Nazaten van de stichter lanceren chocolade Meurisse opnieuw in België

Er is opnieuw chocolade van Meurisse op de markt. Na een afwezigheid van meer dan tien jaar wordt het merk van de oudste chocoladefabriek in ons land weer tot leven gebracht door de achter, achter, achterkleinkinderen van de stichter.

Wie iets van chocolade in België kent, weet dat de eerste industriële chocoladefabriek in ons land opgericht werd kort na het ontstaan van België. Het was de patissier Adolphe Meurisse die in 1845 in Antwerpen die eerste chocoladefabriek uit de grond stampte. Hij was een voortrekker, want chocolade was toen nog een zeldzame delicatesse. Maar nu is er dus opnieuw chocolade van Meurisse te vinden op de markt. Die chocolade wordt door échte nazaten van de stichter Adolphe Meurisse, nl. door de achter-, achter-, achterkleinkinderen Henry en Clement Van Vyve – de zesde generatie – op de markt gebracht en verkocht.

Zesde generatie

Die twee heren, jonge dertigers, wisten eigenlijk ook niet zoveel meer over de familiegeschiedenis én de geschiedenis van de chocolade Meurisse. Zij hadden wel een paar verhalen van hun oma gehoord en wisten dat hun grootoom daar nog directeur in de fabriek was geweest. Maar verder reikte hun kennis eigenlijk niet. En toch was er de liefde voor de chocolade en voor het ondernemen. Vandaar dat ze beslisten om iets te gaan doen met deze bekende naam. Ze wilden die naam terugkopen. Ze benaderden de directie van de Amerikaanse multinational Mondelez – die de naam bezat – en vroegen of ze de naam konden terugkopen.

De chocoladefabriek Meurisse was in de jaren 70 van de vorige eeuw overgenomen door het Nederlandse General Biscuits. Die laatste koekjesproducent was ook al een nieuwe naam op de markt, en fusioneerde tevens met de koekjesfabrieken Parein en De Beukelaer. De productie verdween daarna uit Antwerpen en werd in Herentals gelokaliseerd. Uiteindelijk zou het als Lu, daarna Danone, daarna Kraft Foods in de handen van Mondelez komen (met brands als Côte d’Or, Milka, Toblerone, Lu, Tuc, Philadelphia…). Uiteindelijk verdween zo ook de naam ‘Meurisse’ van het toneel.

Chocolade Meurisse

Nu de naam door de multinational al 10 jaar niet meer gebruikt werd, wilden de twee broers die graag terug. Het Amerikaanse Mondelez ging op hun aanbod in en zij kregen niet alleen de naam terug, maar ook een oude archiefdoos. “Een doos met oude foto’s en documenten over het familiebedrijf. Archiefstukken die noch mijn ouders, noch mijn broer Clement of ik ooit gezien hadden.”, vertelt Henry.

“De naam Meurisse is wel wat waard. Een marktstudie die wij lieten uitvoeren leert ons het belang. Meurisse geniet nog steeds een goede reputatie onder de Belgen. “66% van de mensen boven de 25 jaar herinneren zich de naam nog”, vertelt Henry.

Strategie

En nu is de chocolade Meurisse terug op de markt. De broers werken vooral online, maar ondertussen zijn ze ook bezig met partnerschappen te sluiten met restaurants en hotels, alsook met delicatessenwinkels, conceptstores, enz. Dit moet de productie – momenteel 20.000 tabletten – tegen het einde van het jaar opdrijven. Tegelijkertijd zal het merk zich ook sterk toeleggen op de niche van de relatiegeschenken. Naar de toekomst staan al enkele trajecten op punt. Zo willen ze een eerste verkooppunt in 2022 en volgend jaar willen ze vertegenwoordigd worden in tal van verkooppunten in luchthavens en stations. Maar het succes daarvan zal natuurlijk ook afhangen van de evolutie van de gezondheidscrisis Covid-19

Fairtrade, straks ook B-corp

De chocolade is meer dan gewone chocolade. Het gaat om chocolade, gemaakt met grondstoffen die gecertificeerd fairtrade zijn, van biologisch landbouw afkomstig zijn en straks ook “B Corp”, wat staat voor een productie die aan specifieke maatschappelijke, milieu-, governance- en transparantie-eisen voldoet.

Het logo is een papegaai. In de tijd van de over, over, overgrootvader was het een beer; vandaag niet langer bruikbaar. De broers kozen voor een papegaai. “Ideaal voor chocolade, omdat het een inheemse vogel is in de cacaoproducerende landen. Bovendien staat hij symbool voor de Inca’s die de chocolade hebben uitgevonden”, vertelt Henry.