“Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig”

“Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig”. Onder dat motto lanceren het Belgisch Instituut voor Brood en Gezondheid (IB&G vzw) en de partners in Nederland de Week van het Brood. In de derde week van januari zal het volkorenbrood in heel België in de kijker worden geplaatst. Doel is om de consumenten aan te moedigen vaker naar volkorenproducten te grijpen.

De Week van het Brood is de start van een tweejarige imagocampagne die het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgisch Instituut voor Brood en Gezondheid voeren in opdracht van zeven broodbedrijven in Nederland en België.

Focus op volkorenmeel

“Tijdens de Week van het Brood zullen we alle voordelen van volkorenbrood oplijsten. De Week van het Brood laat op een vriendelijke en luchtige manier zien dat volkorenbrood je een opkikker geeft die je soms echt nodig hebt. Zodat je het beste uit elke dag kunt halen. Op het werk, tijdens het sporten en met je familie. Doel is”, vertelt Kathou Wagemans van het IB&G “om het aandeel volkoren in het totale volume broodconsumptie te laten stijgen van respectievelijk 28,7% in Vlaanderen en 25,9% in Franstalig België naar wel 35%”.

‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. Met deze slogan trapt het Belgische Instituut Brood en Gezondheid (IB&G vzw) samen met haar partners de Week van het Brood af. Tijdens de derde week van januari schittert de volkorenboterham over heel België. Die bruine delicatesse moet Belgen stimuleren om vaker te kiezen voor volkoren granen.

Volkoren in de hoofdrol

De volkorenboterham krijgt de hoofdrol in deze campagne. “We spelen de campagne af op de winkelvloer en met inzet van sociale media en andere middelen”, vertelt Kathou Wagemans van de IB&G vzw. “De Hoge Gezondheidsraad raadt aan om meer volkoren graanproducten te eten. Deze campagne past dus perfect in het sectorengagement ‘Convenant Evenwichtige Voeding’ om samen met de overheid volkoren granen te promoten.”

Voedselverspilling tegengaan

Naast kennis verhogen over de gezondheidsaspecten van volkorenbrood, zet de campagne ook in op het voorkomen van voedselverspilling. “Dit doen we bijvoorbeeld door bewaartips mee te geven of recepten te verspreiden waarin oud brood hergebruikt wordt tot een volwaardige aantrekkelijke maaltijd. We willen die communicatie breed uitrollen, onder meer naar jonge kinderen en hun ouders”, zegt Kathou.


Een goed begin voor 2022

“We hebben bewust gekozen voor de derde week van januari”, zegt Jenneke van Elderen van het Nederlandse NBC, die samen met marketingdeskundigen uit de sector heeft nagedacht over de organisatie van deze eerste Week van het Brood. “Januari is traditioneel de maand waarin we – na een feestperiode met veel lekker eten – gezonder beginnen te eten, meer drinken en meer bewegen. En deze intenties kunnen bij aanvang van 2022 alleen maar sterker worden na al deze zware coranamaanden(en de gevolgen van dien.)

Uit gegevens van het Nederlands Bakcentrum blijkt dat meer dan 40% van de mensen van plan is in januari hun eetpatroon te veranderen. Gezondheid is de belangrijkste reden. Vrouwen zijn nog fanatieker dan mannen (44% vs. 36%).

Betrokkenheid van de media

Het is nog niet duidelijk hoe de Week van het Brood eruit zal zien. Maar wat duidelijk is, is dat het zal gaan om een 360 graden-activering in de hele kleinhandel- en retailsector, met een aanzienlijke inzet van middelen. De campagne zal lopen op de websites Brood.net in Nederland en Broodengezondheid.be en Painetsante.be in België.

Start van een tweejarige campagne

De Week van het Brood is de start van de tweejarige Europese imagocampagne “Brood uit Europa, Een goed verhaal”. “Het mooiste is dat de campagne niet na een week stopt, maar daarna een vervolg krijgt op tv, radio en sociale media,” aldus Van Elderen. “Genoeg motivatie om samen 2022 goed te beginnen en de Broodweek tot een succes te maken.”

Samenwerking

De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Bakkers (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB), de Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijproducten (NEBAFA) en verschillende Belgische bakkersfederaties. De Week van het Brood wordt gecoördineerd door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.