Le Pain Quotidien gaat verder zonder de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De bakkerijketen Le Pain Quotidien werkt aan een “Pain Quotidien bis”. Doordat de keten in een faillissementsprocedure zit, verkoopt ze haar Amerikaanse en Britse dochterondernemingen aan franchisenemers via een masterfranchise.

Le Pain Quotidien zal volgende week een herstructureringsplan voorleggen aan de Brusselse Rechtbank van Koophandel. De keten was al beschermd tegen schuldeisers door een OMA-procedure. Volgens De Tijd en L’Echo wil de hoofdaandeelhouder van Cobepa zijn activiteiten voortzetten in een nieuwe vorm die bekend staat als ‘Pain Quotidien bis’.

Bescherming tegen schuldeisers

Het nieuwe gebouw zal alle winkels in België en Frankrijk, alle merkrechten, de productiefaciliteit en de franchiseovereenkomsten overnemen. De eigenaar Cobepa heeft ook de 80 miljoen euro bankschuld van Pain Quotidien gekocht.

In de praktijk zou er in het begin echter niets veranderen: Noch de werkgelegenheid in België, noch de meeste internationale franchisenemers zouden erdoor worden getroffen, aldus de zakenkranten. Alleen op de Amerikaanse en Britse markt zullen er grote veranderingen plaatsvinden.

Hoop voor de franchisenemers

Het vorige nieuws dat Le Pain Quotidien zijn Britse activiteiten zou verkopen, is nu bevestigd. Amerikaanse restaurants beleven een gelijkaardig lot: het netwerk creëert in beide landen een masterfranchisesysteem, zodat de formule in deze landen actief kan blijven – maar financieel volledig gescheiden wordt van de kopgroep. In de Verenigde Staten worden al “vergevorderde gesprekken” gevoerd met een overnamekandidaat.

Personeel

Dit zal waarschijnlijk leiden tot een aanzienlijke personeelsinkrimping: Voor de coronacrisis had de bakkersgroep 90 Amerikaanse en 26 Britse restaurants; vandaag de dag zijn dat er respectievelijk 50 en 15 restaurants. “We geloven dat dit de onzekerheid over de toekomst van Le Pain Quotidien zal wegnemen en dat de groep in staat zal zijn om schoon schip te maken”, zegt Cobepa.

In de VS neemt Aurify Brands Le Pain Quotdien over

De Amerikaanse restaurants van Le Pain Quotidien komen in handen van Aurify Brands. De uitbater van vooral fastfoodrestaurants wordt masterfranchiser en zal de formule er dus los van de Belgische groep beheren.

De gesprekken eerder deze week tussen Le Pain Quotidien, dat in een insolventieprocedure zit, en een overnamekandidaat in de Verenigde Staten heeft al tot een acquisitie geleid: de Amerikaanse franchisegroep Aurify Brands wordt hoofdfranchiser voor de bakkerijformule in de VS, bericht De Tijd.

Tot nu toe had Le Pain Quotidien in de Verenigde Staten een negentigtal verkooppunten, waaronder een aan het bekende Central Park in New York, maar sinds de verplichte sluiting door de coronacrisis werden alle medewerkers aan de deur gezet. Ook voordien al waren in New York vestigingen gesloten en lagen er plannen op tafel om nog onrendabele restaurants te schrappen.

Aurify Brands, ook al masterfranchiser voor onder meer Five Guys, Fields Good Chicken en Make Sandwich, neemt de rechten op de formule er nu over. Op die manier wil Le Pain Quotidien af van de financiële lasten, aangezien de Belgische groep moet reorganiseren in het kader van een WCO-procedure. De keten wil verdergaan in een afgeslankte vorm, ‘Pain Quotidien bis’, en zoekt daarom ook nog een hoofdfranchiser voor de Britse restaurants. Zo heeft de keten straks alleen in België en Frankrijk zijn restaurants nog in eigen beheer.