Make bread great again: geslaagde actie

Dit fantastische initiatief kreeg veel gevolg. De video ter promotie van het event was prachtig (zie onder) gemaakt. Aan alle bakkers die dit initiatief steunden en zo ook brood als vakmanschap centraal stelden, wensen we een dikke proficiat!

Klik hier om de video over make bread again te zien

11 november stond dit jaar niet alleen in het teken van de Wapenstilstand, maar ook van Make Bread Great Again (#MBGA). Talrijke collega’s gaven gevolg aan de oproep van vzw Bakkers voor Bakkers om via sociale media een fiere foto van zichzelf voor hun bakkersoven te delen. Ondertussen telt de #MBGA-Facebookpagina al meer dan vierduizend volgers en genoot het initiatief uitvoerige mediabelangstelling.

De klant tonen wie er achter het traditionele gebakken brood schuil gaat. Dat was het opzet van de eerste Make Bread Great Again-dag. De bakker fungeert in veel zaken immers als een stille kracht binnen de onderneming: elke klant smult van zijn lekkere producten, maar weinig mensen weten wie ze heeft vervaardigd. Het verschil met de restaurantwereld kan niet groter zijn, waar verschillende chefs uitgroeiden tot heuse tv-persoonlijkheden. Het was volgens Geert Vanderheyden, voorzitter van vzw Bakkers voor Bakkers, dan ook hoog tijd om de ambachtelijke bakker en zijn producten op de kaart te zetten en ons gezond dagelijks brood uit het verdomhoekje te halen. “We ondernemen daarom actie met al onze leden en hopen ook andere groepen en ambachtelijke bakkers te inspireren”, luidde het vooraf.

Visibiliteit en mediabelangstelling


De actie miste haar doel niet. Via verschillende socialemediakanalen, voornamelijk Facebook en Instagram, passeerden foto’s van trotse bakkers en de bijhorende hashtags uit alle uithoeken van het land. De klanten deelden de afbeeldingen gretig, wat de visibiliteit van de actie uiteraard ten goede kwam. Vzw Bakkers voor Bakkers slaagde er ook in de media te mobiliseren. Onder meer Het Laatste Nieuws en radiostations Studio Brussel en Radio 2 belichtten het initiatief. Geert Vanderheyden kreeg van de krant zelfs een forum om een lans te breken voor ons beroep: “Er is enorm veel concurrentie voor de warme bakkers”, liet hij optekenen, “vooral van de supermarkten en de industriële bakkerijen. Een belangrijk verschil is dat wij ons product met passie maken en dat het om vakmanschap draait. Het gaat ook echt om creativiteit: je kan zo zot gaan als je wilt in het bakken van brood. Dat willen we tonen aan de mensen.”

Korte keten

Ook de korte keten is volgens de voorzitter van vzw Bakkers voor Bakkers aanwezig bij de bakkers. “We kopen onze grondstoffen lokaal aan, produceren in ons eigen atelier en verkopen in onze eigen winkel. We spelen dus enorm kort op de bal. Grondstoffen en eindproducten hoeven geen lang traject af te leggen.” Geert liet in de krant ook niet na om te wijzen op het belang van brood binnen een evenwichtig voedingspatroon en de neerbuigende manier waarop sommige gezondheidsgoeroes brood benaderen.

Op naar de volgende editie


Vzw Bakkers voor Bakkers hoopt dat de ‘Make Bread Great Again’-dag uitgroeit tot een jaarlijkse traditie. Nederlandse bakkers tonen eveneens interesse voor de actie. Hoewel vzw Bakkers voor Bakkers hoopte ook de Franstalige bakkers in het initiatief te betrekken, bleef de respons in het zuidelijke landsgedeelte wat lauwtjes. Daar schuilen dus zeker nog opportuniteiten.

We verzamelden op onze website (https://www.broodenbanket.be/make-bread-great-again-geslaagde-actie/) enkele leuke foto’s van deelnemende bakkers. De laatste nieuwtjes rond #mbga lees je op de Facebookpagina’s van Make Bread Great Again en vzw Bakkers voor Bakkers.

Via sociale media passeerden foto’s van bakkers en de bijhorende hashtags uit alle uithoeken van het land.

Enkele bakkers aan hun oven of …

bakkerij Coppé-Lenaerts
Brood en fijngebak Victor
Bakkerij Depredomme
Bakkerij Frimout
Bakkerij Stefaan
Brood & Banket Sinnaeve
Bakkerij Clarysse

Auteur: Kurt Deman

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.