De broodronde: folklore of rendabele dienstverlening?

De broodronde was vroeger overal een vaste waarde. Vandaag zijn veel steden en gemeenten verstoken van een bakker aan huis. Toch heeft die extra service nog altijd zijn bestaansrecht, zo blijkt uit een rondvraag doorheen het Vlaamse bakkerslandschap. 

Bakkerij Van Rijsselberghe uit Zeveneken
“Geïntensifieerd omwille van wegenwerken”

‘Wat is makkelijker dan elke dag je brood thuis te laten afleveren?’, lezen we op de website van bakkerij Van Rijsselberghe. Maar geldt dat comfort ook voor de bakker zelf? Volgens zaakvoerder Piet Van Rijsselberghe wel, op voorwaarde dat je het goed aanpakt. 

Bakkerij Van Rijsselberghe opende in 1923 de deuren in Zeveneken, bij Lokeren. De broodronde maakte nagenoeg meteen deel uit van de dienstverlening van het huis. “Dat gebeurde aanvankelijk nog met de triporteur”, legt Piet Van Rijsselberghe. “Hoewel de broodronde er vandaag helemaal anders uitziet, heeft onze familie die altijd in ere gehouden. Het lijkt me een streekgebonden gegeven. Binnen bepaalde regio’s vind je geen enkele bakker die nog aan huis levert, terwijl hier in de streek tal van collega’s een broodronde organiseren. Of we de rendabiliteit ervan ooit in vraag hebben gesteld? Dat spreekt voor zich. Soms ligt het rendement wat lager, bijvoorbeeld in de zomermaanden, maar het totaalplaatje over een heel jaar oogt zeker positief. Naast de extra omzet beschouw ik de broodronde als een vorm van dienstverlening. Wie moeilijk tot bij de bakker geraakt, geniet op die manier toch nog van zijn dagelijks brood.”

Hogere verkoopvolumes

Piet schakelt voor de leveringen twee chauffeurs in. “Zij rijden ’s morgens uit en versterken ons team ’s middags in de bakkerij. De broodronde, goed voor ongeveer honderddertig adressen per dag, vormt dus de helft van hun dagtaak.” De klant betaalt bij thuislevering een supplement van vijf eurocent per brood. “Dat tarief dateert nog van voor de vrijmaking van de broodprijs. Ik beoog geen extra winst met de leveringen, het gaat me vooral om de hogere verkoopvolumes.”

De coronacrisis leidde tot aangepaste voorzorgsmaatregelen. “We bellen nu aan bij de klant en leggen de bestelling met overschrijvingsformulier klaar op de gewenste plaats. We communiceren het als een vorm van ‘belletje trek’ (lacht). We nemen dus geen betaling meer in ontvangst en vertrekken meteen. Naast de broodronde op weekdagen, trekken we op zondag ook met ontbijtkoeken en pistolets naar de klant. Die bedragen lopen dus mooi op. Wanneer de betaling uitblijft, bemiddel ik tijdig met de klant en werk ik waar nodig een afbetalingsplan uit. Ik maak bijvoorbeeld duidelijk dat de klant misschien beter voor een gewoon bruin brood dan een duurder speciaal brood opteert. Dreigen met het stopzetten van de leveringen vind ik geen goed idee. Je verliest je klant dan sowieso en ziet het openstaande bedrag niet meer terug.”

Groeimarge

Nu de bakkerij door wegenwerken moeilijker bereikbaar is, steekt Piet nog een tandje bij. “Eerder dan bij de pakken te blijven zitten, geef ik er liever een stevige lap op. We willen onze inspanningen nog intensifiëren, onder meer via het posten van flyers over onze broodronde en een uitbreiding van onze beleveringsregio. We voorzien ook vijf broodautomaten langs het circulatieplan. Ik schat dat de leveringen aan huis vandaag – onafhankelijk van feestdagen en speciale gelegenheden – ongeveer de helft van onze omzet vertegenwoordigen, maar zie dus nog groeimarge.” 

Om nog een versnelling hoger te schakelen, wil bakkerij Van Rijsselberghe de broodrondes digitaal ondersteunen. “We maken nog te veel gebruik van papieren notities en contant geld. Een tablet en draagbare betaalterminal moeten onze efficiëntie opkrikken. Wie overweegt om een broodronde te starten, raad ik aan om die stap meteen te zetten. Thuisleveringen vergen de nodige inspanningen, maar eenmaal je de organisatie op punt hebt, bieden ze zeker het nodige potentieel.”

Bakkerij Desender uit Diksmuide
“Organisatie is het halve werk”

Toen Rudi en Veerle achttien jaar geleden een bakkerij in Diksmuide overnamen, besloten ze resoluut om de broodronde verder te zetten. “Een logische beslissing”, blikt Veerle terug. “De leveringen aan huis verzekerden ons meteen van een vast clientèle.” 

Waar de vorige eigenaars dagelijks de hort op gingen, beperken Rudi en Veerle zich tot twee dagen per week. Het is meestal Veerles vader die met de bestelwagen door Diksmuide rijdt. Op zondagmorgen verzorgt een flexi-jobber een pistoletronde, met pistolets, boterkoeken en brood

Trouw publiek

“De leveringskosten tijdens de week bedragen twintig cent per brood. Op zondagmorgen rekenen we standaard zestig cent aan, met een supplement van twintig cent per brood. Die bedragen zijn zeer democratisch, maar ik denk dat je als bakker niet veel meer kunt aanrekenen. We beschouwen de broodronde als een extra service voor onze klanten. Vooral ouderen en zelfstandigen doen een beroep op onze diensten.” Bakkerij Desender levert aan een trouw publiek. “Onze broodronde ziet er doorgaans nagenoeg identiek uit. Tijdens de lockdown zagen we een stijgende populariteit, maar nu zitten we terug op het normale peil. We pasten onze procedures toen ook aan. Het persoonlijke contact is wat weggevallen, aangezien we nu aanbellen en de bestelling aan de deur klaarzetten. We ontvangen geen contant geld meer, maar vragen de mensen om zoveel mogelijk online te bestellen en af te rekenen. Lukt dat niet, dan bezorgen we de rekening bij de bestelling. Vooral de oudere klanten missen het praatje met mijn papa – en ik denk omgekeerd ook. (lacht) In de toekomst grijpen we terug naar de persoonlijke benadering.” 

Organisatie

Een doordeweekse broodronde doet een tachtigtal huizen aan en neemt ongeveer drie uur in beslag. “Daar moet je uiteraard nog de voorbereidingstijd bij optellen. De af te leggen weg kennen we ondertussen uit het hoofd, maar toen we naar aanleiding van Vaderdag en Moederdag ook ontbijtmanden in een iets ruimere regio bezorgden, maakten we gebruik van routeplanner RouteXL. De broodronde vormt voor ons een belangrijk onderdeel van onze bakkerij, maar je moet er echt je schouders onder zetten. Een kleine tip: vraag meteen een correcte vergoeding voor de thuisleveringen. Wanneer je met een zeer laag tarief start, kan je dat later moeilijk nog opkrikken.”

Joost Doens startte broodronde tijdens lockdown

Joost Doens (18) woont in het Nederlandse IJzendijke, maar werkt bij een Belgische bakker. Toen de landsgrenzen omwille van de coronacrisis dichtgingen, gold voor hem dus een uitzonderingsregel. Daar maakte hij gebruik van om zijn dorpsgenoten van Belgisch brood te voorzien. 

“Het begon met een eenvoudig briefje dat ik in de huis-aan-huis heb bezorgd. De respons was veel groter dan verwacht: een tachtigtal klanten vroeg me om lekkernijen aan huis te bezorgen. De daaropvolgende weken bleef de interesse even groot. Vandaag lever ik niet alleen aan huis, maar kunnen klanten hun bestellingen ook op verschillende plaatsen afhalen”, aldus de enthousiaste Zeeuw. 

Belgisch brood, Nederlandse sneetjes

Ondertussen investeerde Jeroen in een bestelwagen, aangepaste broodkarren en een broodsnijmachine. “Die laatste laat me toe om Belgische broden dikker te snijden, waardoor ik de gulden middenweg vind tussen de Belgische kwaliteit en de favoriete sneetjes van de Nederlander. Aanvankelijk bereikten de bestellingen me langs tal van kanalen: van Instagram, over mail tot Whatsapp. Dat maakt het er de zaken niet altijd even duidelijk op. Daarom heb ik ook ingezet op een webshop.” 

Joost rekent een tarief aan van een euro per levering, ongeacht de omvang van de bestelling. “Het kost me eigenlijk evenveel inspanningen om één brood, dan wel een zak ontbijtkoeken te leveren. Ik sta zelf garant voor de leveringen. Om de optimale route te berekenen, maakte ik aanvankelijk gebruik van een online routeplanner. De grootste voorbereidingstijd schuilt in het inpakken. Gelukkig steken mijn ouders een handje toe. Ik hoop dit verhaal verder uit te bouwen en ambieer later een eigen zaak.” Met ook nog een opleiding drankenkunde achter de kiezen, heeft het er alle schijn van dat deze jongeman nog van zich zal laten horen.  

Tekst: Kurt Deman

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.