Ijs bereiden en verkopen in de hoevewinkel

“Mensen denken dat de ijsverkoop omhoog schiet op warme dagen. Dit is echter niet het geval. Mensen blijven thuis om schaduw te zoeken. Melkveehouder en ijsverkoper Marc De Boey aan de Groenendijkstraat 11 in Sint-Gillis-Waaskijkt verschillende keren per dag naar het weerbericht om de ijsbereiding en de personeelsbezetting te plannen. Hoeveproducten Heirbaut streeft vooral duurzaamheid na!

Ijshoeve De Boey-Heerwegh is een gekende zaak. Hier volt de familie De Boey het weerbericht verschillende keren per dag. “Het is belangrijk om te kunnen inschatten hoeveel mensen er zullen komen en hoe je het werk en het personeel moet plannen”, legt landbouwer en ijsbereider Marc De Boey uit, die in 2015 samen met zijn vrouw Christine Heerwegh ijs begon te verkopen op de boerderij. In enkele jaren tijd is de verkoop van ijs een belangrijke nevenactiviteit geworden, en ook zijn dochter Liselotte is in de zaak Sint-Gillis-Waas opgenomen.

Het komende weekend belooft heel goed te worden als de huidige weersvoorspellingen betrouwbaar zijn, zegt De Boey, die echter op zijn hoede is voor te hoge temperaturen. “Als het meer dan 30 graden is, gaan de mensen niet naar buiten, ze blijven binnen om af te koelen. We merkten dat bijvoorbeeld aan het begin van de week, toen de frequentie lager was dan normaal. Maar dit weekend wordt er 25 graden verwacht. Het kan een topdag voor ons worden.

Dankzij het goede weer heeft de ijsverkoop het de hele lente goed gedaan. De Boey heeft het ook over de beste lente. “Na de pandemie wilde iedereen uitgaan, en ons ijssalon heeft de afgelopen jaren al veel bekendheid gekregen,” legt hij uit. Ook de marketingactiviteiten van het bedrijf lijken vruchten af te werpen. De Boey is betrokken bij verschillende projecten die het publiek naar de ijssalon lokken.


Duurzaam ijs bij Heirbaut

Deze zomer heeft de familie Heirbaut een heel bijzonder ijsje in de aanbieding: algenijs. De zuivelboerderij levert niet alleen de melk voor het ijs, maar ook de algen uit eigen productie. Melkveehouder Kris Heirbaut haalde dit voorjaar de krantenkoppen toen hij begon met de productie van zeewier. De algenkweekinstallatie is verbonden met zijn biogasinstallatie, die de CO2 levert die nodig is voor de groei van de algen. Dit vermindert de CO2-uitstoot van de biogasinstallatie met 50%.

Heirbaut is een paar jaar geleden begonnen met de omschakeling van het bedrijf naar een meer circulaire economie. De boer is niet alleen een pionier op het gebied van algenkweek. Hij is ook een pionier op het gebied van agroforestry en koolstoflandbouw en neemt bijvoorbeeld deel aan het Claire-project, waarbij deelnemende boeren “koolstofkredieten” krijgen voor de maatregelen die zij nemen om CO2 vast te leggen. De boer heeft dit voorjaar bomen geplant op een stuk land.

Hij en zijn vrouw Ginny de Meulemeester, die het ijs maakt en verkoopt, proberen ook in hun ijsbedrijf circulaire economie en duurzaamheid te bevorderen. Hij verkoopt bijvoorbeeld een appel-zeewier smoothie. “Een soort lokaal alternatief voor de populaire bananensmoothie. Op deze manier willen we mensen bewust maken van lokaal voedsel,” legt hij uit.

Het koppel heeft hoge verwachtingen voor het weekend. “We hebben gemerkt dat het in juli meestal wat rustiger is omdat veel mensen dan op vakantie zijn. Als dat niet zo was, zou zondag heel, heel druk zijn. Nu hebben we een goede dag voor de boeg. In het weekend roeien we het met twee personen, door de week met één,” legt Heirbaut uit. Hij heeft deze lente ook niet geklaagd. “Het weer was goed, met weinig regen. Het resultaat was veel beter dan vorig jaar, toen het veel regende en de mensen thuisbleven.”

Elke dag brengt de ijsverkoper via een speciale leiding tientallen liters melk uit de koeienstal (een klein gedeelte) naar het ijssalon, waar zich een ijsturbine bevindt. Naast ijs en milkshakes wordt ook rijstpudding bereid. Gewone melk wordt ook verkocht in de boerderijwinkel. Met 25 liter melk kan 40 liter ijsmengsel worden gemaakt. Er kunnen ongeveer 400 schepjes worden bereid. “Het aantal geconsumeerde liters melk ligt niet veel hoger op warme, zonnige dagen. Dus verkopen we meer ijs en minder melk en rijstpudding,” concludeert hij.

Bron: VILT