Barry Callebaut start met 3D-printen van chocolade op grote schaal

Barry Callebaut gaat chocolade in 3D-printen. Dat heeft de Zwitserse chocoladereus vrijdag 14 februari 2020 bekendgemaakt. Het bedrijf is naar eigen zeggen de eerste producent die dit op grote schaal gaat aanbieden.

Barry Callebaut gaat 3D-printing aanbieden via zijn wereldwijde decoratiemerk Mona Lisa. Klanten zullen ingewikkelde creaties op die manier snel en in grote volumes kunnen laten produceren, klinkt het. Het printen zelf zal in Nederland gebeuren, aldus Chief Innovation, Sustainability & Quality Officer Pablo Perversi.

De Barry Callebaut Group kondigde vandaag de lancering aan van ’s werelds eerste gepersonaliseerde 3D geprinte chocolade op schaal, via het wereldwijde decoratiemerk Mona Lisa.

Mona Lisa is het eerste merk dat gepersonaliseerde 3D geprinte chocolade op grote schaal lanceert. Dit betekent een revolutie in de wereld van de chocoladekunst door de combinatie van ambacht (de chocolade-expertise van Barry Callebaut) met toonaangevende productietechnologie, design op maat. Het gevolg is dat chocolatiers hun eigen unieke creaties kunnen maken en deze snel en betaalbaar kunnen reproduceren, hoe ingewikkeld of specifiek het ontwerp ook is.

Jordi Roca

Via de nieuwe Mona Lisa 3D Studio hebben chefs nu een wereld aan nieuwe creatieve tools tot hun beschikking. Voor het lanceringsevenement werkte Mona Lisa samen met Jordi Roca – een van ’s werelds meest creatieve banketbakkers – om hem te helpen zijn creativiteit te ontketenen door middel van een uniek werkstuk in 3D, gemaakt van chocolade. Zijn nieuwste creatie ‘Flor de Cacao’ stelt een cacaoboon voor die zich opent als een cacaobloem door contact met warme chocoladesaus.

Deze nieuwe manier van werken met chocolade zal de consument verrassen, met voorheen ondenkbare vormen die op grote schaal en met indrukwekkende precisie worden geproduceerd. Ik ben meestal geïnspireerd door de dingen die ik niet kan doen omdat ze een creatieve uitdaging vormen – maar nu kan ik, dankzij Mona Lisa 3D Studio, mijn chocoladevakmanschap naar een hoger niveau tillen. Ik kan me elk nieuw soort ontwerp voorstellen en het zal tot leven komen.

Jordi Roca

Baanbrekend op de chocolademarkt

Innovatie is een belangrijke pijler van de bewezen ‘slimme groei’-strategie van Barry Callebaut. Ik ben blij dat de Mona Lisa 3D Studio chefs in staat stelt om unieke consumentenervaringen op grote schaal te creëren. Deze technologische doorbraak in innovatie positioneert het merk Mona Lisa in de voorhoede van de industrie en versterkt het wereldwijde leiderschap van Barry Callebaut op het gebied van Decoraties.

Pablo Perversi, Chief Innovation, Sustainability; Quality Officer en Head of Gourmet bij Barry Callebaut

De Mona Lisa 3D Studio is uitgerust met innovatieve precisietechnologie die in staat is om duizenden stukken tegelijk te printen met behoud van een op maat gemaakt handgemaakt uitzicht. Chefs en klanten kunnen een chocoladedecoratie personaliseren met hun eigen unieke ontwerp, vorm en formaat, voordat een team van ontwerpers het product transformeert in een digitaal 3D-prototype. Zodra het prototype is goedgekeurd, kan het eindproduct snel op schaal worden gereproduceerd. De creaties kunnen gebruikt worden voor desserts, snoepgoed, warme dranken en gebak. Deze service zal eerst beschikbaar zijn voor chefs en hotels, koffieketens en restaurants in specifieke Europese landen. De eerste klant van de Mona Lisa 3D Studio is Van der Valk, een toonaangevende hotelketen in Nederland.

Brands en chefs in staat stellen om trends voor te blijven met ongeziene chocoladecreaties

Millennials en centennials willen het leven vieren met nieuwe ervaringen en verhalen. In deze context wordt voedselesthetiek steeds belangrijker. Een recent onderzoek van Barry Callebaut toonde aan dat 70% van de consumenten nieuwe en opwindende chocolade-ervaringen wil uitproberen – en 6 van de 10 willen dit delen op sociale media. 3D-printing richt zich op de wensen van de consument door de grenzen van het mogelijke esthetische technische mogelijkheden te verleggen. Met de nieuwe technologie kunnen koks ongeziene en unieke creaties ontwikkelen en hun vakmanschap uitbreiden terwijl ze met Belgische chocolade werken.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Bron: Barry Callebaut

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.