De klant kiest zelf hoeveel hij betaalt

De klanten die brood kopen bij Le Pain Levé in Brussel kunnen kiezen tussen drie tarieven, afhankelijk van hun financiële slagkracht. Met het initiatief wil de bakkerij mee het verschil helpen maken voor mensen die het moeilijk hebben door de coronacrisis.

Net als in de rest van het land heeft de coronacrisis in onze hoofd-stad zware economische gevolgen. De horeca is al maanden dicht, kleine voedingswinkels moeten vaker improviseren dan hen lief is, tal van jobs staan op de helling en een heel deel van de bevolking krijgt het financieel steeds zwaarder. De bakkerijsector lijkt echter iets meer gespaard te worden dan andere sectoren. Ondanks de moeilijke zoektocht naar personeel hebben verschillende bakke-rijen de voorbije maanden dan ook initiatieven opgezet om zij die het moeilijk hebben te helpen. De nieuwe ambachtelijke bakkerij Le Pain Levé uit Schaarbeek verkoopt sinds december brood aan drie verschillende tarieven.

Prijzen op maat

Iets meer dan een jaar geleden groeide bij de drie jonge bakkers Léa, Louise en Colin het plan om hun eigen ambachtelijk brood te bakken en dat voor iedereen betaalbaar te maken door het aan drie verschillende prijzen aan te bieden: een basisprijs, een solidaire prijs en een steunprijs. Sinds december vorig jaar doen ze dat ook effectief vanuit hun atypische bakkersatelier in de Josaphatstraat in Schaarbeek.

De klanten die brood kopen bij Le Pain Levé kunnen kiezen tussen drie tarieven, afhankelijk van hun financiële slagkracht. Wie kiest voor de paarse prijs betaalt het normale tarief, maar wie dat wil kan ook tien procent meer betalen voor zijn brood. Dat is de oranje prijs. Dankzij deze steun kan de bakkerij de blauwe prijs aanbieden aan klanten die het minder breed hebben. Brood kost dan twintig procent minder dan het basistarief. Die solidaire prijszetting maakt ambachtelijk brood voor meer mensen toegankelijk, zonder dat de prijs een struikelblok vormt om een lekker brood te kopen.

Instantsucces

“De klant bepaalt zelf hoeveel hij voor zijn brood be-taalt, afhankelijk van zijn budget op dat moment”, zegt Léa Smeesters, één van de initiatiefnemers. “In onze winkel leggen we het principe van de verschil-lende prijzen met veel plezier uit en we hebben het ook uitgetekend op een groot bord. Het concept sloeg meteen aan en ondertussen bedienen we onze klanten al met twee personen om wachtrijen voor de winkel te vermijden. Op die manier blijft er ook wat tijd over om meer uitleg te geven aan onze klanten over ons concept. Dat doen we uiteraard ook op de sociale media, zeker op Facebook.”