijen, foodwinkels en horeca

Geconfronteerd met de retailers die steeds meer investeren in lokale winkels, breidt de Verviers-groothandel zijn activiteiten uit en richt zich met de overname van L’Épagneul ook op de horeca.

Met de toenemende aanwezigheid van grote detailhandelaren in lokale winkels in het hart van stedelijke gebieden neemt het aantal kleine zelfstandige winkeliers af. De groei van het aantal kleine zelfstandige winkeliers in het hartje van de stad neemt toe. Steeds meer van hen schakelen over op franchising voor grote ketens.

Deze evolutie ontsnapte niet aan de aandacht van de managers van Trendy Foods, de grootste food- en non-food-groothandelaar van het land voor kleine distributeurs (buurtmini-markten, tankstations, boekhandels, nachtwinkels, bioscopen, …), die ervoor gekozen hebben om hun aanbod van activiteiten en diensten uit te breiden.

Sinds afgelopen zomer is het bedrijf gevestigd in Petit-Rechain, in de buurt van Verviers, actief op het gebied van maaltijdservice voor de lokale autoriteiten dankzij de overname van L’Épagneul, een klein bedrijfje uit Fernelmont dat actief is in de horeca en zich voornamelijk richt op scholen en rusthuizen.

“De acteurs van de supermarktdistributie gaan steeds lager in de buurt naar beneden. Daarom moeten we naar andere horizonten kijken. De overname van L’Épagneul opent voor ons een nieuw distributiekanaal, dat we willen uitbreiden”, legt Francis Plunus, Managing Director van Trendy Foods, uit.

Voortdurende groei


Trendy Foods – voorheen Specaly – is weinig bekend bij het grote publiek en is ontstaan uit de fusie in 1970 van zes banket- en drankgroothandels uit de regio Verviers. Sindsdien is het nooit gestopt met groeien, door gerichte overnames en een diversificatie van het aanbod. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op de levering van snoepgoed, maar later ging het zich openstellen voor dranken, en vervolgens voor algemene voedingsmiddelen, tabak en telefoonproducten. Ook in de supermarkten, waar het exclusieve producten aanbiedt.

Trendy Foods, marktleider op de Belgische markt van de food- en non-foodgroothandel, levert aan meer dan 7.500 klanten in alle sectoren (benzinestations, bakkerijen, bioscopen, nachtwinkels, supermarkten, …).

450 medewerkers

In totaal stelt Trendy Foods 450 werknemers te werk, waarvan ongeveer 250 op het hoofdkantoor van Petit-Rechain. De andere zijn verdeeld tussen de depots van Bornem (Antwerpen) en Contern, ten oosten van Luxemburg.

Het enige kleine probleempje: het mislukken van de uitbreiding op de Franse markt. In 2014 richtte Trendy Foods een dochteronderneming op in Frankrijk, maar de ervaring bleek niet overtuigend. “We hadden het geluk dat we twee jaar geleden konden doorverkopen… Het Belgische model werkte daar niet. De Franse clientèle is absoluut niet loyaal en heeft geen enkele aandacht voor het nieuwe en geeft de voorkeur aan het traditionele plein”, zegt Francis Plunus.

Dit weerhield het bedrijf er niet van om verder te gaan. In tien jaar tijd is de omzet meer dan verdrievoudigd, van 378 miljoen euro in 2008 tot 1,15 miljard euro vorig jaar. “De kracht van Trendy Foods is de diversiteit van het klantenbestand. Als de ene sector het niet zo goed doet, stuiteren we terug in een andere sector”, zegt Francis Plunus.

Deze groei werd gerealiseerd dankzij een optimalisatie van de supply chain – vandaag beschikt het bedrijf over depots in Bornem, nabij Antwerpen, en Contern, Luxemburg, en een vloot van 76 vrachtwagens – en een maximale klant- en productdiversificatie. “Ik vind ook de term groothandel, die onze activiteit kenmerkt, nogal simplistisch. Ook bieden wij toegevoegde waarde en klantenservice, waaronder het importeren van exclusieve producten en het aanbieden van eigen merken. We kunnen ook een winkel tot 150 m² van A tot Z inrichten, op hetzelfde kwaliteitsniveau als een grote merkhandelaar. We ontwikkelen zelf ook specifieke schappen met onze exclusieve geïmporteerde producten voor massadistributie”, zegt de CEO van Trendy Foods.

Genoeg te doen in België


Francis Plunus is de tweede generatie van de familie aan het hoofd van het bedrijf. Van de zes groothandelsfamilies die zich in 1970 groepeerden, zijn er vandaag de dag nog maar twee actief en twee andere zijn aandeelhouders.

Trendy Foods is aanwezig in heel België en het Groothertogdom Luxemburg en plant momenteel geen internationale expansie. Om Francis Plunus te horen, er is in ons land nog genoeg te doen om het bedrijf verder te laten groeien.

Het heeft zojuist een CRM ontwikkeld, een software voor klantenrelatiebeheer, die kleine lokale leveranciers in staat moet stellen om te profiteren van het klant- en distributienetwerk van Trendy Foods. “Dit is onderdeel van een algemene trend die wordt gekenmerkt door de uitbreiding van de lokale handel.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

bron L’Echo, 23 avril