Eerste succeseditie van Dag van de Eclair brengt 40.000 euro op voor onderzoek naar kinderkanker

Tijdens de eerste Dag van de Eclair, op zaterdag 21 november, gingen er bijna 10.000 eclairs over de toonbank bij 47 deelnemende patissiers en 130 supermarkten van Delhaize. Goed voor een totale opbrengst van 40.000 euro. De bakkers schenken dit bedrag integraal aan KickCancer. De stichting gebruikt het geld om innovatief onderzoek naar kanker bij kinderen te financieren. “De KickCancer-eclairs werden gesmaakt van in Brussel tot in Luik en Knokke. We zijn enorm dankbaar voor het engagement van alle bakkers en peter Pierre Marcolini. Samen kunnen we kinderkanker een koekje van eigen deeg te geven”, zegt Delphine Heenen, oprichtster van KickCancer.

Het idee voor een KickCancer-actie met eclairs rijpte in 2019 met een kleine try-out, toen werden 300 eclairs verkocht met de hulp van Pierre Marcolini en Régis Recour van bakkerij Matinal. Voor de eerste officiële editie van de Dag van de Eclair overtuigde KickCancer patissiers en bakkers uit heel België om deel te nemen.

“Midden oktober stonden er 21 deelnemende bakkerijen op de teller. Uiteindelijk hebben 47 banketbakkers zich ingezet om hun signatuur-eclair te verkopen voor onderzoek naar kinderkanker. De eerste Dag van de Eclair is dankzij hun engagement écht tot leven gekomen. Ook bij hun klanten viel de KickCancer-fundraisingcampagne letterlijk en figuurlijk in de smaak”, klinkt Delphine Heenen enthousiast.

Tweede Dag van de Eclair:  20 november 2021

Wie deze succesvolle editie — waarbij alle eclairs tegen de middag al uitverkocht waren — gemist heeft, krijgt volgend jaar een herkansing om voor het goede doel te smullen. KickCancer plant de tweede editie van de Dag van de Eclair op zaterdag 20 november 2021. Het doel is om dan nog meer bakkers van over heel België te engageren en minstens 30.000 eclairs te verkopen.