Meer dan 150 bakkers uit heel België tonen hun engagement voor KickCancer en verkopen op zaterdag 26 november 2022 éclairs om kinderkankeronderzoek te steunen. “De dag van de éclair” is een feest voor fijnproevers in het hele land. Daarbij zetten de Belgische bakkers hun warme hart en hun ambachtsschap in voor het goede doel.
Onder het peterschap van de topchocolatier Pierre Marcolini zullen meer dan 150 patissiers deelnemen. Op 26 november verkopen zij hun exclusieve KickCancer eclairs (herkenbaar aan het chocoladelogo) ter ondersteuning van kankeronderzoek bij kinderen. Dit jaar kunnen bedrijven hun werknemers voor het eerst eclairs aanbieden als onderdeel van een bedrijfsarrangement tijdens de week van 21 november, dankzij de medewerking van verschillende bakkerijen, waaronder La Fleur du Pain.
Op zaterdag 26 november zullen bij alle deelnemende bakkerijen speciale KickCancer éclairs te zien zijn. De prijs voor al deze lekkernijen varieert van 3 tot 5 euro. KickCancer doneert alle opbrengsten van de campagne aan onderzoek naar kinderkanker. Zo leveren zowel de bakker als hun klanten een bijdrage. De klant betaalt iets meer voor zijn eclair en de bakker schenkt zijn expertise en de tijd van zijn team.
Waarom uitgerekend een eclair? Delphine Heenen, die KickCancer vijf jaar geleden oprichtte nadat bij haar zoon kanker was geconstateerd, legt uit: “Als gezin zijn we erin geslaagd de behandeling door te komen door onszelf regelmatig momenten van rust, feest en genot toe te staan. We willen anderen diezelfde magie bieden door deze “Dag van de Eclair” te lanceren. We vieren met alle Belgen samen. En het mooiste is dat iedereen op een makkelijke en betaalbare manier kinderen met kanker kan steunen.”
Meer dan 150 banketbakkers
Net als vorig jaar zullen meer dan 150 bakkers en banketbakkers uit heel België deelnemen. De chocolade eclairs zullen verkrijgbaar zijn in 130 Delhaize winkels (uitgebaat door Delhaize zelf). KickCancer hoopt door de deelname van alle bakkers meer dan 75.000 euro op te halen.
“Kanker is een absoluut onrecht dat ons allen kan treffen. Maar wanneer kinderen worden getroffen, is het nog ondraaglijker. Daarom steun ik KickCancer voor de derde keer als peter van de ‘Dag van de éclair’. Elke banketbakker maakt eclairs om met dat gebakje de kinderen de smaak van hun medicijnen te doen vergeten,” legt Pierre Marcolini uit.
Naast Pierre Marcolini staan ook Joost Arijs (Gent), Herman Manus (Antwerpen), Domestic Bakkerij (Antwerpen), Zuut (Leuven), De Baere (Brussel, Knokke), Painture (Regio Brugge), Brian Joyeux (Brussel), Nicolas Arnaud (Brussel), Fleur du Pain (Brussel), Wittamer (Brussel), Le Comptoir d’Honoré (Virton) en Darcis (Luik) achter dit goede doel. De bakkerijketen Le Pain Quotidien neemt dit jaar opnieuw deel aan de solidariteitsactie.
Oprichtster Delphine Haenen
Delphine Haenen aan het werk met Pierre Marcolini
“We zijn erg dankbaar dat we opnieuw kunnen rekenen op de steun van zoveel getalenteerde Belgische bakkers, want ook voor hen zijn het moeilijke tijden”, aldus Delphine Heenen. Die laatste was het die KickCancer vijf jaar geleden oprichtte nadat bij haar zoon kanker was geconstateerd.
Dankzij de “Dag an de éclair” worden de vaardigheden en het warme hart van de bakkers op een feestelijke manier in de verf gezet. Mensen kunnen hun solidariteit tonen met kinderen met kanker en hun families door samen te genieten van een heerlijke eclair.
Deze actie is mogelijk dankzij de steun van sponsors Delhaize en de Nationale Loterij.
Introductie van bedrijfsformule
Nieuw voor de ‘Dag van de éclair’ is de introductie van een bedrijfspakket. Dit jaar kunnen bedrijven voor hun werknemers/klanten tijdens de weekdagen tussen 21 en 25 november éclairs bestellen als cadeau of om als team KickCancer te steunen. Bedrijven kunnen een bestelling plaatsen (op info@kickcancer.org).
Reserveer je eclair bij een bakker bij jou in de buurt en ontvang een exclusieve KickCancer eclair. U vindt alle deelnemende bakkerijen op: dagvandeeclair.be.
Foto’s: ©KickCancer – Lydie Nesvadba
Geef als eerste een reactie