100 % duurzame cacao bij Mondelēz International vanaf 2025

Het duurzaamheidsprogramma Cocoa Life zal tegen 2025 100 procent van het cacaovolume leveren voor de verschillende chocolademerken van Mondelēz International. Vandaag is 43% van de chocolade al voorzien van het Cocoa Life-logo, waaronder Côté d’Or, Milka, Oreo en Cadbury Dairy. In de pipeline zitten nog heel wat andere chocolademerken, waarbij Toblerone ongetwijfeld het bekendste merk is. 

Cocoa Life in een Belgisch en internationaal kader

Côté d’Or, de favoriete chocolade van België, is het vlaggeschip van het Cocoa Life-programma, want het merk kreeg in 2015 de primeur om het Cocoa Life-logo te dragen. Mondelēz International kan niet op haar eentje een wijdverbreide verandering in de hele cacaotoeleveringsketen bereiken. Daarom neemt het het voortouw in collectieve actieplatformen, waarbij het haar krachten bundelt met collega-bedrijven en andere belanghebbenden:

  • Eind 2018 ondertekende Mondelēz International samen met minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo het ‘Beyond Chocolate’-charter voor duurzame Belgische chocolade. De nieuwe Cocoa Life-doelstelling tegen 2025 schrijft zich volledig in dit charter in.
  • Mondelēz International is de voorbije jaren op Europees niveau blijven hameren op het belang van een geharmoniseerde Europese wetgeving met betrekking tot due diligence (zorgvuldigheidsverplichtingen) op het gebied van mensenrechten in de Europese Unie. Concreet roept Mondelēz International de EU op om wetgeving aan te nemen om een gelijk speelveld te creëren waarin duurzame praktijken worden gestimuleerd.
  • In 2015 was Mondelēz International het eerste bedrijf dat het probleem van de ontbossing in de cacao-industrie op de agenda heeft gezet tijdens de COP21-top in Parijs en de eerste chocoladefabrikant die samenwerkingsovereenkomsten (MoU’s) ondertekende met de regeringen van Ghana en Ivoorkust. Mondelēz International neemt vandaag het voortouw in het internationale Cocoa & Forest Initiative (CFI) ter bescherming en herstel van bossen.

Allereerste grootschalige impactrapport in de cacaosector, in samenwerking met Flocert en Ipsos, bevestigt sterke resultaten


Een holistische aanpak van een complexe problematiek

Cacaoboeren en hun gemeenschappen worden geconfronteerd met een complexe puzzel aan uitdagingen zoals klimaatverandering, genderongelijkheid, armoede en kinderarbeid. In nauwe samenwerking met NGO’s en overheidspartners, zet Cocoa Life in zes cacaoproducerende landen de bakens uit om het levensonderhoud van deze cacaoboeren te transformeren en een bloeiende cacaotoeleveringsketen te creëren. Concreet stelt Cocoa Life op maat gemaakte kennis, vaardigheden, opleidingen, begeleidingsessies en materialen ter beschikking van de gemeenschappen, waarmee zij zelf aan de slag kunnen.

Mondelēz International is er van overtuigd dat alleen een sectorbrede langetermijnstrategie, met gecoördineerde actie van zowel de industrie, de overheden als het maatschappelijk middenveld tot een duurzame verandering zal leiden. 

Dirk Van de Put, CEO bij Mondelēz International, legt uit: “Successen kunnen niet behaald worden door alleen te handelen. Daarom zijn we bezig met het opbouwen van een beweging voor een blijvende verandering en passen we een holistische benadering toe door middel van productieve, collaboratieve partnerschappen. We hopen dat onze sterke resultaten bemoedigend werken om meer leden uit de sector te inspireren om een geïntegreerde aanpak te implementeren en zo hun impact te verbreden”.

Pioniersrol Cocoa Life bevestigd

Het uitvoerige rapport Cocoa Life Annual Report 2018 geeft een diepgaand overzicht van de impact op het terrein sinds de opstart van het programma in 2012. De holistische aanpak van Cocoa Life kan concrete en hoopgevende resultaten op tafel leggen : het programma bereikt vandaag reeds 142.000 cacaoboeren en ondersteunt de ontwikkeling van 1.400 gemeenschappen, met een belangrijke rol weggelegd voor vrouwen.

Op basis van deze resultaten zal het programma in de toekomst nog meer de focus leggen op drie specifieke interventiegebieden waar de grootste impact kan worden bereikt: cacaoteelt omvormen tot een welvarende activiteit; mondige en inclusieve gemeenschappen oprichten die hun eigen ontwikkeling stimuleren en het behoud en herstel van bossen die klimaatbestendige praktijken mogelijk maken.

1.    De cacaoproductie verbetert voortdurend en de resultaten tonen aan dat naarmate de cacaoboeren efficiënter worden via duurzame landbouwpraktijken, hun opbrengst op de bestaande boerderijen toeneemt:

  • Gewasbescherming: Ongeveer 8.4 miljoen jonge cacaoscheutjes werden al uitgedeeld en 86 nurseries werden opgericht, waar cacaoboompjes worden gekweekt
  • Opleidingen: Alle 142.000 boeren werden onderricht, gecoacht of creëerden zelf een boerderij-ontwikkelingsplan over Good Agricultural Practices

2.    Meer gemeenschappen sturen hun eigen ontwikkeling en Cocoa Life-gemeenschappen kunnen uitgroeien tot de drijvende kracht achter verandering:

  • Uitbannen kinderarbeid: 116.000 mensen volgden een specifieke opleiding en in meer dan 600 gemeenschappen werd een comité opgericht om kinderarbeid actief tegen te gaan.
  • Ondersteuning van zelfstandigheid: 71.000 leden van de gemeenschappen zijn betrokken bij Village Savings and Loan Associations (VSLA) – 70% van hen zijn vrouwen.
  • Opleiden toekomstige generatie: 50.000 leden volgden een cursus over financiële basiskennis

3.    Boeren kiezen ervoor om niet uit te breiden naar beschermde bossen. Het tegengaan van ontbossing en het beschermen van grond waar cacao wordt verbouwd zijn fundamenten van de Cocoa Life-strategie.

  • Bosherstel: 1.2 miljoen schaduwbomen werden ondertussen aangepland.
  • Mapping: Meer dan 93.000 boerderijen zijn reeds in kaart gebracht in het monitoring-systeem van het Cocoa & Forest Initiative (CFI).
  • Milieuvriendelijke technieken: Bijna 115.000 boeren en leden van de gemeenschap werden onderricht over ‘Good Environmental Practices’.
Cocoa Life wordt aangestuurd door 2 Belgen: Cathy Pieters, Global Director, en Cédric Van Cutsem, Global Operations Manager. Beiden zijn beschikbaar voor persaanvragen in het Nederlands, Frans of Engels – aarzel niet om contact op te nemen (wl@whyte.be – 02 738 06 37). 

Over Cocoa Life Cocoa Life is het wereldwijde duurzaamheidsprogramma voor cacao van Mondelēz International. Cacao is de essentie van onze chocolade en van vitaal belang voor ons bedrijf, dus we streven ernaar om ervoor te zorgen dat het ‘op een juiste manier gemaakt’ wordt. Om dat te bekomen, moeten we de complexe uitdagingen aanpakken waarmee cacaoboeren en hun gemeenschappen worden geconfronteerd, zoals klimaatverandering, genderongelijkheid, armoede en kinderarbeid. Cocoa Life pakt deze uitdagingen holistisch aan in zes cacaoproducerende landen: Ghana, Ivoorkust, Indonesië, de Dominicaanse Republiek, India en Brazilië.

We werken ter plaatse, samen met de mannen en vrouwen die hun brood verdienen met cacao, en richten ons op waar we het verschil kunnen maken om kansen te creëren: het transformeren van de cacaoteelt tot een bewuste keuze, het creëren van inclusieve en mondige gemeenschappen en de bescherming en het herstel van bossen. Om meer te weten te komen, bezoek: www.cocoalife.org.

Samenvatting

  • Tegen 2025 zal het volledige cacaovolume voor alle chocolademerken verzekerd worden via het duurzaamheidsprogramma Cocoa Life. 
  • Côté d’Or was het eerste merk dat het Cocoa Life-logo droeg en ondertussen wordt 43% van de totale chocoladeproductie van Mondelēz International verzekerd via het duurzaamheidsprogramma voor ondermeer Milka, Oreo en Cadbury Dairy. 
  • Het allereerste grootschalige impactrapport voor de cacaosector voor de cacaosector staaft deze vooruitgang met sterke, betrouwbare resultaten: de holistische aanpak van Cocoa Life bereikt vandaag reeds 142.000 cacaoboeren en ondersteunt de ontwikkeling van 1.400 gemeenschappen, waarbinnen vrouwen een grotere rol opnemen. 
  • Geen enkel ander bedrijf in de cacaosector kan zo’n verregaande impact voorleggen – een impact die bovendien nauwlettend wordt geverifieerd door gerenomeerde onafhankelijke experts op het terrein, zoals Flocert en Ipsos.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.