Patisserie Kwanten-Vanesch stippelt eigen parcours uit

Al op jonge leeftijd namen Jan Kwanten en Tine Vanesch de rol van zaakvoerders op zich. Inmiddels kunnen ze rekenen op meer dan twintig medewerkers in hun zaken in Achel en Overpelt in Limburg. Ze verwennen er klanten met eigentijdse patisserie, vernieuwende belegde broodjes en kwaliteitsvol brood. “Onze alternatieve aanpak delen op sociale media, had een positief effect.”

Met een leercontract op zak sloot Jan Kwanten (43) zijn klassieke basisopleiding bakkerij af. Naar eigen zeggen was hij vastbesloten om zijn weekends zinvoller te besteden dan in een inspiratieloze bakkerij. De motivatie voor het beroep was ver te zoeken en hij sloeg een andere weg in, in plaats van het bij een andere bakkerij te proberen. Hij dacht toen dat het overal wel min of meer hetzelfde zou zijn. Maar na een tijd in de chemische en metaalindustrie, begon Jan na vier jaar weer de passie voor de bakkerij te voelen, en stond hij weer open voor een carrière in de bakkerijsector.

De belegde broodjes zorgen voor een belangrijke omzet. Ze staan dan ook expliciet op de gevel vermeld.

In Hamont-Achel, een gemeente in het noorden van Limburg, ontdekte Jan een koude bakkerij waar hij zich kon toeleggen op het afwerken van patisserie. Toen hij twintig was, kreeg hij de kans om de koude bakkerij over te nemen, samen met partner Tine Vanesch, toen negentien. Ze vervingen een steeds groter deel van het winkelaanbod door zelfgemaakt brood en gebak. In 2013 maakten ze de volledige overstap naar een warme bakkerij. De investeringen waren aanzienlijk: een nieuwe lijn voor kleinbrood, moderne kneedmachines, rijskasten en vriescellen, en een nieuw industrieel huurpand. 

Inspiratie

Naast de gebruikelijke vlaaien en standaardtaarten voegde Jan Kwanten eigentijdse patisserie aan het gamma toe. “De inspiratie voor ons assortiment en de winkelstijl haalden we uit steden als Kortrijk, Tongeren, Gent en Brussel”, zegt hij. “We onderzochten hoe collega’s te werk gingen, welke producten ze aanboden en wat de uitstraling van hun winkel was. Op die manier creëerden we onze eigen stijl. Ook haalden we inspiratie uit magazines en interviews, onder meer uit B&B. Tot op vandaag herinner ik me citaten van bakkers, als ‘Weggooien van brood en gebak op het einde van de dag is ook investeren: in reputatie en kwaliteit.’ Met pijn in het hart gooiden we in het begin veel weg, maar uiteindelijk draaide het uit op een trouw en verwend cliënteel.”

De situatie was nog niet ideaal, met de productie in een industrieel pand, de winkel in Achel en de woning nog ergens anders. Een verlaten bakkerij in Overpelt bood een oplossing voor de verstoorde werk-privébalans. Na een renovatie vormden Kwanten en Vanesch het pand om tot een tweede atelier en een winkel.

Eigen filosofie

De filosofie van Jan Kwanten is eerder onconventioneel. Zijn benadering tot de winkel is eenvoudig. Ook bij zijn creaties en afwerkingen voeren gecontroleerde nonchalance en innovatie de boventoon – wat vrij ongebruikelijk is voor de regio. Geïnspireerd door demonstraties en inspiratietours in steden als Parijs en Londen, experimenteert hij graag met verschillende smaken en combinaties, niet alleen bij zijn patisserie, maar ook bij zijn lunchbroodjes. Bij die laatste gebruikt hij ook steeds geselecteerde fijnkost van slagers en traiteurs, in plaats van industriële producten.

“Sociale media hielpen ons enorm”, zegt Jan. “Onze regio staat niet zozeer bekend om patisserie, maar eerder om vlaaien, eclairs en taarten. Onze alternatieve aanpak delen, had daarom een positief effect. Soms val je juist op door je eigen weg te volgen, zeker onder collega’s. We doen ons eigen ding en laten ons niet beperken door de verwachtingen van de klant. Online besteden we veel aandacht aan het duidelijk presenteren van al onze producten via een eenvoudig bestelplatform. Tijdens de lockdown brachten we veel bestellingen aan huis, wat nieuwe klanten aantrok die sindsdien ook onze fysieke winkel bezoeken.”

Sterke prijszetting

Iedere ondernemer werd dit voorbije jaar zwaar geconfronteerd met onstuimige prijzen van basisgrondstoffen zoals tarwebloem, boter, energie en stijgende loonkosten. Jan Kwanten heeft er bewust voor gekozen om de broodprijzen ongewijzigd te laten. In plaats daarvan heeft hij de massa van de broden aangepast, van achthonderd gram naar zeshonderd gram.

Ondertussen gaan er dagelijks ook enkele honderden belegde broodjes de deur uit. Die omzet is intussen groter dan die van het brood. Jan verduidelijkt: “Voor onze twee winkels en B2B-klanten hebben we nu zes medewerkers nodig om de bestellingen van de belegde broodjes – bezorging inbegrepen – te verwerken. Daarom besloten we om een deel van de algemene kosten te verdelen over die broodjes en de prijs met vijftig cent te verhogen. Daar kwamen geen negatieve reacties op.”

Een mooi gevulde toonbank

Een lege toonbank in de late namiddag? Ondenkbaar! Een goed gevulde toonbank vormt de beste vorm van zelfpromotie. 

Een goed gevulde toonbank is voor Jan en Tine van groot belang en vormt de beste vorm van zelfpromotie. Een lege toonbank in de late namiddag is ondenkbaar. “Want gebeurt dat vaker, dan zal een klant overstappen naar de supermarkt, waar de kwaliteit van brood en banket langzaam maar zeker stijgt en er wel altijd veel keuze is. Ik denk dat het eerder de conservatieve bakker was die zo de klanten naar de supermarkt stuurde.”

Voor glutenvrije producten roept Kwanten-Vanesch de expertise van Traindevie in. Broodbakker Sander verzorgt de rest. “Sander heeft zich volledig toegelegd op desembrood, dat een prachtige aanvulling is op het assortiment en naadloos aansluit bij ons imago. Hij voorzag ook panettones toen die overwaaiden uit Italië en Spanje. Sander blijft scherp dankzij extra buitenlandse stages en bezoeken aan zorgvuldig geselecteerde adressen in Parijs en Londen. Hoewel desembrood bijvoorbeeld niet de grootste omzet genereert, trekt het wel klanten aan die ook andere producten aanschaffen.”

Personeel verdient respect

Jan Kwanten benadrukt het belang van goed werkgeverschap. “Vakmensen zijn niet langer bang om hun baan te verliezen. Ze weten dat een concurrent hen morgen elders met open armen zou verwelkomen. Het is belangrijker dan ooit om je medewerkers te waarderen en te koesteren, met activiteiten zoals een teambuilding, inspirerende uitstapjes naar bijvoorbeeld Parijs, en oprechte waardering. Zonder de inzet van al onze medewerkers – uitzendkrachten, studenten en flexi- en vaste medewerkers – zouden we wellicht niet hebben kunnen voortbestaan tijdens de coronaperiode. Respect en dankbaarheid zijn op hun plaats.”

Bescheiden eindejaarsassortiment

Sinds vijf jaar zijn het aanbod en de openingstijden tijdens de eindejaarsperiode aangepast. Atelier en winkels draaien tot 25 december, waarna de winkel sluit tot 2 januari. De extra kosten voor decoraties, verpakkingen, taartdozen, kartonnen verpakkingen, overuren, weekend- en feestdagtoeslagen en etalagemateriaal staan niet in verhouding tot de brutowinst die de feestweek oplevert. “We vieren zowel Kerstmis als Nieuwjaar samen met gezin. Ook onze medewerkers zijn daar niet rouwig om. Onze klanten weten dat ons assortiment aan patisserie in die periode eerder bescheiden is in vergelijking met andere bakkerijen.”

Winst én passie

Kwanten vindt het essentieel om zorgvuldig te overwegen welke producten winstgevend zijn, terwijl je blijft doen waar je echt gepassioneerd door bent. “Het is niet nodig om de werkwijzen van andere bakkers blindelings te kopiëren. Gecontroleerde automatisering kan helpen om het tekort aan vakmensen op te vangen. Laat je niet opjagen door clichés en wees niet bang of te ijdel om sommige producten in te kopen. Je blijkt een vakman, ook als je iets niet zelf maakt. Vaak vullen ingekochte producten je assortiment mooi aan en bieden ze flexibiliteit bij onverwachte bestellingen of kansen.” .

Bijschriften foto’s:

Foto bovenaan

Jan Kwanten van Patisserie Kwanten-Vanesch: “Soms val je juist op door je eigen weg te volgen. We doen ons eigen ding en laten ons niet beperken door de verwachtingen van de klant.”

Tekst: Bureau 44

Foto’s: Jack Mazur (The Image Factory)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.