Deseo zet de toon in Warschau

Deseo is veruit de bekendste banketbakkerij en chocolatier in de Poolse hoofdstad Warschau. De eigenaars zijn in hun thuisland bekend door hun populaire culinaire reisblog tasteaway.pl. Vandaar ook de unieke filosofie achter banketbakkerij Deseo. Met hun culinaire zaak zetten Natalia en 艁ukasz nieuwe trends en veranderen ze het gezicht van de Poolse banketbakkerij.

De meeste banketbakkerijen in Polen zijn erg ouderwets, en dat is helaas geen compliment voor de Poolse banketbakkers. Natuurlijk bestaan er in het land ook goede patisserie毛n, maar die zijn minder talrijk dan in Frankrijk of Belgi毛. En zelfs als die patissiers lekkere producten op de markt brengen, zien we toch een duidelijk gebrek aan innovatie en creativiteit. Deseo vormt daarop de uitzondering. Het is een compleet nieuw type banketbakkerij voor dit Oost-Europese land. Gespecialiseerd in luxepatisserie, taarten, pralines maar ook ambachtelijk ijs (een heel populair product in Polen) en andere premium chocoladeproducten, is Deseo makkelijk te vergelijken met zijn westerse collega鈥檚. De producten van Deseo zijn kunstwerkjes. Ze zien er prachtig uit en ze smaken precies zo. Dankzij Deseo is de banketbakkerij in Polen een nieuw tijdperk binnengetreden.

Spontaan ontstaan

De beslissing om de patisserie en chocolaterie op te richten gebeurde heel spontaan. Op zoek naar een plek voor hun bedrijfje voor Taiwanese bubbel-thee, vonden Natalia en 艁ukasz een plek in een high-end locatie in het cen-trum van Warschau. Er volgde een turbulente opstartfase, maar met de nodige wilskracht en externe financi毛le steun raakte Deseo alsnog op het goede pad.

Intussen heeft het bedrijf zes winkels in Warschau. Bovendien investeert Deseo zowat een miljoen euro met het oog op nog meer groei. Het enorme atelier en de grote winkel bieden nieuwe mogelijkheden, om ook workshops, opleidingen of evenementen te organiserten. Al die investeringen kondigen een nieuw hoofdstuk voor Deseo aan.

De filosofie van Deseo

Op dit moment heeft het bedrijf ongeveer 45 mede-werkers in dienst: banketbakkers, managers en winkelpersoneel inbegrepen. Elke winkel heeft een eigen toezichthouder, aangestuurd door de algemene di-recteur. Kortom, Deseo heeft een goed gedefinieerde structuur die het bedrijf helpt om effici毛nt te werken. Een structuur zoals in tal van andere bedrijven wereldwijd te vinden is, maar w茅l innovatief voor dit type bedrijf. Elke werknemer heeft een goed gedefinieerde rol en bepaalde verantwoordelijkheden, wat helpt om een hoog kwaliteitsniveau te bewaken en te behouden.Volgens Deseo is dit de beste manier om mensen te managen.

De effecten zijn duidelijk zichtbaar, zowel operationeel als financi-eel. Een goed georganiseerde structuur leidt tot tevreden medewer-kers en dat waarborgt op zijn beurt weer goede financi毛le resulta-ten. Dat lijkt eenvoudig, maar is zeker niet zo vanzelfsprekend. Op diezelfde manier is ook het werk van de banketbakker en de crea-tieve banketbakker 鈥 twee vrouwen 鈥 in het atelier georganiseerd. De taak van de ene vrouw is om nieuwe smaken te cre毛ren, terwijl de andere de productie in de gaten houdt en ervoor zorgt dat alle producten voldoen aan de hoogste eisen.

Creatie van nieuwe smaken

Patisseriechef Oksana Raichakovska studeerde rechten, maar koos uiteindelijk toch voor een carri猫re in patisserie en chocolade

Deseo heeft een uniek proces voor de creatie van nieuwe smaken. Veel idee毛n ontstaan bij de lady-chefs Ma艂gorzata en Oksana. Ma艂gorzata was al gefascineerd door gebak in haar kindertijd. Al van jongs af aan maakte en verkocht ze haar eigen taarten. Ze is verliefd op chocolade. Werken met dat product is een kunst die veel precisie en geduld vereist. Het is zeer belangrijk voor haar om lokale grondstoffen te gebruiken om de beste harmonie van sma-ken te verzekeren. Oksana heeft, voor ze zich met gebak bezighield, rechten gestudeerd aan de universiteit. Maar dat onderwerp leek niet zo interessant als chocolade en pralines. Ze besloot dan maar om van koers te wijzigen en banketbakkerij te volgen aan de DGF International Culinary School in Kiev, waar ze les kreeg van ban-ketbakkers Angelo Musa (Meilleur Ouvrier de France), Nasserdine Mendi en S茅bastien Odet. Ze deed ervaring op in Kiev en War-schau, maar is gefascineerd door klassiek Frans gebak. Ze houdt van eenvoudige en heldere smaken.

De uitstraling van de verkooppunten sluit aan bij de hoge kwaliteit van de producten.

Natalia en 艁ukasz

Het deseo management team

De creativiteit komt ook van de eigenaars Natalia en 艁ukasz. Zij brengen innovatieve concepten aan en introduceren nieuwe pro-ducten. Ze wonen in Warschau, maar reizen veel en zoeken daarbij wereldwijd inspiratie voor hun banketbakkerij. Hun ervaring op dat vlak is groot en niet veel eigenaars van een gastronomische bedrijf kunnen eenzelfde niveau van smaakbeleving vooropstellen. Zodra Natalia en 艁ukasz de smaak vinden waar ze van houden 鈥 ze geloven nu eenmaal dat een unieke smaak het sterkste punt van Deseo is 鈥 cre毛ren ze die samen met de banketbakkers opnieuw, tot in de perfectie.

Heel vaak zijn de productiekosten van een nieuw product erg hoog, zeker in vergelijking met de uiteindelijke bijdrage die de klant betaalt. Maar de eigenaars van Deseo geloven dat die filosofie perfect voor hun zaak werkt. Ze zouden ook voor eenvoudigere en goedkopere producten kunnen kiezen. En ze zijn er zich ook van bewust dat eenvoud en een lagere prijs meer mensen zouden kun-nen aantrekken. Maar bij Deseo zijn de smaak 鈥 die altijd uniek is, maar toch niet te 鈥榤oeilijk鈥 鈥 en de kwaliteit veel belangrijker dan de kostprijs. De klanten weten dat, vertrouwen op Deseo en zijn bereid een hogere prijs te betalen om die superkwaliteit en perfecte smaak te krijgen. Deseo biedt zo een ervaring aan, die klanten ertoe aanzet naar de winkel terug te komen.

Deseo in de toekomst

Deseo is niet van plan om in de nabije toekomst de rem te zetten op het aantal uitbreidingen. Zo lanceerde het bedrijf een bean tot bar-project voor chocolade. Het profiel en de positie van het bedrijf op de markt moet nog meer tot uiting komen. Ook staan er in Warschau en andere grote Poolse steden nieuwe boetieks op de agenda. En als laatste wapenfeit – maar daarom niet minder belangrijk – zullen de chocoladeproducten niet alleen in de eigen boetieks, maar ook bij andere winkels, zoals ijssalons en premium banketbakkerijen, te koop zijn. En dan hebben we het nog niet eens over een mogelijke uitbreiding naar het buitenland. De eige-naars kennende, is maar een kwestie van tijd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.