De campagne “Brood, goed verhaal” loopt sinds 2022 en is bedoeld om het imago van brood te verbeteren via televisie, PR, sociale media en online video’s, waarbij de positieve eigenschappen van brood in een moderne, gezonde levensstijl worden benadrukt. De campagne richt zich op volkorenbrood als lichtend voorbeeld van het goede van brood.
Tijdens de kennissessie “Blik op Volkoren” op 24 oktober 2022 kwamen experts van binnen en buiten de bakkerijsector samen om te onderzoeken hoe het aandeel van volkorenbrood in België verder kan worden verhoogd.
De “Kansenkaart Volkoren” bundelt de belangrijkste inzichten uit de kennissessie en bestaande onderzoeksgegevens, en analyseert de belangrijkste kansen voor het promoten van volkorenconsumptie. De kaart is gericht op het vinden van effectieve manieren om over volkoren te communiceren, consumentenvoorkeuren te identificeren en uitdagingen aan te pakken.
De “Kansenkaart Volkoren” presenteert zeven mogelijkheden om Belgen aan te moedigen vaker voor volkoren te kiezen:
- Vergroot de beschikbaarheid van volkorenproducten.
- Volkoren zichtbaarder en prominenter maken.
- Consumenten informeren over de voordelen van volkoren.
- Ontwikkel een eenduidige boodschap over volkoren.
- Gebruik overredingstechnieken, overweeg productaanbiedingen en prijsstrategieën.
- Verwerk meer volkoren in recepten en producten.
- Zorg voor een concreet actieplan voor de bakkerijsector, in samenwerking met maatschappelijke partners, om volkorenconsumptie te bevorderen.
Geef als eerste een reactie