Actie ‘Make Bread Great Again’ #MBGA moet imago bakker en brood verbeteren

Op 11 november is het #MBGA-dag. Dan willen de bakkers achter de VZW Bakkers voor bakkers, die zo’n 940 warme ambachtelijke bakkers telt, laten zien wie er achter het traditionele gebakken brood steekt. Voorzitter Geert Vanderheyden vindt het tijd om de ambachtelijke bakker en zijn producten weer op de kaart te zetten en ons gezond dagelijks brood uit het verdomhoekje te halen. Vandaar dit initiatief om een “Make Bread Great Again-dag (#MBGA) te organiseren!

Geert Vanderheyden “We gaan een actie ondernemen met al onze leden en hopen dat ook andere groepen en ambachtelijke bakkers hierdoor geïnspireerd raken.

Ambachtelijk

Met de campagne Make Bread Great Again wil Bakkers voor Bakkers ervoor zorgen dat de ambachtsman opnieuw gerespecteerd wordt voor het geleverde werk in de bakkerij. “Er is veel concurrentie voor warme bakkers”, zegt Geert Vanderheyden. “Vooral van supermarkten en industriële bakkerijen…. Een groot verschil is evenwel dat wij onze producten met passie produceren. Daarbij gaat het om vakmanschap. Het is ook een kwestie van creativiteit: je kunt brood zo creatief en zot maken als je maar wil. Dat zullen én willen we de mensen tonen. “

Korte keten

Bakkers zijn ook duurzaam omwille van het korte keten-verhaal. “We kunnen onze grondstoffen ter plaatse kopen en vervolgens in de werkplaats verwerken “, legt Geert uit. “Vanuit de werkplaats gaan de broden naar de winkel. Brood en grondstoffen hoeven dus bij ons niet van ver te komen! Korte keten én milieuvriendelijk!

Gezondheid

Daarnaast spelen gezondheidsgoeroes ook een ‘negatieve’ rol in het gebrek aan respect voor warme bakkers. “Al jaren wordt brood als een te mijden product beschouwd’, zegt Geert. Het brood werd zelfs even uit de voedseldriehoek gegooid, maar vandaag is het tegendeel waar. Volgens de laatste adviezen van de Hoge Gezondheidsraad moeten we meer volkoren brood eten; brood is dus opnieuw gezond verklaard. Het is de basis van een gezonde voeding.”, aldus Geert

‘Make Bread Great Again’, actie start op 11 november 2019

De VZW wil daarbij de traditionele bakker vooropstellen. “Laten zien wie er achter het brood zit”, duidt Geert. “Door ons nachtelijk werkritme kennen de mensen de bakkers niet. We willen uit dat verdomhoekje en ons vakmanschap etaleren. Dat proberen we te doen door sociale media (Facebook/Twitter/LinkedIn) te overspoelen met beelden en hashtags op 11 november. Het idee is dat elke bakker een foto van zichzelf laat zien waarop hij trots voor zijn oven staat. Er zal gevraagd worden om die foto massaal te delen op alle sociale media!

# “Make Bread Great Again”

Geert: “Wij gaan de bakkers begeleiden door een stappenplan. Hoe moeten ze posten? Mogelijks leveren we ook teksten aan, tonen welke hashtags ze moeten gebruiken enz… Wij zijn al onze contacten aan het mobiliseren om ook hun klanten hiervoor warm te maken.”

Ook klanten engageren

“Draagt u de warme ambachtelijke bakker een warm hart toe? Dan bent u waarschijnlijk wel geïnteresseerd om dit project te verspreiden onder uw contacten?”, meent Geert.

Internationaal

“Als deze dag een succes wordt, zullen we die elk jaar herhalen,. Inmiddels lijkt het erop dat Nederlandse bakkers ook al geïnteresseerd zijn in zo’n campagne.”


Contact via messenger Geert vanderheyden (Van bakkerij Heidi) of 0477476329

1 Comment

  1. Wij hebben een Colruyt, Spar, Aldi en Lidl op wandelafstand van onze warme bakkerij elke dag is het opboksen tegen die surogaat ‘warme bakkers’ leuk is anders wij zijn hier 24 jaar we hopen het nog een paar jaar vol te houden zonder teveel schade

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.