Lotus Bakeries heeft goed gepresteerd in het boekjaar 2019. De positieve trend die in de eerste helft van het jaar werd waargenomen, werd in de tweede helft van het jaar bevestigd. De koekjesfabriek heeft een omzetstijging van 10,1% gerealiseerd tot 612,74 miljoen euro.
Deze groei werd met name gerealiseerd door de consolidatie van Kiddylicious, die een stijging van 2,4% liet zien. De Britse specialist in peuterbiscuitjes werd in de zomer van 2018 overgenomen. De groep is er ook in geslaagd om haar netto financiële schuld terug te brengen tot ongeveer één keer de recurrente operationele cashflow.
Bedrijfswinst
De recurrente bedrijfsopbrengsten (Ebida) stegen tot €123 miljoen. Het nettoresultaat kwam uit op bijna 76 miljoen euro, een stijging van 11,6%, oftewel 92,9 euro per aandeel.
“De groep is er ook in geslaagd om haar netto financiële schuld terug te brengen tot ongeveer één keer de recurrente operationele cashflow en beschikt dus over voldoende middelen om haar strategische keuzes voort te zetten”, aldus een persbericht.
Nieuwe fabriek in e VS en Zuid-Afrika
De groep noemt ook de twee belangrijke stappen die in de loop van het jaar zijn genomen, namelijk de opening van twee nieuwe fabrieken op twee continenten (in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika). De bouw van de fabriek in de Verenigde Staten wordt beschouwd als een van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van Lotus, aangezien het de eerste productielocatie buiten België is. “De internationalisering van Lotus Biscoff blijft onze belangrijkste groeimotor met solide vooruitgang in zowel onze kernmarkten als in een aantal andere landen”.
Lotus wil ook haar groei en internationalisering in de “gezonde” snackmarkt voortzetten. “Na de overname van Kiddylicious medio 2018 blijft ons merk groeien in het Verenigd Koninkrijk en tegen 2020 zijn alle fundamenten gelegd om deze internationale groei voort te zetten”.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Geef als eerste een reactie