Zoet en lekker zijn belangrijk voor de jeugd, oftewel Generation Z (Gen Z), maar duurzaamheid en gezondheid zijn dat ook

Gen Z, geboren tussen 1997 en 2012, heeft een grote invloed op trends in voeding en dranken, waaronder die van de bakkerijsector. Deze generatie, die bekend staat als “digital natives” vanwege hun opvoeding met internet, is veeleisend en wordt sterk beïnvloed door sociale media.

Sociale media zijn een bron van inspiratie voor Gen Z, met voorbeelden zoals de Barbie-film die leidde tot een golf van roze en zoete lekkernijen die om aandacht streden op Instagram. Daarnaast hebben innovatieve invullingen van “klassieke smaken”, zoals een cronut met banoffeevulling*, aan populariteit gewonnen op sociale media als ultieme verwennerij.

Gezondheid is superbelangrijk

Ondanks hun voorliefde voor verwennerij hecht Gen Z ook veel waarde aan gezondheid, wat een uitdaging vormt voor de bakkerijwereld. Deze sector wordt van oudsher geassocieerd met minder gezonde producten. Sommige bakkerijen zijn erin geslaagd gezondere koekjes te maken met 90% minder suiker, drie keer meer eiwitten, toegevoegde vezels (vijf keer meer dan bestaande producten) en 50% minder verzadigd vet. Deze innovaties bevatten ingrediënten zoals erwteneiwit voor verzadiging, prebiotische vezels voor een gezonde darm en zelfgemaakte chocolade met weinig suiker en veel eiwitten.

Doe aan storytelling

Bovendien maakt Gen Z zich zorgen over de gezondheid en duurzaamheid van onze planeet. Brood- en banketbakkerijen moeten daarom verhalen creëren die aansluiten bij deze waarden, verhalen die zowel een duurzaam als aantrekkelijk product verkopen. In wezen moeten ze verhalen creëren die zowel op de realiteit als op een sprookje lijken om aan te slaan bij Gen Z.

  • Bannofee: Engelse klassieker die zijn naam dankt aan de samenvoeging van banaan en toffee: onder een dikke laag room bevinden zich schijfjes banaan en een laag smeuïge karamel

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.