Le Pain Quotidien in het rood

De Belgische bakkerijketen Le Pain Quotidien boekte vorig jaar verlies en overtrad in het vierde kwartaal haar schuldafspraken met de banken. Begin volgend jaar tankt ze allicht geld bij om haar groeiplannen te financieren.

Wie in de restaurants van Le Pain Quotidien gaat ontbijten, brunchen of lunchen, betaalt meestal een aardige prijs voor een toast met zalm, granola met vers fruit of biologische pannenkoeken. Dat betekent echter niet dat de wereldwijd actieve Belgische keten veel winst maakt. Vorig jaar eindigde Le Pain Quotidien zelfs in de rode cijfers: de 4,2 miljoen dollar nettowinst van 2016 werd 6,6 miljoen dollar verlies in 2017. De omzet steeg met 1,5 procent naar 300 miljoen dollar.

Eenmalige kosten?

Bij het bedrijf was op 15 okotber niemand bereikbaar voor een toelichting, maar betrokkenen zeggen dat vooral eenmalige effecten het verlies verklaren. De keten moest 2,2 miljoen dollar vrijmaken omdat ze bijna haar volledige directie vervangen heeft. De Belgische CEO Vincent Herbert werd vervangen door Jerry Gamez, die overkomt van de Amerikaanse fastfoodketen Burger King.

Expansie

Bovendien investeert de keten in haar expansie, en die kost geld. Aangezien ze zich als luxueuze speler in de markt zet, kiest ze voor veeleer dure locaties, zoals Central Park in New York en het drukke Saint Pancras-treinstation in Londen. De kosten stegen vorig jaar sneller (+5%) dan de inkomsten (+1,5%).

De brutobedrijfswinst (ebitda) daalde van 26,2 naar 23 miljoen dollar. De netto financiële schuld bedroeg eind vorig jaar ruim 3,25 keer de ebitda, waardoor Le Pain Quotidien de afspraken met de banken brak. Uiteindelijk bereikten de restaurantketen en de banken daar een akkoord over en kreeg het bedrijf wat respijt.

Vier nieuwe vestigingen

Vorig jaar opende de keten vier nieuwe vestigingen. Ze opende haar eerste restaurant in 1990 in de Dansaertstraat in Brussel, maar heeft intussen 271 vestigingen in 21 landen, waaronder Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië.

De nieuwe CEO heeft volgens onze informatie een groeiplan op tafel gelegd. Er is veel kans dat dat begin volgend jaar gepaard gaat met een nieuwe kapitaalronde. Hoe groot die zal zijn, is niet bekend. Begin dit jaar pompten de aandeelhouders al 10,5 miljoen euro in de bakkerijketen. Die verse middelen waren bedoeld om de groei te ondersteunen.

Belgisch

Le Pain Quotidien is een van oorsprong Belgische keten, maar is uitgegroeid tot een internationaal georiënteerd bedrijf. Het heeft zijn hoofdkantoor in de Verenigde Staten, maar is nog steeds een bedrijf naar Belgisch recht.