Crème de la Crème overleefde coronapandemie dankzij innovaties

Het ijsbedrijf Crème de la Crème heeft er een moeilijk jaar op zitten. Het bedrijf verloor aanvankelijk 30 procent van zijn omzet door de sluiting van de horeca en door het wegvallen van export naar verre landen zoals het Midden-Oosten, maar sloot 2020 toch nog af met een meeromzet van 15 procent.

De kwaliteitsproducten van de ijsbereider die in 1999 werden opgericht, werden aanvankelijk met enthousiasme verkocht aan de horeca. Later specialiseerde Crème de la Crème zich ook in ijs voor winkels en retail. Het bedrijf groeide uit tot een KMO met 50 werknemers. begin van de lockdown in 2020 verloren we in één klap 30 procent van onze omzet”, vertelt directeur Rik Zweegers (51).


Gezonde producten

Het bedrijf bleef echter niet bij de pakken zitten. “We waren al een tijdje bezig met het diversifiëren van onze producten,” legt Peter Dewandere (56) uit, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Crème de la Crème en een van de medewerkers van het eerste uur. “De afgelopen jaren hebben we al zo’n 5 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van gezondere producten en ijsjes die niet met (koe)melk zijn gemaakt. In het begin probeerden we suiker uit bestaande producten te bannen, maar daarna gingen we op zoek naar andere basisproducten. Het doel is om ijsjes te ontwikkelen die gezond zijn, maar ook lekker. Producten met een lage voedingswaarde, (zeer) laag in calorieën en suiker, maar waarbij je het verschil niet ziet of niet proeft.”


Averbode ijs

Zo heeft Crème de la Crème bijvoorbeeld ijsjes met soja- en hazelnootmelk ontwikkeld, evenals fruitrepen. “Het zijn innovaties die hun weg vinden naar bestemmingsmerken als Oppo en Alpro, maar ook te vinden zijn bij Aldi, Colruyt, Delhaize, Albert Heijn en Edeka uit Duitsland”, legt Rik Zweegers uit.. “De productie van deze nieuwe aanwinsten gebeurt in aparte ruimtes , weg van de andere productie, met eigen productie- en afvullijnen en een eigen team. Dit is nodig om besmetting te voorkomen.”

Bovendien kiest Crème de la Crème ook voor een creatieve benadering van traditioneel ijs. Zo heeft het exclusief voor Delhaize “Averbode-ijs” ontwikkeld, een vanille-ijs op basis van de melk van de koeien van de abdij, in samenwerking met de vzw Heide Atelier (een tehuis voor jongvolwassenen met niet aangeboren hersenletsel)


Omzet groeit

En die strategie heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. La Crème de la Crème sloot het noodlottige jaar 2020 uiteindelijk af met een omzet van 13,4 miljoen euro, 15% meer dan een jaar eerder. In de toekomst hoopt de CEO om verder met Crème de la Crème te blijven groeien!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.