De juiste keuze voor verpakking: tips voor bakkerijen en banketbakkerijen

Bereide bakwaren vol met liefde en vakmanschap in doorsnee verpakkingen stoppen? Niet doen! De juiste verpakking voegt niet alleen waarde toe aan lekkernijen van bakkerijen en banketbakkerijen, maar zorgt er daarnaast voor dat een bedrijf zich op lange termijn onderscheidt van de concurrentie. Maar waar moet men op letten bij het uitkiezen van verpakkingsmateriaal? Dit artikel toont de huidige verpakkingstrends voor bakkerijen en banketbakkerijen en helpt u op de goede weg.

Hoe verpakking aankoopbeslissingen beïnvloedt

Elke verpakking is meer dan enkel een omhulsel van uw bakwaren: een verpakking brengt een boodschap over. Het geeft een eerste indruk van de inhoud en het bedrijf erachter. De verpakking levert dus een belangrijke bijdrage tot de perceptie van een merk. En het is precies deze perceptie die de aankoopbeslissing van de klant beïnvloedt. Het gaat dus over wel degelijk meer dan het beschermen van cakes, taarten, brood en co. Bij de keuze van een geschikte verpakking moet met de volgende belangrijke elementen rekening worden gehouden:

  • Materiaal – zo duurzaam mogelijk
  • De verschijning
  • Haptische ervaring
  • De uitpak ervaring

Als deze elementen slim worden gekozen en gecombineerd, kan bij de beoogde doelgroep een zeer specifiek effect worden bereikt. De klassieke zak of taartdoos heeft zijn langste tijd gehad. Wie verpakkingstrends observeert en ze op een voor zijn bedrijf geschikte manier implementeert, creëert een niet te onderschatten toegevoegde waarde voor de klant.

Trend 1: Prominent geplaatste productnamen

De naam van het product in de zak of doos wordt als vermelding op de verpakking aangebracht. De productnaam, zoals “donuts” of “croissant”, past bij het gebruikelijke ontwerp, zoals de bedrijfskleuren en het logo, waarbij het logo naar de achtergrond verdwijnt. Het goede nieuws is dat het bestellen van verpakkingen met verschillende productnamen eenvoudiger is dan u denkt. Zodra het basisontwerp klaar is, kan een online drukkerij naar wens ontworpen verpakkingen snel en betrouwbaar leveren.

Trend 2: Eenvoudige Meetkunde

Een sterke trend die in 2021 op veel verpakkingen te zien was, waren eenvoudige geometrische vormen. Cirkels, rechte lijnen en vlakken worden geaccentueerd in kleurcontrasten en tegelijkertijd van elkaar onderscheiden. Hierdoor springt de verpakking meteen in het oog.

Trend 3: Monochrome verpakkingen

Wanneer opvallende vormen en contrasten niet passen in de bedrijfsfilosofie, dan bieden monochrome verpakkingen wellicht een oplossing. Het betreft een verpakking in één kleur. Deze verpakkingstrend is allesbehalve saai. Door het inzetten van maar één kleur, lijkt de verpakking veel groter en komt het volume groter over bij de klant.

Trend 4: Vintage look voor verpakkingen

Nostalgie is een belangrijk punt, vooral voor banketbakkers. Wie zijn bakkerswaren en zoetwaren in een retro-design verpakt, roept herinneringen op aan de goede oude tijd. Indien beschikbaar kan het bedrijfslogo uit de beginjaren een nieuw leven worden ingeblazen.

Trend 5: Artwork

Het taartbord in Van Gogh’s hand zetten? Gebakken goederen kunnen perfect in scène gezet worden samen met meesterwerken. Laat u inspireren door kunstwerken uit de Renaissance of Pop Art – deze kunstwerken zijn gegarandeerd even visueel aansprekend als de inhoud smaakvol is!

Bescherming en marketingtool

Verpakkingen brengen het unieke, maar ook het betekenisvolle van een merk over. Zonder frustratie en gemakkelijk te openen, het is een bescherming van uw bakwaren en een marketinginstrument in één. Ondernemingen moeten daarom zeker tijd investeren in een passend ontwerp. Wat de duurzaamheid betreft, die voor vele klanten een centrale rol speelt, geldt ook de volgende regel: zo veel verpakkingsmateriaal als nodig, maar zo weinig mogelijk. En denk vooral aan recyclebare verpakkingsmaterialen of bio-materialen.

Beelden: Zach Miles / Unsplash, Brigitte Tohm & William f. Santos

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.