NewTree opent een zero waste café in Brussel

We kenden al de NewTree duurzame chocoladerepen, we zullen binnenkort de eerste 100% biologische en zero waste koffieshop in het hart van onze hoofdstad kunnen ontdekken. Dit “NewTree Café” zal de consument aan het denken zetten over de impact ervan. Ambitieus als hij is, wil de ontwerper Benoît de Bruyn er een keten van maken.

Binnenkort kunnen liefhebbers van chocolade, ontbijt, biologische producten en initiatieven die bijdragen tot het minimaliseren van onze impact op het milieu, in het hartje van Brussel een bezoek brengen aan een nieuwe café-chocolaterie, die we “eco-verantwoordelijk” zullen noemen. NewTree, de Belgische KMO die biologische en “fair trade” gecertificeerde chocolade in de vorm van repen en smeersels op de markt brengt, bereidt zich voor om zijn eerste vestiging van dit type te openen. Het “NewTree Café” zal de consument verwelkomen op een ” eco-ontworpen ” plaats, waar vloeren en plafonds zullen worden geïnstalleerd in gerecycleerde materialen, decoraties en meubilair in bamboe. Het biedt hen niet alleen koffie en gebak, maar ook ontbijt of lunch met verse, biologische en lokale ingrediënten die ter plaatse bereid worden. De locatie zal ook een winkelruimte bevatten, waar u chocolade van het merk kunt kopen. En het wordt op een milieuvriendelijke manier beheerd: compostering van organisch afval ter plaatse, volledige sortering van het afval, vermindering van de verpakking tot de eenvoudigste vorm, enz.

ChocolaTree

Om dit project uit te voeren heeft Benoît de Bruyn, de oprichter en CEO van NewTree, een nieuwe naamloze vennootschap opgericht, ChocolaTree. Voorlopig is hij op zoek naar de beste locatie, vlakbij de Grote Markt. Hij hoopt tegen het einde van het jaar het nieuwe café te kunnen inaugureren. Het begint niet vanuit het niets, maar vanuit de ervaringen die hij al met succes heeft geprobeerd, eerst in San Francisco, Californië, daarna in Lyon, Frankrijk.

Hijzelf viel van jongs af aan voor het groene gedachtengoed. “Ik was een ornitholoog toen ik zeven werd, een chiropteoloog (vleermuisspecialist, nota van de redacteur) op mijn 15de en een  historieliefhebber op mijn 17de,” vertelt hij. Mijn vader, die zelf landbouwkundig ingenieur in de tropen was, maakte een grapje: “Als je als dierentuinverzorger wilt eindigen, ben je op weg!” Hij voltooide zijn opleiding met een diploma biochemie en een specialisatie in milieutechniek. “Ik wilde een impact hebben op het milieu door middel van wetenschap.

Bureau voor omgevingsecologie

Zijn eerste baan was het resultaat van een eigen creatie: de opening van een bureau voor omgevingsecologie. De baggergroep De Nul zag hem en huurde hem in voor het opzetten van een milieukundig ingenieursbureau. Van daaruit vertrok hij naar Floridienne, de holdingmaatschappij die vervolgens werd geleid door Jean-Marie Delwart, een groot liefhebber van ethologie (Ethologie of gedragsbiologie is de studie van het natuurlijke gedrag van dieren). Hij leidde er de afdeling fusies en overnames. En toen, op 28, zei hij tegen zichzelf ” stop”, klaar met werken voor anderen. Hij maakte een afspraak met Jean-Marie Delwart.

En Delwart krabbelde op een stuk papier dat hij zich ertoe verbond 20% van het kapitaal van het toekomstige bedrijf in te schrijven. “Hij hield zich aan zijn woord”, voegt de Bruyn eraan toe. Floridienne nam bij de oprichting in 2002 een vijfde van het kapitaal van NewTree in ontvangst. Hij volgde de eerste kapitaalverhogingen, alvorens enkele jaren later zijn aandelen te verkopen.

Compromisloze inzet

De kernactiviteit van NewTree is het ontwikkelen, produceren en op de markt brengen van een chocolade die gezondheid en een lage milieu-impact combineert. NewTree heeft vier coöperaties in Peru en Santo Domingo geselecteerd die Fair Trade en biologisch gecertificeerd zijn. Ze heeft eigen recepten ontwikkeld en besteedt de productie van haar napolitains, tabletten en spreads uit aan drie chocoladefabrieken in Vlaanderen. “De consument die zijn impact wil verminderen, is verloren door alle boodschappen en claims die hij ontvangt,” legt de Bruyn uit. Hij krijgt te horen dat dit product gezond en natuurlijk is, maar in relatie tot wat? En op welke basis? Wij beloven al deze kwesties voor hem te behandelen, zonder compromissen”.

Als gevolg daarvan moest zijn bedrijf alle contacten met een Afrikaanse cacaoindustrie verbreken omdat NewTree na een paar jaar en ondanks het feit dat het bedrijf gecertificeerd was als een bedrijf dat geen gebruik maakte van kinderarbeid, ontdekte dat het dit contract had geschonden. “Onaanvaardbaar,” zei ze. In Peru en Santo Domingo heeft het een feilloze garantie.

 

Zeven jaar reflectie

In 2010 vertrok Benoît de Bruyn met familie en bagage naar de Verenigde Staten. Hij richtte een dochteronderneming op in San Francisco en begon zijn chocolade te verkopen onder de Californische zon. Er was een moment van commerciële glorie toen supermarktgigant WalMart het in zijn gamma van luxe chocolade (“super premium”) opnam. “We zijn gedistribueerd naar enkele duizenden verkooppunten in de Verenigde Staten. Het was een grote kasstroomkans…..”.

Echter, na twee jaar van stijgende inkomsten en winst, riep de koper van WalMart Bruyn plotseling naar het hoofdkantoor in Bentonville. Hij vertelde hem dat de groep zijn “superpremie” segment verliet. “Maar omdat we je leuk vinden,” voegde hij eraan toe, “houden we je in ons premium segment. Dit betekende lagere prijzen. “Ze raadden me aan om erover na te denken”, herinnert de Belgische baas zich. Twee maanden later kwam ik terug om hen te vertellen dat ik niet van plan was om de kwaliteit van mijn producten te verlagen. Einde van het avontuur.

Eigen winkels

Ondertussen had hij Udaiyan Jatar ontmoet, een Indiase marketingspecialist die Vice President Global Innovation was geweest bij Coca-Cola. “Een buitengewone man”. Na het bestuderen van NewTree’s vorige traject raadde Jatar haar aan om een eigen winkel te openen. Om de communicatie over verantwoord consumeren met concrete informatie te ondersteunen. In 2012 opende NewTree zijn eerste eco-café in het Financial District van San Francisco, in overeenstemming met de hierboven vermelde principes. Een tweede volgde snel, twee blokken verderop. Het bedrijf heeft zich goed ontwikkeld, zonder gek te groeien. “In de Verenigde Staten heb je drie ingrediënten nodig om te slagen: een goede CEO, een goed concept en, helaas, veel geld.

Frankrijk

In 2017 keerde Benoît de Bruyn terug naar België, met plannen om op het Oude Continent in te zetten wat hij aan de andere kant van de Atlantische Oceaan had geleerd. Bernard Goret, die het bedrijf eerder in België en Frankrijk had geleid, vroeg hem om een licentie om het concept van NewTree Café in Californische stijl in Frankrijk te lanceren. De Bruyn gaf hem een geografische licentie voor de regio Rhône-Alpes. En Bernard Goret opende zijn eerste coffeeshop in Lyon in december 2017, met de status van NewTree franchisenemer. Te oordelen naar de echo’s in de Franse pers is het concept populair. Het bewijs hiervan is dat de partner de komende maanden een tweede partner opent, ook in Lyon.

België

Aangemoedigd door dit succes heeft NewTree in juni vorig jaar 600.000 euro vers kapitaal aangetrokken van een half dozijn investeerders om de opening van een eerste vestiging in België te financieren. Na de oprichting van het bedrijf ChocolaTree. We wachten nu op de housewarming….. Wat gebeurt er nu? “Ik ben momenteel mijn dossier aan het afronden om investeerders te zien die onze waarden en visies delen,” antwoordde de CEO. Doelstelling: de middelen verschaffen om het aantal koffiesoorten in de toekomst te verhogen.
Michel Lauwers,
Journalist

 

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

L’Echo