Bakker met twee winkels heeft voor beide panden wegeniswerken

Tien jaar geleden opende bakker Kris Van Steenlandt uit Beveren een tweede winkel in het centrum van Beveren, aan de Yzerhand. “Want op dat moment was er al een plan om de N450 (Melsele-Beveren) waarlangs onze winkel is gevestigd, her aan teleggen”, legt hij uit. Net toen die werken startten, brak ook een aannemer de weg voor zijn andere winkel in het centrum van Beveren open. “Een financieel drama dat minstens tot eind dit jaar zal duren. Hopelijk halen we het tot dan”, vreest Kris!

Twee winkels waar tegelijkertijd voor de deur wegeniswerken plaatsvinden. “Ik bak al 150 broden minder per dag en de planken liggen ’s avonds nog vol”, verzucht hij. De oorzaak van al deze ellende is een ongelukkige samenloop van twee grote wegenwerken. “We wisten al lang dat ze de N450 gingen heraanleggen,” vertelt Kris, “We hebben er al vele jaren over gepraat, maar de werken werden steeds weer uitgesteld. Die grote werken waren de aanleiding om een tweede filiaal te openen in Beveren, aan de Yzerhand. Ik wist dat er daar ook werken zouden plaatsvinden, maar wie had gedacht dat de werken op de twee locaties op hetzelfde moment zouden plaatsvinden?

Kris is geschokt dat het werk aan de Yzerhand plotseling zonder enig overleg is veranderd. “Normaal gesproken moet het werk in verschillende fasen worden gedaan, maar deze week hebben ze ineens de hele weg met borden gemarkeerd. In Yzerhand overweeg ik nog een werkperiode van acht maanden, en in Melsele zal het nog tien maanden duren voordat het weer kan gebeuren.

Gigantische omzetsdaling

In de tussentijd maakt de bakker slechts een derde van zijn omzet. “Ik had mezelf voorbereid, maar ik had niet verwacht dat de werken zo’n impact zouden hebben. We hebben acht mensen die in beide bedrijven werken en natuurlijk moeten de salarissen worden betaald. Trouwens, ik open de deuren in Melsele om vijf uur. Het is meestal het drukste moment van de dag omdat de dokwerkers daar stoppen voor de ochtenddienst. Tegenwoordig zien we nauwelijks nog klanten. Ik geef er echter de voorkeur aan mijn planning niet te wijzigen uit respect voor de klanten. Als iemand plotseling voor een gesloten deur staat, is hij ook niet tevreden. Hetzelfde geldt voor mijn assortiment. Een lege toonbank is ook niet aantrekkelijk. Maar op het einde van de dag moeten alle rekeningen toch kunnen betaald worden en of ons dat lukt is echt de vraag?”