Euroshop – ’s Werelds nummer 1 handelsbeurs voor detailhandel geniet internationale faam

EuroShop 2020, The World´s No. 1 Retail Trade Fair, vom 16. bis 20. Februar 2020 in Düsseldorf. Die EuroShop ist sowohl die weltweit größte Investitionsgütermesse für den Handel und seine Partner, als auch eine unerlässliche Plattform für Zukunftstrends, Visionen und Retail-Impressionen zum Anfassen. An der EuroShop 2020 nehmen rund 2.300 Ausstellern aus 57 Ländern in 16 Messehallen teil. | EuroShop 2020, The World's No. 1 Retail Trade Fair, from 16 to 20 February 2020 in Düsseldorf. EuroShop is both the world's largest capital goods fair for the retail trade and its partners, and an indispensable platform for future trends, visions and retail impressions you can touch. Around 2,300 exhibitors from 57 countries will be taking part in EuroShop 2020 in 16 exhibition halls.

Van 26 februari tot 2 maart 2023 organiseert Messe Düsseldorf GmbH, onder de auspiciën van EHI Retail Institute Keulen, ’s wereld meest toonaangevende vakbeurs voor de detailhandel. Was er door corona afgelopen editie een terugval, met het ‘nieuwe normaal’ wordt er ingezet op 8 dimensies bij de tentoonstellingssegmenten: Shop fitting, Store Design & Visual Merchandising, de Retail marketing, Lighting, Material & Surfaces, Retail Technology, Refrigeration & Energey Management, Expo & Event Marketing en tot slot: Food Service Equipment.

Afgelopen beurs, 3 jaar geleden, trok 2.287 exposanten uit 56 landen en telde 94.339 bezoekers voor een tentoonstellingsoppervlakte van 121.536 vierkante meter. Tot nu toe hebben reeds 1402 exposanten, waarvan 102 uit de Benelux, toegezegd en de inschrijvingenlopen nog binnen, aldus de organisatie.

Elke Moebius, porjectleider van Euroshop

“ De stationaire detailhandel is door de coronacrisis sterk geraakt. Het is nu tijd om te handelen”, zegt Elke Moebius, projectleider van EuroShop, “Veel ondernemingen konden tijdens de lockdown nadenken over de opzet en indeling van de winkelvloer en hoe te investeren in herinrichtingsprojecten. EuroShop komt voor hen precies op het juiste moment. De stationaire handel is van een pure ‘place-to-store’ in een ‘place-to-be’ veranderd.  Fashion, food, lifestyle en topbrands in een ontmoetende sfeer, met persoonlijk advies blijft het wezenlijk DNA van de detailhandel. Maar niet meer uitsluitend. Flexibele designs van ruimtes en pop-ups worden net zo populair als infotainment-area’s met een digitaal aanbod. Ook binnen de handel staat de metaversie in de startblokken.”

Hoe ontwikkelt de detailhandel naar de toekomst toe? Bij EuroShop is men optimistisch. Op wereldwijde basis zit men terug op een niveau van 87 procent. Een realistisch cijfer, zo blijkt, want ook bv de recente Medica beurs gaf een bezetting van 85 procent. Een greep uit het aanbod bevestigt dit: shopfitting design  en visual merchandising brengt 350 exposanten naar de beursvloer. En dat is dé corebusiness van de Messe. Zeker het aspect energy efficiëntie zal deze editie veel aandacht krijgen en de zgn. ‘retail technology’ blijkt door de pandemie de snelst ontwikkelde sector te zijn. Hier tekenen 450 exposanten present. De beursvloer is dusdanig groot dat een bezoeker best twee dagen boekt om zijn voorkeur vloeren te bezoeken. Elk platform heeft immers specials, shows, speeches die men zonder reservatie kan bijwonen. De voertaal is Duits en Engels, maar vertaling is voorzien. Reserveren is wel verplicht voor de gegidste tour door de beurs. Op Anderhalf tot twee uur passeert men de innovatieve firma’s. Nieuw is het zgn. ‘urban future lab’, hubs waar men zijn of haar vier zintuigen de kost kan geven.

Lokaal en duurzaam

De kleine voetafdruk, duurzaamheid en oplossingen voor energieverbruik. Dat zijn terugkerende thema’s op deze beurs. Waar grootwarenhuizen opteerden om vroeger veeleer aan de rand van de stad grote complexen uit te bouwen,  leggen winkels nu eerder links met het lokale. Denk aan Nike die kleinere zaken inricht en mikt op de plaatselijke sportclubs, naast hun zgn. flagstores. Of Ikea met hun ‘innercity’ concepts, waar niet alleen de typische Ikea meubelen worden aangeboden, maar ook producten van lokale leveranciers, aangepast aan de bewoners van een bepaalde stad. Wat de foodsector betreft gaat er heel wat aandacht naar de digitale aanpak. Zo spreekt men over een mix van convenience, bars en restaurants. Denk aan het digitaal bestellen van een menu, zelfscanning, elektronische labels of lockers waar je goederen afhaalt die je online hebt besteld. Er bestaan reeds experimenten  met containers ingericht als winkel die men kan verplaatsen naar locaties waar geen retail market voor handen is. Ze werken zonder personeel, na het shoppen kan men scannen, betalen en wegwezen. Ze zijn uitgevoerd in hout omwille van het duurzame karakter. TEO heeft een pilootproject lopen in Zwitserland in samenwerking met Migros.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe de retailwereld de komende jaren evolueert. Voor de complete handelsbranche is duurzaamheid een duidelijk strategisch belangrijk thema geworden. Veel retailers proberen klimaatneutraal te worden en zal naast het product en serviceaanbod de winkel en standbouw, licht, visual merchandising, maar ook retail technology tot aan refrigeration, energy management en food service equipment sterker dan voorheen het beeld van EuroShop 23 beïnvloeden.

Connected Retail

De samensmelting van de on- en offline handel heeft door de coronapandemie voor een nieuwe stuwkracht gezorgd. Click & Collect-services zijn voor de consument een normaliteit geworden. Veel retailers hebben hun loyaliteitssystemen uit de on- en offlinewereld samengevoegd waardoor de klanten een 360 graden zicht op hun inkopen hebben. De naadloze verbinding van digitale en stationaire kanalen zullen in de toekomst voor elke handelsonderneming niet meer weg te denken zijn.

Customer Centricity

De klant en dienst behoefte staan uiteraard nog steeds centraal. Veel retailers zoeken een directer contact met de consument om hem of haar een zo gepersonaliseerde en geïndividualiseerde digitale klantenservice te bieden. De smartphone van de klanten speelt daarbij een grote rol. Kernwoorden zijn digitale advies-assistentie, persoonlijke aanbiedingen, digitale coupons en loyalty systemen. De fysieke winkels worden daarnaast steeds meer met technologische intelligentie uitgerust. Denk aan geautomatiseerde store-concepten, waarbij het winkelen in verregaande mate gedigitaliseerd is. Sensors en beeldtechnologie spelen  daarbij een grote rol, waarbij ze in verbinding staan met andere applicaties zoals ‘smart’ winkelschappen die bestanden van producten bewaken en out-of-stocks registreren, intelligente prijskaartjes en displays enz.

Third places

Voor het succes van een stationair handelsconcept is het vaak niet meer voldoende om zich puur tot de verkoopfunctie te beperken. Het gaat er veel meer om van de winkel een plek te maken waar mensen zich echt thuis voelen, graag tijd spenderen  en die ze niet alleen vanwege een mogelijke aankoop doen opzoeken.  Beleving wordt alsmaar belangrijker. Online versus de echte retail. Design, materialen , lichten, het gastronomisch aanbod, naast het digitale leveren een belangrijke bijdrage aan de zgn. ‘Third’ places, na ‘Thuis’ en ‘Werk’.  Denk aan ruimte om iets uit te proberen, experience places en tech villages. En waarom niet de social media doortrekken naar je handelszaak door bv een specifieke instagramplek in te richten? Klanten kunnen dan in het decor een instagramfoto nemen en meteen posten via hun account.  Mits de juiste aanpak bereikt men naast de locals zelfs toeristen.  Enkele voorbeelden: MediaSaturn Brand Boutiques of Mercato Centrale Milaan.

Energy management

Een precieze aansturing en bewaking van het energieverbruik in de handelsfilialen zal met het oog op de ontwikkelingen binnen de energiemarkt naar de toekomst toe een kritische succesfactor van elke retailer worden.  Innovatieve en intelligente technologische toepassingen zullen een beslissende rol spelen als het gaat om verlichting, koeling en klimaatbeheersing efficiënt en tegelijk klantgericht in te zetten. Ook hier biedt kunstmatige intelligent met analyse- en prognoseplatforms een uitkomst.

Praktisch

EuroShop 2023 vindt plaats van 26 februari t/m 2 maart 2023. Locatie: Beursterrein Düsseldorf. Hallen 1,3 t/m 7, 7a en 9 t/m 18, ingangen noord, zuid en oost. Dagelijks geopend van 10 uur tot 18 uur.  Entreekaarten: uitsluitend online verkrijgbaar. Dagkaart: 70 euro, 2-dagenkaart: 120 euro, doorlopende kaart:165 euro, dagkaart studenten en scholieren: 20 euro. Tickets en info via de website: http://www.euroshop-tradefair.com 

Jempi Welkenhuyzen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.