Jan Foubert: “Artificiële intelligentie om doelgerichter ijs te kunnen verkopen”

Jan Foubert, de eigenaar van ijssalon Foubert, gelooft in het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) om zijn activiteiten te verbeteren. Met de gegevens die zijn vloot van ijskarren verzamelt, ziet Foubert de mogelijkheid om de efficiëntie te optimaliseren en de verkoop te verhogen. Hij neemt deel aan het onderzoeksproject AI by example om de mogelijkheden van AI in zijn bedrijf te verkennen.

Jan omarmt al jaren de digitale technologie in zijn bedrijf. Met twee ijssalons en zestien ijskarren verzamelt Jan al enige tijd gegevens over de verkopen en locaties van zijn ijskarren. Hij is van plan om deze gegevens te gebruiken om hun routes en schema’s te optimaliseren. Jan staat bekend als een van de technologisch meest geavanceerde ijsverkopers van het land. Hij heeft samen met een vriend een app ontwikkeld waarmee klanten de ijskarretjes kunnen aanvragen en hij heeft ook een kassasysteem op maat gemaakt dat locatiegegevens bijhoudt. Hij heeft een full-time IT-er in dienst om alle software te beheren.

Data

De kenmerkende Foubert ijskarren verzamelen een schat aan gegevens via deze op tablets gebaseerde kassa’s. Jan legt uit dat ze weten waar de trucks rijden, hoe snel ze rijden, waar ze stoppen en verkopen, de hoeveelheid verkopen, de weersomstandigheden, welke aankopen nadien uit de kassa gewist worden, enz. Door gebruik te maken van deze gegevens wil Jan weloverwogen beslissingen kunnen nemen over wanneer en waar de trucks ingezet moeten worden, zodat ze zo efficiënt mogelijk zijn en zo veel mogelijk verkopen.

AI by example

Met zijn deelname aan het onderzoeksproject “AI by example” hoopt hij realtime inzichten te kunnen bieden om zijn ijsverkopers te begeleiden en hun effectiviteit te maximaliseren. Foubert ziet AI helpen bij het plannen van routes, het aanpassen van rijsnelheden, het rekening houden met weersomstandigheden, het identificeren van doelgebieden en zelfs het voorspellen van bestellingen van klanten. Het ethische aspect van dataverzameling wordt aangepakt, waarbij werknemers worden geïnformeerd over de verzamelde gegevens en ervoor wordt gezorgd dat persoonlijke informatie anoniem blijft. Foubert wil AI inzetten om de prestaties van zijn zestien ijskarren te verbeteren en klanten een betere ervaring te bieden.

Foto’s: facebook Foubert

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.