In 1872 vestigde bakker en banketbakker Jean-Baptiste Trogneux zich in het hartje van Amiens om er zijn dessertjes en soufflés te maken. Hij stelde er ook iets nieuws voor, de ‘macarons d’Amiens’ waar het huis befaamd mee zou worden: een koekje van suiker, honing, eiwit, amandelolie en bittere amandel, zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Het huis Trogneux mag terecht trots zijn op de Grote Prijs die het behaalde op het Salon de la Confiserie in Parijs.
Al vijf generaties lang heeft elke ‘Jean’ de knowhow van het huis in stand gehouden. Jean-Alexandre Trogneux (57) staat nu aan het hoofd van de firma, die intussen zeven winkels telt ten noorden van Parijs: in Amiens, Arras, Lille et Saint-Quentin. Ieder jaar wordt er zo’n 45 ton hoogwaardige cacao gebruikt en een goede 20 ton amandelen. De patron wil blijven evolueren. Als grootste inspiratiebronnen noemt hij zijn grootvader en de mediabekende chef Thierry Marx, die op zijn beurt graag trends in Aziatische street food volgt. De medewerkers van maison Trogneux hebben een stevige dosis doorzettingsvermogen, zeker in drukke periodes zoals Pasen of Kerstmis.
Maison Trogneux betovert al sinds 1872 de smaakpapillen van groot en klein met het assortiment van macarons, chocolade en de heerlijkste regionale specialiteiten. Ze gaan graag mee met ‘de culturele en economische trends, en zeker met de smaaktrends’. De doosjes pralines, een van de bekendste producten van het huis, zijn gevuld met een dertigtal heerlijke chocoladespecialiteiten met originele en innovatieve smaken, om nog maar te zwijgen van de prachtige vormen die de meesterchocolatiers bedenken.
Een aantal van de bekendste producten die bij Trogneux te vinden zijn: de ‘Cœurs d’Arras’ (donkere of melkchocolade met gekonfijte sinaasappelschil), ‘Quentin’ (een fijne mix van amandel en hazelnoot), de ‘Lys de Lille’ (fijne praliné), op maat gemaakte chocoladerepen, chocoladefiguurtjes naargelang het seizoen of gepersonaliseerde chocolade (met boodschappen, speciale pralines, medailles,…) en zelfs speciale chocolade in beperkte oplages.
Jean-Alexandre leerde het vak toen hij als gezel zijn Tour de France des Compagnons (een volmakingsreis doorheen Frankrijk) maakte. Zijn neus en smaakpapillen zijn de belangrijkste werktuigen die hij heeft! Jean-Alexandres hartenwens is dat de uren langer zouden kunnen duren… Hij is constant bezig. Wanneer klanten hem vertellen hoe blij ze werden van zijn producten, kan hij niet gelukkiger zijn. Hij heeft een grondige hekel – en dat is zacht uitgedrukt! – aan industrieel gemaakte producten zonder smaak of karakter. Na de recente opening van een winkel in Lille, en bovenop alle andere projecten, komen er binnenkort nog andere winkels bij in Parijs. Zoon Jean-Baptiste en dochter Margaux staan hun vader tegenwoordig bij in de zaak. Jean-Alexandre favoriete hobby is reizen, want ‘dat bezorgt me een onuitputtelijke bron van ideeën en ervaringen, die ik in mijn werk wil vertalen‘.
Geef als eerste een reactie