Kellogg’s werkt aan de optimalisatie van het productenassortiment door geleidelijk het suikergehalte te verlagen. Anderzijds wordt binnen de productie en de verpakking van Kellogg’s aan tal van aspecten gesleuteld om de werking te verduurzamen.
In het Duitse WELT AM SONNTAG stond een interview met de Duitse CEO Oliver Bruns van Kellogg. Hij spreekt er over de inspanningen die de firma onderneemt om haar merk gezonder en duurzamer te maken. De kritiek van de consumentenbeschermingsorganisatie Foodwatch die hun producten “suikerbommen” noemt, wordt serieus genomen.
Bruns: “Wij nemen elke kritiek serieus, zelfs van Foodwatch. Bevatten onze producten suiker? Ja, natuurlijk. Maar ik ben het niet eens met de term suikerbom. Vooral omdat we nu een productlijn hebben met W.K.K. Kellogg waaraan helemaal geen suiker is toegevoegd. Bewuste voeding is dus mogelijk. Ons doel is een verscheidenheid aan producten aan te bieden en voor elke consument wat wils te hebben.”
“Wij werken voortdurend aan de recepten van onze andere producten en verminderen geleidelijk het suikergehalte. Op dit gebied is al veel bereikt: alleen al in de afgelopen tien jaar hebben wij in Europa ongeveer 34.000 ton suiker uit onze producten verwijderd en in plaats daarvan het vezelgehalte verhoogd. Dit zal tot op zekere hoogte zo blijven.”
Minder suiker, maar waar stopt het?
Bruns: “Totdat het plezier zou wegvallen. Wij hebben geprobeerd gevestigde en populaire graanproducten zoals Frosties of Froot Loops te verkopen in een versie met minder suiker. De consument accepteert dit echter niet: De versie met minder suiker is in de schappen blijven liggen. Dus nu is er alleen het origineel – maar in een steeds veranderende versie.”
“Wij halen er voortdurend suiker uit, maar zo voorzichtig dat de consument het moeilijk opmerkt en eraan went. Tegelijkertijd schaffen we kunstmatige smaak- en kleurstoffen en additieven af. Dit is wat wij het “Manifest voor Welzijn” noemen – of “De Kellogg Belofte” in het Duits. Maar het aanpassen en verbeteren van onze producten is daar slechts één pijler van.”
Verduurzaming van de productie
Bruns: “De tweede pijler betreft onze processen, d.w.z. grondstoffenvoorziening, productie, verpakking en logistiek. Hier werken we samen met alle betrokkenen in de keten om processen duurzaam te maken en de CO2-voetafdruk aanzienlijk te verkleinen. Het gaat bijvoorbeeld om sociale en milieunormen in de landbouw, biodiversiteit en bodembehoud, alsook afvalvermindering en recycling. Daartoe loopt in Engeland een proef waarbij grondstofresten van ons worden verwerkt tot een bier. Tegelijkertijd veranderen wij de verpakking, zodat meer verpakkingen op een pallet en dus in de vrachtwagen passen.”
Geef als eerste een reactie