
Met haar Taste Tomorrow onderzoek onthult Puratos de belangrijkste trends die vorm zullen geven aan creaties in de bakkerij- en patisseriesector in 2024. Laten we eens een kijkje nemen …
- Plantaardige ingrediënten
Consumenten zijn steeds gevoeliger voor de impact op het milieu en hun gezondheid. Het is dus niet meer dan logisch dat plantaardige alternatieven terrein blijven winnen in voeding in het algemeen en in bakkerijproducten in het bijzonder. Terwijl sommige bakkerijproducten al verkrijgbaar zijn in 100% plantaardige versies, zijn andere nog steeds sterk afhankelijk van eieren en zuivelproducten. En daar zou wel eens verandering in kunnen komen, want de vraag is echt: meer dan 50% van de consumenten is geïnteresseerd in plantaardige alternatieven voor zoete bakkerijproducten en gelooft dat deze gezonder zullen zijn dan hun dierlijke equivalenten, terwijl ze net zo lekker blijven.
- Spijsverteringsgezondheid en zuurdesem
85% van de consumenten is overtuigd van het gunstige effect van vezels (en dus volkorenbrood) op de spijsvertering. Deze interesse in gezondheid gaat hand in hand met de populariteit van zuurdesem.
- Natuurlijke ingrediënten
Brood gemaakt van natuurlijke ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen wordt gezien als het gezondst. Het natuurlijke uiterlijk en de transparantie van de ingrediënten in hun brood worden essentiële aankoopcriteria, waarvoor consumenten bereid zijn meer te betalen.
- De klassiekers opnieuw bekijken
Hoewel consumenten graag nieuwe dingen proberen en verrast worden door nieuwe smaakervaringen, blijven ze ook trouw aan de smaken die hen vertrouwd zijn. Klassiek gebak, vernieuwd met een vleugje moderniteit en originaliteit in zowel uiterlijk als smaak, blijkt steeds populairder te worden.
- Lokale authenticiteit
Consumenten verkiezen lokale of lokaal gemaakte producten boven lekkernijen van ver weg.
Geef als eerste een reactie