
Zaventem was gisteren het toneel van een heel belangrijke wedstrijd, de Golden Croissant 2024, georganiseerd door AmbassadeursDuPain.be in samenwerking met partners Ceres en Aspirant Baker. Brood- en banketbakkers kwamen van heinde en ver om deel te nemen aan de prestigieuze wedstrijd. 25 bakkers wonnen goud, 23 zilver en acht brons.
Bakkers, bakkerijmedewerkers, leerkrachten en studenten uit de bakkerijsector kwamen op 22 januari 2024 samen voor een nationale evaluatie van de geliefde “Croissant”. Zo’n zeventig banketbakkers hadden zich voor deze wedstrijd ingeschreven. Onder de deelnemers vond je heel uiteenlopende kandidaten, waaronder ook een team van COOVI in Anderlecht.
Guido Devillé
De Gouden Croissant 2024 is niet zomaar een wedstrijd; het is een viering van het vakmanschap en de toewijding die gepaard gaan met het maken van de perfecte croissant, waardoor het een evenement is waarnaar reikhalzend wordt uitgekeken door de bakkersgemeenschap.
Jury


Een internationale jury beoordeelde nauwgezet de ingezonden producten. Sommige juryleden kwamen helemaal uit Frankrijk, het thuisland van de croissant. “We kijken eerst en vooral of de buitenkant een gouden tint heeft,” vertelde instructeur Alexandre Laumin. “We beoordelen ook het bakproces, waarbij we nakijken of de croissant niet te lang of te kort gebakken is en we controleren de zichtbaarheid van de bladerdeeglaagjes.”
Deelnemers moeten een klassieke, met ei bestreken croissant van 70g (met een tolerantie van -5g/+5g) ter evaluatie aanbieden. De croissant mag geen versiering, vulling of afwerking hebben voor of na het bakken.

Prijzen







Scores tussen 90 en 100 ontvangen de illustere Gouden Croissant op, terwijl degenen met scores tussen 80 en 89 het Zilveren Certificaat krijgen en scores tussen 70 en 79 het Bronzen Certificaat 25 bakkers wonnen goud, 23 zilver en acht brons.”Degenen die een Gouden Croissant ontvangen, nemen een mooi glazen frame met een diploma en een sticker mee naar huis om trots op hun raam te laten zien. Het is puur voor de eer en om hun klanten te laten zien dat ze een kwaliteitsproduct aanbieden,” legt Guido Devillé van Les Ambassadeurs Du Pain uit.
Nuttig
Guido Devilé: “Deelname is een krachtig platform om klanten te tonen dat je een product van ongeëvenaarde kwaliteit aanbiedt. Het is ook een kans om het Belgische team te steunen dat ons land vertegenwoordigt op de Mondial en/of BestOf, want daarvoor wordt via deze wedstrijd sponsorgeld verzameld.
Geef als eerste een reactie