Noodzakelijk om broodcampagne ‘Brood, Goed Verhaal’ verder te zetten

De imagocampagne “Brood, een goed verhaal” lanceerde een frisse kijk op de voordelen van brood. Sterke punten die tot voor kort onderbelicht waren gebleven kwamen nu in beeld. Bij het begin van de campagne in 2022 hinkte het imago van brood – ondanks zijn perfecte pasvorm binnen een moderne, gezonde levensstijl – achterop. Ondertussen zijn we anderhalf jaar verder. Tal van leden van de bakkerijwereld verzamelden in Breda om de resultaten te beoordelen. En er is toch heel wat positiefs bereikt!

Kathou Wagemans: “Aan het einde van deze door de EU gesteunde campagne (1) ter promotie van brood maken wij graag de balans op. Inhoudelijk paste deze campagne perfect bij het ‘beat cancer’-verhaal, de ‘farm-to-fork’-strategie en de ‘green deal’ van de Europese Unie. Volkorenbrood is gezond, hoort bij de eiwittransitie, biedt tal van mooie, goede, sterke/straffe verhalen….” In 2020 konden we niet op EU-steun rekenen. In 2021 werd de aanvraag wel gehonoreerd, waardoor we in 2022 opnieuw van start konden gaan. Ondertussen ziijn er twee campagnegolven over de Belgische en Nederlandse bevolking heengekomen! De voorbeelden hieronder tonen hoe de campagnes eruit zagen!

Start Campagne – strategie

Sebastiaan Aalst van Food Cabinet werkte samen met twee andere bedrijven, nl. MediaCom en Selmore deze broodcampagne uit: “Als partner en directeur strategie bij Food Cabinet wil ik de juiste strategieën ontwikkelen. In het geval van brood betekende dit het dalend verbruik ombuigen! Daarvoor moesten we nagaan waarom er een terugloop was in de consumptie van brood. Vond de consument brood al te vanzelfsprekend? Werd er te weinig gecommuniceerd over de waarde van brood? Hoe past brood binnen de trend om meer plantaardig te gaan eten? Doel was om brood op een belangrijker plaats te zetten. Doel van de campagne was om brood als een onderdeel van de moderne levensstijl neer te zetten!

Begin 2020 (begin corona-pandemie), stelde ik vast dat er vijf trends het voedingslandschap bepaalden: belang van eiwitten( zeker na het sporten), lokaal eten, milieubewust consumeren (meer plantaardig) eten wanneer en waar je wil en koolhydratenarm eten !

  • Belang van eiwitten (na het sporten)
  • Lokaal eten
  • Milieubewust consumeren (minder vlees , meer plantaardig)
  • Eten wanneer je wil
  •  Koolhydraatarm eten

Net die thema’s werden uitgewerkt in de boekenplank van de campagne (zie boven : verhalen over brood)

Hoe speel je effectief in op voedingstrends

Frank Janssenvan NBC: “De broodconsumptie kende sedert 2009 een periode van constante daling. De media sprak over Broodbuiken, koolhydraatarme diëten, in 2017 verscheen het boek van Kris Verburgh ‘De Voedselzandloper’, enz. Kranten en magazines prezen muesli’s, cruesli, enz aan …. In 2018-2020 kreeg de bakkerijsector de steun van Europa voor een eerste broodcampagne. Het werd een ‘Ode aan brood’.

In 2021 konden we niet op de steun van de EU rekenen. In 2022 ging de nieuwste campagne van start. Het Nederlandse Bakkerij Centrum (NBC) organiseerde de campagne, zowel namens de Nederlandse als de Belgische bakkerijsector. De campagne was op meerdere platforms te zien. Door boeiende en verhalende benaderingen te gebruiken, onthullen de verhalen over brood de voedzame aspecten, perfect afgestemd op de huidige behoefte van mensen. Die verhalen bevatten voedingsinformatie en gezondheidstips. Doel was om de verkoop van brood te stimuleren en consumenten meer inzicht te geven in de voordelen van (volkoren)brood! Het activiteitenprogramma voor 2023 bevatte talrijke initiatieven om een breed publiek te bereiken. U als bakker kreeg de kans om er optimaal gebruik van te maken.

Resultaten

“We startten met drie verhalen over volkoren brood , een bron van energie (bijvoorbeeld bij het sporten, volkoren met vezels aan de buitenkant is gezond en volkoren bevat eiwitten, koolhydraten en vezels). De consumptie van brood nam de afgelopen twee jaren sterk toe. Voor het eerst waren de vooruitzichten positief. Nederland begon massaal volkorenbrood te eten en zit nu met zijn 57% goed op schema. In 2020 was dat nog maar 46%, in 2022 was dat al 52%, in 2023 dus 57%. De Belgen kiezen minder massaal voor volkorenbrood. In 2022 was dat 31%, dit jaar 32%. Toch zijn ook dat nog goede cijfers in vergelijking met de 27% in 2020.

Bovendien zijn hierbij twee punten te vermelden: de Vlamingen eten meer volkorenbrood dan de Walen, die zich eerder naar de Franse traditie buigen met witte baguettes. En de broden zijn in België bij de artisanale bakker niet echt goed in drie categorieën onder te delen, zoals in Nederland. Je hebt allerlei soorten, waardoor een correcte calculatie moeilijker is.

(1) De aanvraag werd ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Instituut voor Brood & Gezondheid (IB&G vzw) namens negen Belgische en Nederlandse sectorfederaties. In België zijn dit de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de Vereniging van Belgische Leveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen, FFrBoulPat en het Instituut voor Brood & Gezondheid VZW. In Nederland doen de Nederlandse Vereniging van Bakkers (NVB), de Stichting voor Ambachtelijke Bakkerijen (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen (NEBAFA) mee.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.