Stand van zaken aangaande ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa’ en vooruitblik

De Belgische broodsector heeft het afgelopen jaar een volumegroei doorgemaakt, met een stijging van 4,45% van 419.044 duizend kg in 2021 tot 437.712 duizend kg in 2022, ondanks de huidige economische situatie. Hoewel het aandeel volkorenbrood niet is toegenomen, is het bewustzijn over brood gegroeid en heeft meer dan de helft van de Belgen nieuwe informatie over brood gekregen. De campagne “Brood, goed verhaal. Met de graan uit Europa” campagne heeft bijgedragen tot deze groei.

De voorbije “Week van het Brood” was gericht op het promoten van volkorenbrood als bron van vezels en eiwitten, wat voor veel mensen een nieuwe boodschap is. De campagne zal in 2023 worden voortgezet, met de nadruk op eiwitten en plantaardige voeding en dit onder het motto “Volkoren, vol vezels, vol smaak”… De campagne omvat ook diverse activiteiten, waaronder sociale media, tv en video’s, evenementen en een flyercampagne in Brussel.

Hardnekkige mythes overwinnen

In 2022 en 2023 wordt in heel België en Nederland de broodcampagne gelanceerd in het kader van de imagocampagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa’. Het accent ligt op volkorenbrood. Het imago van brood is in de loop der tijd onvoldoende geëvolueerd en te oubollig. Om dit tegen te gaan stelde het Instituut Brood & Gezondheid en het Nederlands Bakkerij Centrum bij het uittekenen van de campagne dat ze vooral de hardnekkige fabels wilden bestrijden. Bovendien wilden ze ook nieuwere thema’s op het gebied van gezondheid en duurzaamheid belichten.

Ontwikkeling broodvolume

Het broodvolume (thuis + buitenshuis) groeit na twee coronajaren. Vorig jaar steeg het volume in België met 4,45% van 419.044 duizend kg (2021) naar 437.712 duizend kg (2022). Dat is dus goed nieuws, ook al is de volumegroei minder sterk dan verwacht, mede door de huidige economische situatie. Hoewel het aandeel van volkorenmeel niet is toegenomen, is het bewustzijn gegroeid en heeft meer dan de helft van de Belgen nieuwe informatie over brood gekregen. Het effectrapport presenteert de resultaten van de campagne van een jaar “Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa’.

Zie effectrapport 2022

2023 begon met de Week van het Brood

De Week van het Brood is weer al een tijdje voorbij! Een week waarin we het brood in België in de kijker zetten met de slogan ‘Volkorenbrood, vol vezels, vol smaak’. Met posters in de winkels en aanwezigheid in De Zondag en 7Dimanche trok die Week van het Brood veel aandacht.


Conclusie 1: Brood als bron van eiwitten


Bij brood denk je aan vezels, maar dat brood ook eiwitten levert is voor veel mensen nieuw. Maar deze boodschap komt wel aan, zoals blijkt uit de resultaten van de campagne. “Dit jaar zullen we nog meer eiwitverhalen op de boekenplank zetten, die gericht zijn op een plantaardig dieet”, aldus het Instituut Brood & Gezondheid en het Nederlands Bakkerij Centrum

Hoogtepunten van de campagne

Dit jaar verschijnen er tal van artikels en teasers op de websites Broodengezondheid.be en Painetsante.be en op sociale media. Na de zomer krijgen de media een sterke impuls met tv- en social media-campagnes. Daarnaast zullen we samenwerken met andere evenementen om het brood onder de aandacht te brengen. Markeer de communicatiekalender voor wie de campagne wil volgen.

  • Media flight: Week 35-36 (TV) met continue promotie op social media tot week 37.
  • Fête du Painop 6 mei – Schumanplein Brussel.

Er worden folders uitgedeeld aan voorbijgangers om hen te informeren over de voedingswaarde van brood en de rol ervan in een duurzaam voedingspatroon. Er zal ook een kinderboek worden uitgedeeld waarin brood als onderdeel van een gezond ontbijt wordt voorgesteld.

Bekijk het volledige activiteitenprogramma voor 2023

Op de boekenplank

Zeven verhalen vormen momenteel de boekenplank. Allemaal vertellen ze beknopt en op een boeiende manier een goed verhaal over brood.

Succesverhaal – Wat de graankorrel zo volkoren maakt
Sterk verhaal – Over de superkrachten van brood
Onzinverhaal – De feiten op tafel
Kinderverhaal – Avonturen over brood met Kolletje & Dirk
Liefdesverhaal – Een ode aan brood
Sterk verhaal – Hoe brood barst van de eiwitten
Reis verhaal – Van de volkoren korrel

Lees ze allemaal op broodgoedverhaal.be

Het campagnemateriaal is gratis te gebruiken door iedereen die werkzaam is in de bakkerijsector. U kunt het downloaden via de downloadpagina.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.