Bakkerij Aernoudt: passie, vakmanschap en nuchter zakendoen

Met de opening van de 35ste winkel – dit keer in Overmere – stelt de ambachtelijke bakker zich wellicht vragen bij het businessplan van Bakkerij Aernoudt. Ambacht, kwaliteit en massa: gaat dat wel samen? We spraken zaakvoerder Carolien De Sutter en productiemanager Joost Van Nieuwenhuyse in hun open atelier, en kregen tijdens een rondleiding een antwoord op al onze vragen. 

“We zijn geen keten en geen industriële bakkerij”, benadrukt Joost Van Nieuwenhuyse, productiemanager bij Bakkerij Aernoudt en bakker in hart en nieren. “Hier staan dezelfde kneders, ovens en klopper-mengelaars als in iedere gezonde bakkerij, alleen staan ze hier in veelvoud. Hetzelfde geldt voor de grondstoffen. Je ziet hier dezelfde merken, dezelfde dozen en emmers. We werken met vaklui, aangevuld met flexi-jobbers en studenten. Maar natuurlijk kneden en bollen ze de deegstukken hier niet met de hand. Dit is Bokrijk toch niet?”

Zaakvoerder Carolien De Sutter en productiemanager Joost Van Nieuwenhuyse van Bakkerij Aernoudt: “Geen keten, geen industriële speler. Wel een ambachtelijke bakker, maar op grotere schaal.”

Luc De Corte kocht in 1993 de familiebakkerij Aernoudt in de De Pintelaan in Gent. Joost Van Nieuwenhuyse werkte er in de weekends als jobstudent en had er later een leercontract. Ingrijpende wegenwerken voor de winkeldeur hadden twee jaar lang een grote impact op de omzet. Daarna wou Luc De Corte niet langer van één winkel afhankelijk zijn. Algauw opende hij een tweede verkooppunt in Destelbergen, daarna een derde in Wetteren. In 1998 verwelkomende het team Carolien De Sutter, eerst als winkelbediende en later als administratief manusje-van-alles.

Stapsgewijs gegroeid

Drie winkelpunten bedienen vanuit één bakkerij, bleek op technisch en logistiek vlak moeilijk vol te houden. Luc De Corte besloot in 2003 om één centraal atelier te bouwen in Gentbrugge. De huidige productiesite en winkel staan er op een site van 2.500 vierkante meter. Joost Van Nieuwenhuyse en Carolien De Sutter staan er in voor de productie en het operationele management. “Het proces voor de opening van een nieuwe winkel staat niet in steen gebeiteld. Een immobiliënkantoor kan een bakkerij in zijn portefeuille hebben of een bakkerij wil stoppen en spreekt ons aan, bijvoorbeeld. In uitzonderlijke gevallen bouwen we zelf een nieuwe winkel. We doen altijd een marktstudie, want we willen niet in concurrentie gaan met een bakkerij in de buurt.”

“De toekomst ligt in West-Vlaanderen. We kochten het atelier van bakkerij De Fruyt in Ruddervoorde. Van daaruit beleveren we West-Vlaanderen”. Door de trage uitfasering van de ambachtelijke familiebakkerij, waarvoor geen opvolging is, kan Aernoudt zijn filosofie via De Fruyt verder uitrollen. “Het afkalvende bakkerslandschap biedt ons voldoende mogelijkheden voor expansie, maar we gaan niet over één nacht ijs. We doen geen concessies op het vlak van kwaliteit. We gingen ook niet van vijf naar vijftien winkels op twee jaar tijd. Groeien doe je stapsgewijs. Dagelijks verse, verzorgde producten op tijd in de winkels krijgen: dat blijft een huzarenstukje.”

De medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf: via filmpjes op sociale media krijgen de klanten zicht op het werk in het atelier.

Klassiek assortiment

“We behielden de naam Aernoudt, omdat die in het Gentse een begrip was. De naam, het merk, het logo, de kleuren en de winkelinrichting proberen we zo consequent mogelijk door te trekken. We profileren ons als prijsvolger en gaan niet in concurrentie met supermarkten of prijsbrekers. Vandaag zoeken we de juiste balans: onze marges bewaken, maar de klanten ook niet richting de goedkopere supermarkt sturen.” 

Aernoudt biedt een klassiek Belgisch assortiment aan: brood en banket, belegde broodjes en confiserie. Twee chocolatiers maken de chocoladeartikelen en -decoraties. Via interne, blinde smaak- en kwaliteitstesten bewaakt Aernoudt de geboden kwaliteit. “We nemen hierin zowel producten van de dorpsbakkerij als van de betere supermarkt in mee, om zo de vinger aan de pols te houden.”

Familievriendelijke planning

Bakkerij Aernoudt telt intussen 35 vestigingen. Voor verdere groei kijkt het bedrijf naar West-Vlaanderen.

“Vakmensen leven zich hier creatief uit. De medewerkers zijn ook onze ambassadeurs. We plaatsen hun handen en gezichten in de belangstelling. Op sociale media en de website tonen we foto’s en video’s van het werk dat ze doen. We proberen de vertraging van de instroom van nieuwe vakmensen op te lossen door een familievriendelijk uurrooster op te stellen, samen met de atelier- en regioverantwoordelijken. Door zeven op zeven open te zijn, kunnen we vlotter schakelen en iedereen twee opeenvolgende dagen vrij geven. Daarom is bakkerij Aernoudt een gezonde stageplaats voor bakkers, chocolatiers en winkelbediendes in wording.”

Aernoudt wil voor iedere klant én voor iedere medewerker een huis van vertrouwen zijn, waar de verscheidenheid aan profielen een groter geheel vormen. “Veel bedrijven maken de fout om een profiel te zoeken dat nauw aansluit bij hun stijl, karakter en manier van denken. Maar het zijn net andere profielen die een meerwaarde betekenen voor de structuur.”

Digitalisering voor meer duurzaamheid

“We gebruiken een digitale vraagvoorspelling om onze 35 winkels correct te bemannen en de productie in te plannen. Door artificiële intelligentie te koppelen aan bestaande parameters, zoals historieken, weersomstandigheden en sluitingsdagen van andere bakkerijen, komt de voorspelling trouwens verrassend dicht bij wat we verwachten op basis van onze ervaring. Omdat we die data goed monitoren, hebben we minder overschotten en een kleinere afvalberg. Wat we toch te veel produceerden, fungeert via vergisting als basis om biogas te produceren. We zijn ook aangesloten bij Too Good To Go. Met zonnepanelen en een groendak beheersen we de temperatuurverschillen in de kantoren en ateliers. Sanitair warm water produceren we door de warmte van de ovens te recupereren.”

Tekst: Bureau 44

Foto’s: Jack Mazur (The Image Factory)

2 Comments

  1. Beste.
    Hier in ons dorp hebben wij geen bakker meer . Jammer we zijn verplicht om een auto te nemen en naar een andere dorp te rijden .
    Met vriendelijke groeten

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.