Klanten bijgewonnen tijdens de corona? Hoe houd je ze vast?

Bakkerijen hebben er de afgelopen maanden tal van nieuwe klanten bij gekregen. Hoe behoud je die? Door je bewust te zijn van wat leeft onder je klanten en door je klanten te kennen!

Tijdens de coronamaanden is de verkoop bij speciaalzaken zoals bakkers en slagers aanzienlijk toegenomen. Er is een nieuwe groep klanten ontstaan. Anderzijds daalde de verkoop aan derden, zoals de verkoop aan de cateringbedrijven (geen feesten meer), restaurants (sluiting van de horeca), enz.

De toename bij de kleinere voedingswinkels was vooral toe te schrijven aan de angst van de klanten voor een overvolle supermarkt en anderzijds aan de groeiende belangstelling voor lokaal en veilig voedsel.

Nieuwe trend: welbevinden

Maar tijdens die crisismaanden is een nieuwe trend, of zeg maar een nieuw waardeperspectief gegroeid: welbevinden. Het gaat daarbij om een optelsom van “persoonlijke en sociale waarden”, waaronder gezondheid, veiligheid en eerlijkheid. Door dit streven naar veiligheid zijn ook de bekende A-merken weer belangrijker geworden. Beleving en gemak zullen in de toekomst belangrijk blijven. Tijdens de coronacrisis was er geen ruimte voor beleving. In de toekomst wordt dat aspect weer belangrijk.

Tip

  • Communiceer eerlijk over je producten
  • Zorg voor gezonde en veilige producten
  • Voorzie in gemaksproducten
  • Zorg opnieuw (onder veilige omstandigheden) voor beleving in uw winkel


Generatie Z

De Generatie Z (18-23 jaar oud) is vandaag een opkomende groep waar je best goed rekening mee houdt. De millennials waren al lekkerbekken, maar de Generatie Z zijn nog grotere foodies. Ze kijken anders naar eten en drinken. Samen met de millennials zullen zij straks tweederde van de consumenten uitmaken. Die kopen geen heel brood meer, maar ze zullen w├ęl brood blijven eten.

Generatie Z staat voor: ethisch leven, meer waarde hechten aan ervaring dan aan bezittingen, gemak, online zelfexpressie en “gezond en mooi leven”. Zelfs “lekker” blijft belangrijk, en prijs en gemak volgen. Bovendien spelen gezondheid en duurzaamheid een belangrijke rol bij de keuze van voeding voor de Generatie-Z. Ook voor de bakkerijbranche moet hiermee rekening worden gehouden.

Tip

  • Hou rekening met de wensen van Generatie Z en speel daarop in: duurzaamheid, gezondheid, online verkopen, gemak, nieuwe ervaringen, enz