“Zoek de interactie met de consument”

Biscuiterie Destrée verhuisde onlangs naar een gloednieuwe locatie in Warnant, een deelgemeente van Anhée in de provincie Namen. Daar kan het ambachtelijke bedrijf nu ook publiek ontvangen. B&B trok op verkenningstocht naar deze diepgroene plek, ergens tussen Namen en Dinant.

Biscuiterie Destrée heeft zich doelbewust in de toeristische vallei van de Molignée genesteld, die in Anhée in de Maas vloeit. Stephen Destrée werkte na zijn opleiding als pâtissier-boulanger een hele tijd in dienstverband in een bakbedrijf. Op een bepaald moment begon hij zelf koekjes te bakken in zijn garage. Vervolgens presenteerde hij zijn producten op beurzen en evenementen, waar professionele bezoekers hem aanmoedigden om met een eigen koekjesbedrijf te beginnen. Stephen Destrée kreeg de kans om zijn project uit te werken in een bedrijvencentrum in Sorinnes, nabij Dinant, waarbij hij zijn koekjes uitsluitend aan andere professionele bedrijven leverde.

Foto’s:

  1. De winkel en productieruimte van Biscuiterie Destrée.
  2. Centraal in het atelier staat de machine die het deeg letterlijk
    in de juiste vormen giet.

Nieuwe locatie

Na goed zeven jaar bleek de oude locatie veel te klein.Stephen ging op zoek naar een nieuwe locatie voor zijn bedrijf in de omgeving van Dinant. Tegelijk wilde hij er ook een winkel openen. De locatie in Warnant, aan een weg in de vallei van de Molignée, was een bewuste keuze, om niet alleen streekbewoners, maar ook toeristen als klanten te lokken. In de aanloop naar de opening van de winkel ontwikkelde Stephen Destrée een aantal nieuwe producten, die alleen hier te verkrijgen zijn. Die exclusiviteit moet de attractiviteit van de plek permanent hoog houden. Na de opening begin augustus 2022 leek die aanpak in elk geval goed aan te slaan, want de toeristen – die zowat overal in Europa teruggekeerd waren – waren veelvuldig op de afspraak, waarbij vooral het eigen
gamma aan hittegolfbestrijdende ijsjes duidelijk in de smaak viel. Tijdens de naderende winter zal de toeristische verkoop uiteraard heel wat minder zijn, maar Stephen Destrée heeft er vertrouwen in. Hij heeft de voorbije zomer al heel wat lokale klanten kunnen veroveren, waarvan er op regelmatige tijdstippen tot twintig kilometer ver naar zijn winkel rijden. Daarnaast zijn er ook heel wat trouwe fans uit Namen en Dinant.

Lokale leveranciers

Voor de aankoop van haar basisproducten maakt Biscuiterie Destrée zoveel mogelijk gebruik van kleinschalige lokale producenten, zoals La Ferme de Grange uit Anhée, dat graan op ambachtelijke manier op steen maalt. Sommige producten komen noodgedwongen uit het buitenland, zoals rietsuiker, of vanille uit Madagaskar. Op een gemiddelde werkdag produceert de biscuiterie iets méér dan een ton koekjes. De verpakking is uitbesteed aan een gespecialiseerd lokaal bedrijf, maar in het geval van een urgente bestelling kan Biscuiterie Destrée dat ook zelf. “Onze hoge flexibiliteit is dan ook onze grote kracht.”

Foto’s: 3+4. Destrée mikt met zijn huisstijl op nostalgie.

Op dit moment produceert Biscuiterie Destrée dertien soorten traditionele koekjes, plus negen soorten koekjes die als biologisch erkend zijn. Daarnaast zijn er ook nog 25 tot 30 merken die Destrée speciaal in opdracht van andere professionele klanten ontwikkelde. Het team – voor atelier en winkel – bestaat momenteel uit zeven medewerkers.
Voor de verpakking van de eigen producten kiest Stephen Destrée voor een design met retro-elementen, want rond de verkoop van koekjes hangt er altijd een zekere nostalgische sfeer “uit grootmoeders tijd”. In de winkel zien we verschillende antieke voorwerpen uit vervolgen tijden. “Het is dan ook belangrijk dat er hier visueel altijd een warme sfeer hangt.”

Van België tot Japan

Naast België zijn de meeste professionele klanten van Biscuiterie Destrée afkomstig uit Nederland, Frankrijk en Duitsland. Merkwaardig genoeg levert het bedrijf ook biologische koekjes aan Japan. De Waalse regionale dienst voor export AWEX heeft een hele reeks producten laten proeven door Japanse professionals uit de voedingssector. Ze nodigden Biscuiterie Destrée vervolgens uit

Toekomst

Ook in tijden van inflatie wil Stephen Destrée erg voorzichtig blijven wat de evolutie van zijn verkoopsprijzen betreft. Hij wil vooral op volumeverhoging werken. Heel ver vooruitkijken kan niemand, maar Stephen is ervan overtuigd dat er altijd klanten zullen zijn voor kwaliteitsproducten met toegevoegde waarde. Op korte termijn blijft het onstabiele bedrijfsklimaat een tijdverslindende factor. “Vroeger moest je maar enkele keren per jaar je prijzen berekenen, en nu moet je die bijna elke dag herbekijken.”
Op langere termijn blijft de zoektocht naar nieuwe producten in de bakkerijwereld een doorslaggevende factor voor succes. “De markten blijven snel bewegen, en je moet jezelf constant heruitvinden.” Wat de veganistische trend zal teweegbrengen in de bakkerijsector, is nog vrij onduidelijk. “Wat gaat dat geven ? Voorlopig doe ik nog niet mee, maar ik hou het fenomeen in de gaten, want je moet blijven vooruitzien en anticiperen.”

Contact met het publiek


Stephen Destrée heeft alvast de ambitie om nieuwe producten te blijven ontwikkelen, zowel traditioneel als bio. En hierbij rekent hij niet alleen op zijn gevoel, maar ook op het contact met de klanten in de winkel, dat hij als een rijke innovatiebron beschouwt. En om toekomst graag een degustatieruimte realiseren. Hij denkt na over de bouw van een houten chalet, wat het gezellige samenzijn met klanten alleen maar zou bevorderen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.