Echt brood onderscheidt warme bakker

Brood vind je tegenwoordig overal. Maar waar kan je als consument terecht voor brood
dat de bakker ter plaatste produceert en bakt? Het consumentenlogo Echt Brood moet
duidelijkheid scheppen. Initiatiefnemer Geert Vanderheyden ambieert dat de klant het op
termijn onlosmakelijk associeert met de lekkernijen van zijn warme bakker.

Geert Vanderheyden behoort ongetwijfeld tot de meest geëngageerde bakkers van het land. Als bezieler van de Facebookgroep Bakkers voor Bakkers creëerde hij een forum waarin vaklui dagelijks van gedachten wisselen. Met de lancering van het consumentenlabel Echt Brood breekt hij andermaal een lans voor de ambachtelijke, warme bakker. “In tegenstelling tot restaurantchefs treden bakkers amper in de schijnwerpers. Bovendien kent niet elke consument het onderscheid tussen een warme en een koude bakker of industriële productie. Het label Echt Brood moet bijdragen tot een duidelijke positionering van ons vak.”

Herkenningslabel

Geert Vanderheyden benadrukt dat Echt Brood en zijn Franstalige tegenhanger Le Vrai Pain eerder als herkenningslabel dan als kwaliteitslabel fungeren. Bakkers die het logo willen gebruiken, horen
aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Enkel vaklui die hun brood zelf kneden, rijzen en bakken komen in aanmerking. Onder meer franchisewinkels en leverpunten met een ander btw-nummer dan
de maatschappelijke zetel komen niet in aanmerking.

Van raamstickers tot broodzakken

Het Echt Brood-logo prijkt ondertussen al op de ramen, broodzaken en bedrijfskleding van heel wat warme bakkers. “Bakkers voor Bakkers stelt het logo vrij ter beschikking”, legt Geert Vanderheyden uit. “We reiken ook gratis ontwerpen aan voor onder meer raamstickers, flyers en spandoeken. Bakkers delen hun creaties op onze Facebookgroep, wat uiteraard inspirerend werkt.“

Honderdduizend broodouwels

Geert Vanderheyden merkt dat zijn collega’s Echt Brood met groot enthousiasme verwelkomen. Om het logo verder uit te dragen, ging Bakkers voor Bakkers in zee met de Nederlandse firma Primus. Dat bedrijf specialiseert zich in bakvaste en eetbare ouwels of logovormen om op het brood te plaatsen. “Na minder dan vijf dagen bestelden onze warme bakkers er maar liefst honderdduizend broodouwels”, vertelt de initiatiefnemer met de nodige trots.

Ondersteuning bedrijfswereld

De grote uitdaging bestaat er volgens Geert Vanderheyden in om de consument nog beter bewust te maken van de betekenis van het logo. Hij lanceert daartoe een oproep naar alle bedrijven die het echte bakkersambacht een warm hart toedragen. “Ik geloof dat Echt Brood een win-winsituatie voor alle partijen betekent, want iedereen binnen de keten vaart er wel bij wanneer de consument zijn weg nog vlotter naar de warme bakker vindt.” Interesse om jouw brood ook als echt brood te promoten? Neem
dan contact via de Facebookpagina van Bakkers voor Bakkers of via info@bakkerijheidi.be.


Foto: Het Echt Brood-logo moet uitgroeien tot een baken van herkenning voor de consument