Weetjes over brood

Dagelijks worden we om de oren geslagen met talloze adviezen en beweringen over voeding. Veel van die ‘informatie’ spreekt elkaar tegen. Sommige adviezen zijn juist, andere zijn dan weer compleet uit de lucht gegrepen. Maar wat en wie moeten we dan nog geloven?

Veel beweringen, weinig onderbouwing. Daarom dook de Belgische wetenschapper Eric De Maerteleire (bio-ingenieur en doctor in de Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen) in de vele fabels en mythes die leven bij consumenten. Van zijn hand verscheen afgelopen week het boek Hele en halve waarheden en complete onzin over voeding. Hieronder vind je zeven voorbeelden van fabels én waarheden over ons eten.

In brood kunnen stoffen van menselijke haren zitten = ZINNIG

,,Er kunnen stoffen afkomstig van menselijke haren in ons brood zitten. Het gaat hier dan over het aminozuur cysteïne. Cysteïne — meer bepaald L-cysteïne — is een toegestaan additief in de menselijke voeding met als E-nummer E920. Het wordt aan brood toegevoegd om de structuur ervan te verbeteren. E920 is ook toegestaan voor gebruik in allerlei koekjes en gebak. De stof wordt gewonnen uit dierlijke haren, maar kan ook indus­trieel worden bereid door hydrolyse van menselijke haren — die bevatten tot 14 procent cysteïne — en van eendenveren. In principe zou het dus kunnen dat er cysteïne op de markt is afkomstig van menselijk haar, maar in de praktijk is dat evenwel niet het geval. Als je brood in Europa is gebakken, mag het alleen cysteïne bevatten die is geproduceerd uit eenden- en kippenveren of varkenshaar. En dat moet het op de ingrediëntenlijst vermeld worden.”

Spelt is gezonder dan gewone tarwe = ONZIN

,,Spelt is een interessante graanvariëteit, maar is zeker geen wondermiddel. Uit gezondheidsoogpunt is spelt geen gezondere graansoort dan tarwe. Spelt bevat, zoals zoveel graansoorten, heel wat gunstige componenten, in de eerste plaats veel vezels. Veel gezondheidseffecten van spelt zijn terug te voeren tot de consumptie van deze vezels. Daarnaast bevat spelt ook behoorlijk wat nuttige vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar het verschil met andere graangewassen is miniem. Omdat spelt een tarwevariëteit is en dus ook gluten bevat, kan het een glutenintolerantie doen ontstaan. Door de hogere gehalten aan gliadines is de kans zelfs groter dan voor gewone tarwe. Ook mensen met een tarweallergie moeten uitkijken voor spelt. Daarnaast is de calorie-inhoud van spelt iets groter dan gewone tarwe. Je kunt dus ook overgewicht krijgen van het eten van te veel speltbrood.”

Gerooster brood is lichter verteerbaar = ONZIN

Voedingsdeskundige Manon Wouters is het daar niet mee eens. “Geroosterd brood is lichter verteerbaar, vertelt Wouters. Dit heeft te maken met de hitte die tijdens het roosteren vrijkomt. Het zetmeel in brood wordt door het roosteren gedeeltelijk afgebroken tot dextrine. Dat is normaal gesproken de eerste stap in het verteringsproces. Dit gebeurt in de mond door amylase in het speeksel. Door het roosteren sla je deze stap over en is het inderdaad makkelijker voor je lichaam om het voedsel te verteren. Het is juist goed voor je darmen om aan het werk te worden gezet. Juist wanneer er zwaarder verteerbaar voedsel doorheen komt, blijven darmen actief en soepel. Het zorgt voor een goede spijsvertering en een goede stoelgang.’’

De stelling dat geroosterd brood altijd gezonder is, blijkt dus een fabel. Wel kan het roosteren van brood zo nu en dan goed zijn voor je, legt Wouters uit. ,,Ik zou het aanraden wanneer je je niet zo lekker voelt. In dit geval kun je geroosterd brood beter verdragen en houd het je maag en darmen wat rustiger.’’

Over het wel of niet eten van brood zijn de meningen verdeeld: het zou niet goed voor je zijn, de gluten in het brood zouden je dik maken, en diabetes en hart- en vaatziekten veroorzaken. Aan de andere kant geven instanties als het Nederlands Voedingscentrum het advies om juist wél brood te eten, namelijk volkorenbrood. Het blijkt alleen nogal lastig om een écht volkorenbrood te vinden in de supermarkt.

Bron: De Nederlandse krant DG & AD