Bakkerij Sint-Anna haalt titel van Beste Bakker van Vlaanderen binnen

Twee dagen lang reed de jury van de wedstrijd ‘Beste Bakker van Vlaanderen’ doorheen het land. Ze proefden pistoles, éclairs, croissants, broodjes, worstenbroodjes en specialiteiten zoals Essense Zoentjes, Plotertaarten of West-Vlaamse klaaskoeken.

Het Nieuwsblad en Bakkers Vlaanderen sloegen de handen in elkaar met Nostalgie om de beste bakkerij in elke gemeente en in Vlaanderen te vinden. De jury vertelt: “Na 460 kilometer over Vlaamse wegen te hebben getoerd en wetende dat er enkele zeer goede bakkers op onze route lagen, viel de keuze uiteindelijk op de bakkerij St-Anna in Zottegem. Een moeilijke keuze, want het niveau van de Belgische bakkers was overal zeer hoog.” Het publiek deed ook in duit in het zakje. Meer dan 50.000 mensen hebben aan deze wedstrijd deelgenomen en gestemd.

Winnaars

Vijf provinciale winnaars werden woensdag en donderdag door de jury bezocht. De jury bestond uit Eddy Van Damme, voorzitter van Bakkers Vlaanderen, de stem van Nostalgie en én tegenstandster van calorieën tellen was Astrid Phillips , daarnaast had je ook culinair journalist Chris Snick, die tijdens zijn studies bakkersknecht was, en fotograaf Kris Van Exel, die opgroeide in de bakkerij van zijn vader. Om een perfecte vergelijking te kunnen maken, bestelde ieder een basispakket waaraan de bakker zijn eigen specialiteiten kon toevoegen.Bij de broden moesten er zeker witte en bruine boterhammen zijn, bij de koeken een croissant, bij de patisserie een eclair en bij de pistolets een simpele witte pistolet.

Mijn geheim: mijn vrouw, mijn personeel en …

Uitiendelijk viel de keuze op bakkerij St-Anna uit Zottegem. “Mijn geheim? Mijn vrouw, een goede ploeg en het feit dat ik niet van half werk houd,” vertelt bakker Bart aan Het Nieuwsblad. Bart richtte de zaak 32 jaar geleden op met zijn vrouw Christel (51). “We hebben mijn vaders bedrijf overgenomen. Ik hou wel van een beetje traditie, maar dan ook weer niet van aarzelen en treuzelen. De lat ligt hoog. Eerst en vooral voor mij. Dus ik hou ervan om vooruit te denken en op events of trends te anticiperen. Ook ben ik altijd in voor wat nieuws .”

Goed voor de sector

“Het was een heel mooie manier om ons beroep onder de aandacht van het publiek te brengen”, zegt hij. “Natuurlijk ben ik heel blij met onze overwinning, maar ik ben minstens even blij met de aandacht voor de sector.” Bakkers hebben de reputatie hard te werken, wat misschien verklaart waarom Bart en zijn team zoveel energie in de campagne hebben gestoken. Brochures, posters, fotoshoots, video’s ….. Het geheel had een uiterst professionele uitstraling en maakte indruk. “En vergeet onze verkopers in de winkels niet”, vult Bart aan. “Ze vroegen onze klanten meermaals om te stemmen en legden uit hoe ze dat moesten doen. Het moest via de Het Nieuwsblad-app en vooral oudere mensen zijn daar niet mee vertrouwd.”

Druk weekend

“Toen het nieuws bekend raakte, hebben we heel wat blije klanten gezien. Ook nieuwe mensen. Sommigen kwamen zelfs van ver. Bijna elke klant sprak ons over de wedstrijd aan en wenste ons veel succes. “Zoveel blijken van medeleven doen wel iets met je. Sommigen hadden zelfs tranen in hun ogen. Trouwens, we hebben het aan onze klanten te danken dat we gewonnen hebben. En ik ben ook mijn personeel zeer dankbaar voor hun onvermoeibare inzet. Na corona geef ik een groot feest in de straat. “

Lees meer over de andere winnaars

Bakkerij Wim

Bakkerij Heidi

Bakkerij van Bedaf

Bakker Swerten