Advertisements

Met chocolade is het altijd feest

Advertisements

Chocolade is en blijft hot, en mag dus niet ontbreken in de bakkerijvitrine, zeker niet nu de feestdagen in zicht zijn. Callebaut presenteert een nieuw bakkerij-inspiratiemagazine om je te helpen aan de hoge eisen van (ook jonge) klanten te voldoen.

Daarnaast kun je een webinar volgen, waarin Chocolate Academy chefs Ton Jongejan(Nl) en Francisco Moreira (Fr) je inwijden in de geheimen van de chocoladetaart en tartelette, eersteklas bestsellers.

Kwaliteit en gebruiksgemak

Wie slim is, zet dus in op luxe en onderscheidende chocoladeproducten, die in een handomdraai klaar zijn. Callebaut wil je daar graag bij helpen en komt met een nieuw inspiratie-magazine: om je te inspireren meer met chocolade te doen, meer (jonge) consumenten naar je winkel te trekken én, niet onbelangrijk, meer marge te realiseren. Scan de QR-code voor het magazine.

.


De chefs van de Chocolate Academy van Callebaut weten als geen ander hoe je de heerlijkste banket & patisserie met chocolade maakt: van een eenvoudige cake tot soezen en van brownies tot chocoladetaart- en tartelettes. De truc zit ’m in de echte Belgische chocolade van Callebaut: die is van zeer hoge kwaliteit, en bovendien heel makkelijk in gebruik

Dat is niet onbelangrijk in deze tijd, waarin goed personeel schaars is, terwijl er tegelijkertijd extra druk ligt op de ambachtelijke (banket)bakker. Want die moet juist nu uitblinken in flexibiliteit, en optimaal inspelen op de wensen van de steeds veeleisendere consument.

Chocoladelekkernijen zijn niet alleen winstgevend voor de bakker, ze beantwoorden ook aan de behoeften van de klant. Chocolade is nog steeds één van de meest populaire smaken onder consumenten en met andere woorden de sleutel tot een pure win-winsituatie.

Tijd voor chocoladetaart

Nostalgische en klassieke smaken zijn weer helemaal in, maar de bekende klassiekers verdienen wel een eigentijds uiterlijk en textuurtje. Door in te spelen op de huidige trends maak je je aanbod aantrekkelijk voor de nieuwe generatie consumenten, de millennials én generatie Z. Ontdek hoe je je klassiekers kunt pimpen in Callebaut’s Inspiratiemagazine.

Een van die klassiekers is de chocoladetaart: een waar succesnummer, om niet te zeggen het paradepaardje van het chocolade-gebaksassortiment. In de top tien van meest gekozen zoete lekkernijen staat deze taart niet voor niets op nummer 1*.

De chocoladetaart is er natuurlijk in allerlei soorten en maten: van eenvoudige naked cakes tot gelaagde, geglaceerde en dripping taarten of tartelettes. Je kunt er alle kanten mee op, en in de vitrine zijn ze een lust voor het oog. Maar wist je ook dat ze tot de best verkochte producten van de bakker behoren? Deze hoogvlieger hoort dus zeker thuis in je assortiment.

*Bron: Datassential Dessert Keynote Report 2021

Schrijf je in voor ons webinar ‘Chocoladetaart en tartelettes’

Chefs Francisco Moreira (Fr) & Ton Jongejan (Nl) van de Chocolate Academy staan net als jij dagelijks in de keuken. Ze kennen de klappen van de zweep en weten alles van chocolade. Schrijf je daarom snel in voor het gratis webinar op dinsdag 23 november, waar je leert de ultieme chocoladetaart en tartelettes te maken. Hiermee kunnen de feestdagen niet meer stuk! Meld je vrijblijvend aan. 

Waarom is chocolade onmisbaar in jouw assortiment?

  • Chocolade is een van de meest geliefde smaken ter wereld.
  • Zes op de 10 mensen kiezen voor een chocoladelekkernij.*
  • De chocolade in je voorraad kun je gebruiken voor allerlei oepassingen.
  • 75 procent van de consumenten eet regelmatig chocoladesnacks.*
  • Chocolade is een van de meest gedeelde ‘foods’ op Instagram.
  • Chocolade kan een positief effect hebben op onze geestelijke gesteldheid.

*Callebaut Dessert Report 2020, CGA

Chocolate Academy

Word lid van onze internationale Chocolate Academy! Online Community en krijg toegang tot:

  • inspirerende concepten;
  • toprecepten;
  • livestreams & webinars door onze chefs.

Bladerdeeg van Van der Pol

Advertisements

Meer tijd voor creativiteit

Vraag een bakker naar waar hij echt belang aan hecht, dan luidt het antwoord steevast ‘een constante kwaliteit’. Daar spelen de bladerdeegproducten van Van der Pol een belangrijke rol in. Ze laten de bakker toe om met een minimum aan tijd en inspanningen een brede waaier van lekkernijen te bereiden. We vroegen proefbakker Mark van Wijk en accountmanager Paul Huys hoe de halffabricaten van Van der Pol passen binnen de ambachtelijke visie van de vakman.

Welke voordelen biedt het inkopen van bladerdeeg voor de bakker?

Mark van Wijk: “Nagenoeg elke bakker kampt met tijdsgebrek. Veel collega’s vinden amper ­geschikte medewerkers. De productie van bladerdeeg is een arbeids- en tijdsintensieve bezigheid, die de nodige kennis en ervaring vereist. Ze is bovendien onderhevig aan wisselende omstandigheden doorheen het jaar. Door bladerdeeg in te kopen bespaart de bakker tijd en ­personeelskosten, terwijl hij een onveranderlijk kwaliteitsniveau biedt.”

Valt dat wel te rijmen met een artisanaal gamma?

Mark Van Wijk: “Bladerdeeg is een basisproduct. Ik beschouw het als de drager van de taartjes en koeken die de bakker ermee vervaardigt. Door bladerdeeg in te kopen, rest er voor de bakker net meer ruimte en tijd om zijn creativiteit de vrije loop te laten, wat zich uit in vormen, smaken en afwerkingen met een eigen signatuur. Leg hetzelfde bladerdeeg aan tien bakkers voor en evenveel keer zal het ­eindproduct er anders uitzien.”

Waarom kiest de bakker voor bladerdeeg van Van der Pol?

Paul Huys: “Wie voor Van der Pol kiest, laat niks aan het toeval over. We kopen onze roomboter aan bij zusteronderneming Royal VIVBuisman. We kiezen dus enkel de boter die naadloos aansluit bij ons gamma. We selecteren onze andere leveranciers eveneens met de grootste zorg. Van der Pol creëert in zijn productieatelier het hele jaar door exact dezelfde ­productieomstandigheden, wat een constante kwaliteit garandeert. De verschillende ­kwaliteitscertificaten onderstrepen die benadering.”

Veelzijdigheid troef

Wat is er zoal mogelijk?

Mark Van Wijk: “We zijn in nagenoeg de volledige bakkerstoonbank aanwezig. Denk maar aan fruitige taartjes en tartelettes of rijsttaartjes. Met ons extra stevig bladerdeeg bieden we de optimale toepassing voor onder meer tompoesplakken en carré confiture. Voor producten met een extra zoute beleving, ontwikkelden we een gezouten bladerdeeg. Ons gerezen bladerdeeg laat de bakker toe om heerlijke ­croissants, worstenbroodjes en koffiekoeken te presenteren. Daarnaast bieden we specifieke producten, zoals eierkoekenbeslag. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.”

Vergt het werken met bladerdeeg van Van der Pol een grote aanpassing voor de bakker?

Paul Huys: “Veel bakkers produceren eenmaal per week een ruime hoeveelheid bladerdeeg, die ze de daaropvolgende dagen in hun producten verwerken. Die eerste stap valt dankzij het gamma van Van der Pol volledig weg, terwijl de verwerking op exact dezelfde manier gebeurt. De enige aanpassing bestaat er eigenlijk in dat de bakker extra tijd wint (lacht). Om het de vakman extra gemakkelijk te maken, ontwikkelden we het croissantdeeg Freeze Tolerant, dat je na verwerking nog éénmaal in vriest, zonder enig verlies van volume, geur, smaak of werking. Het is dus mogelijk om grote volumes voor te bereiden en die naar wens te ontdooien, rijzen en afbakken.”

Hoe maakt de bakker kennis met het gamma van Van der Pol?

Paul Huys: “Een eenvoudig seintje volstaat, waarna ik graag zelf bij de bakker langsga. Zowel Mark als ikzelf hebben een achtergrond in de ambachtelijke bakkerij. We kennen de wensen en noden van de bakker dus als geen ander. Wil de vakman graag vrijblijvend met ons bladerdeeg aan de slag, dan is dat zeker mogelijk. Wedden dat het je bevalt?”

“Wilt u graag het deeg van Van der Pol proberen?

Stuur dan uw contactgegevens naar huys@vdpol.nl en ontvang een doos roomboter bladerdeeg.”

Van der Pol – Van der Pol (vdpol.nl)

St.Villepré® – Échte boter, gesmaakt door ambachtelijke bakkers

Sommige bakkers kiezen er bewust voor om de traditie van het ambachtelijke bakken in ere te houden. Als hun creaties échte boter vereisen, dan gebruiken ze échte boter. Omdat ze als geen ander beseffen dat er in sommige creaties niets boven het authentieke karakter van pure, romige boter gaat.

Voor die artisanale bakkers heeft Vandemoortele nu een échte boter. St. Villepré® blinkt uit op vlak van smaak, kwaliteit en functionaliteit en is dan ook meteen een logische uitbreiding op het bestaande assortiment margarines en botermengelingen voor professioneel gebruik.

Authentieke kwaliteit voor échte boterliefhebbers

Met een hoogwaardig assortiment traditionele en technische boteroplossingen, komt St. Villepré® tegemoet aan de behoeften van ambachtelijke bakkers die perfectie nastreven.

  • 100% natuurlijk
  • Vol van smaak
  • Lange houdbaarheid
  • Constante kwaliteit
  • Eenvoudige verwerking

Volg onze Masterclasses in het Vandemoortele Food Experience Center

Onze Masters of Taste delen graag hun kennis, expertise en skills tijdens seminars, demonstraties en workshops. Je ontdekt er nieuwe producten en baktechnieken, vindt er inspiratie en leert er van onze meesters. Bekijk hieronder enkele online Masterclasses
“Voor elke bakker en bereiding – van klein tot groot – is er een handig formaat beschikbaar. Zo werk je meteen veel efficiënter met een échte boter.”

“Voor elke bakker en bereiding – van klein tot groot – is er een handig formaat beschikbaar. Zo werk je meteen veel efficiënter met een échte boter.”

MASTER OF TASTE – AIMÉ PYPE TECHNISCH ADVISEUR VANDEMOORTELE 475 51 02 62

“Veelzijdigheid troef in je bakkerij! St. Villepré® -boter verwerk je makkelijk in elk deeg: lekker knapperig aan de buitenkant, langer mals aan de binnenkant.”

TECHNISCH ADVISEUR VANDEMOORTELE 0474 99 89 24

Geïnteresseerd in een Masterclass? Klik hier voor meer informatie of contacteer onze Masters of Taste via masterclass@vandemoortele.com

Word jij ook onze Ambassadeur? Exclusief voor jou als boterliefhebber


Met het St.Villepré® Ambassadorprogramma belonen we je trouw en je streven naar authentieke kwaliteit. Elke aankoop van St. Villepré boter via jouw grossier of jouw Vandemoortele vertegenwoordiger zetten wij om in ambassadorspunten. Op het einde van het jaar kan je zien of je een gouden, zilveren of bronzen Ambassadeur bent. Je ontvangt dan jouw beloning en ambassadors certificaat.

St.Villepré® Ambassadorprogramma

  • VOORDEEL 1 een mooi geschenk
  • VOORDEEL 2 een exclusieve kans om deel te nemen aan een St. Villepré® Masterclass
  • VOORDEEL 3 een ambassador certificaat
Advertisements

Prijzen van chocolade en snacks van Mondelez zullen stijgen

Advertisements

Tijdens de pandemie verkocht Mondelez meer koekjes en chocolade dan de jaren ervoor. Maar de kosten stijgen. Mondelez CEO Dirk Van de Put kondigt hogere prijzen aan en waarschuwt voor een inflatiespiraal.

Dirk Van de Put is al vier jaar CEO van Mondelez: “Wereldwijd ontkomen we er niet aan om in 2022 de prijzen voor een aantal geselecteerde producten te verhogen.”

De lockdowns en thuiskantoren hebben het snacken en snoepen definitief veranderd – en daarmee ook de omzet van de koekjes en chocoladerepen bij Mondelez. De verkoop van kauwgom, bijvoorbeeld, is tijdens de pandemie wereldwijd ingestort. “Kauwgom wordt onderweg gekauwd – op weg naar het werk, school of een evenement,” legt CEO Dirk Van de Put uit in een interview met het Duitse Handelsblatt. “In plaats daarvan zochten de mensen thuis ontspanning met koekjes en chocolade. Omdat ze gestrest en onzeker waren, blijken dat er meer te zijn dan vroeger.”

Mondelez

Het Amerikaanse concern met 79.000 werknemers verhoogde zijn omzet in 2020 met vier procent tot 27 miljard dollar – één procentpunt meer dan de markt. De bedrijfswinstmarge bedroeg onlangs nog 18 procent. Voor 2021 heeft Mondelez onlangs zijn verkoopprognose verhoogd van 4,0 naar 4,5 procent. “Dit zijn bemoedigende cijfers, want het was niet gemakkelijk om onze bevoorradingsketen stabiel te houden,” zegt de Put.

De nevenschade van de pandemie wordt nu pas wereldwijd duidelijk: tekorten aan grondstoffen en voorraden, personeelstekorten en vervoersproblemen. Dit alles leidt tot stijgende inflatie. “De wereldwijde toeleveringsketens zijn ernstig verstoord door Corona. Dit verhoogt onze bedrijfskosten aanzienlijk,” zegt Van de Put.

Voedingsfabrikanten

Ondanks de indekking is Mondelez – zoals zoveel bedrijven in voeding, van Nestlé tot Unilever en Danone – gedwongen de prijzen te verhogen. Energie, palmolie, tarwe, melk en verpakkingsmateriaal zijn aanzienlijk duurder geworden. Maar het grootste probleem ziet Van de Put in de exploderende transportkosten: “Er is overal een tekort aan vrachtwagens en vrachtwagenchauffeurs. In Europa zijn de logistieke kosten met 20 tot 30 procent gestegen. De situatie zal in 2022 nog verslechteren.”

Warme bakkerij Versavel uit Ieper sluit partnership met Carrefour Express

Advertisements

De Ieperse bakkerij Versavel is vandaag een partnership aangegaan met Carrefour Express. De familie Versavel, die al sinds 1932 een bakkerij aan de Meenseweg exploiteert, breidt haar aanbod nu uit met een buurtwinkel voor de particuliere klant die op zoek is naar verse producten of de reizende klant die snel en gemakkelijk boodschappen wil doen.

Martin Versavel, zijn dochter Marieke en zijn zoon Marijn blijven hun specialiteit als bakker verder ontwikkelen en willen met de geheel vernieuwde winkel en het uitgebreide assortiment hun klanten net iets meer bieden.


Een Carrefour Express met bakkerijspecialiteiten: Martin Versavel is trots op de jonge generatie.

De huidige winkel is de afgelopen dagen volledig gerenoveerd en de bakkerij is uitgebreid met een Carrefour Express. De bakkerij produceert al vele jaren verse en heerlijke bakkerijproducten van hoge kwaliteit. En dat is vandaag de dag nog steeds het geval. De passie voor het vakmanschap is van generatie op generatie doorgegeven. Na de derde generatie werd de bakkerij uitgebreid tot een kruidenierszaak en kwam de jongere generatie in de zaak.

Vader Martin staat samen met zijn zoon Marijn en dochter Marieke aan het roer van de zaak. Het was al op jonge leeftijd duidelijk dat Marijn in de wereld van het banketbakkerswerk terecht zou komen. Vandaag runnen hij en zijn vader de bakkerij achteraan in de winkel. Marieke heeft eerst in andere bedrijven de nodige vaardigheden opgedaan en besloot daarna terug te keren naar haar geboortestad. Zij zorgt voor alles wat met Carrefour Express en de administratie te maken heeft – een ideale combinatie!

“De beslissing voor Carrefour Express kwam voor ons heel snel,” zegt Martin. “Het Carrefour Express-concept staat voor een aangename, moderne en snelle buurtwinkel waar iedereen zijn dagelijkse noodzakelijke en verse boodschappen kan doen. Bovendien hebben de lokale verankering, de vlotte klantenservice en de focus op lokale producten ons ervan overtuigd dat Carrefour Express de perfecte partner is voor het lokale en artisanale assortiment van onze bakkerij”, voegt Versavel eraan toe.

Focus op verse producten en gemakkelijk winkelen

Carrefour Express in Ieper richt zich op handig winkelen en de dagelijkse behoeften van de hedendaagse consument. De klanten vinden er elke dag een goed assortiment groenten en fruit, vers geperste sappen, koffie om mee te nemen, een ruime keuze aan Carrefour-producten, een echte biologische hoek met los gedroogd fruit en veel vegetarische producten.

De Express biedt ook handige diensten en kant-en-klare maaltijden: van snelle snacks zoals sandwiches, salades voor de lunch, warme broodjes tot gebraden kip in het steakhouse van de winkel.

Ook speciaal voor deze Express is de drankkoelkast – heb je straks een feestje? Witte en roséwijnen, cava’s, mousserende wijnen en champagnes zijn gekoeld en klaar voor gebruik.

De winkel biedt ook een traditioneel assortiment van verse bloemen, evenals kranten en tijdschriften.


Nadruk op lokale producten

De familie Versavel is er trots op een ruim assortiment streekproducten aan te bieden die in een straal van 40 km rond de winkel worden geproduceerd. De klanten vinden er bijvoorbeeld producten zoals eieren van scharrelkippen uit Rollegem of beter bekend als “Rollies”-eieren, paté en vleesconserven uit Veurn’ Ambacht, Poperings Nunnebier, de beroemde rillettes uit West-Vlaanderen, enz. U vindt er ook de dames van Koekelaar Grano, de beroemde handgemaakte frieten van Waltson, mosterd van Torhout Wostyn en verschillende lokale drankjes zoals Riba Picon, Picon Amer en een Maison cocktail. Ook de Semelekoeken van Atelier ’t Bakkertje in Reningelst zijn een begrip in de streek van Poperinge en daarbuiten. Het recept voor deze traditionele taarten is sinds 1964 ongewijzigd gebleven.


Too Good to Go en duurzaamheid

Deze Express draagt ook zijn steentje bij in de strijd tegen voedselverspilling door samen te werken met Too Good to Go. Dagverse overschotten of nog eetbare producten die na sluitingstijd niet meer verkocht worden, raken via de TooGoodToGoGo-app tegen een gereduceerde prijs toch nog bij de consument. Op die manier kunnen de klanten genieten van perfect eetbare producten tegen een prijs die anders zonder aarzelen zou worden weggegooid.

Bij de renovatie van de winkel werd ook veel nadruk gelegd op duurzaamheid. Net als andere expreswinkels gebruikt de winkel bijvoorbeeld een koelsysteem op basis van CO2.

Gemakkelijk winkelen – zelfs op zon- en feestdagen

Deze Express Shop heeft een verkoopoppervlakte van 311 m2 en is gelegen vlakbij de op- en afrit van de snelweg (A19). De winkel is ook open op zon- en feestdagen van 6.00 tot 19.30 uur, zodat u ook op die dagen gemakkelijk uw last-minute inkopen kunt doen.

Julien Limbach van het Antwerpse Gelato Giuliano is de beste ijsbereider van België

Advertisements


Julien Limbach van het Antwerpse Gelato Giuliano is de beste ijsbereider van België. En dit zijn de lekkerste smaken van het land: Porcini, zwarte olijf en pistache. “Ik koos voor rock’n roll”!

Julien Limbach van Gelato Giuliano in Antwerpen is vandaag gekroond tot de nieuwe Belgische kampioen in ijsbereiden. Hij won de Carpigiani Gelato Festival Challenge met ijs van eekhoorntjesbrood, zwarte olijven en pistachenootjes. De nationale finale, georganiseerd door Carpigiani Ambachtelijk Benelux, vond na twee jaar opnieuw plaats tijdens Horeca Expo in Gent. Een dertigtal finalisten streden om de titel.

“Als chef hou ik van het juiste evenwicht: zout, zoet, pikant, een ‘pofke en knapperig,” legt winnaar Julien Limbach van Gelato Giuliano uit. “Ik kies altijd voor echte hoevemelk als basis en ga van daaruit verder. Voor deze creatie, is het het beste om je ogen te sluiten en door het bos te lopen. Dan begrijp je het. Daarom koos ik voor eekhoorntjesbrood. De combinatie met zwarte olijven en pistachenoten maakt het uniek. Ik zocht de allerbeste producten, elk in zijn soort topkwaliteit. Ik heb er bewust voor gekozen om niet te veel tierelantijnen in mijn decoratie te gebruiken. Maar ik ging voor rock’n’roll. Dat ben ik, en dat is belangrijk in een competitie als deze,” vertelt de pas gekroonde Belgische kampioen.

Op woensdag 24 november zullen de junioren en studenten strijden om de titel van Belgisch Jeugdkampioen.

Actie immoborden Echt Brood

Advertisements

In samenwerking met Bakkers voor Bakkers vzw loopt er bij elke deelnemende artisanale bakker in Vlaanderen een actie in verband met Écht Brood.

Waarom Écht Brood? Met dit geregistreerd merk willen we het artisanaal brood van de ambachtelijke bakker duidelijk positioneren.

Door deel te nemen aan deze actie vertelt de ambachtelijke bakker aan de consument dat hij de énige échte bakker is die écht brood maakt.

Sinds 11 november hangt iedere deelnemende bakker een immobord met het logo ‘Echt Brood’ aan zijn etalageraam. Dit zorgt voor enige verwarring bij de consument maar het zal al snel duidelijk worden dat dit een ware stunt is om de consument naar de ambachtelijke bakker te lokken voor zijn enige écht brood.

Door deze samenwerking wil Dossche Mills de bakkerijsector ondersteunen en samen het beste uit graan halen!

Pierre Marcolini laat voor het eindejaar niets onbeproefd

Advertisements

Pierre Marcolini laat voor het eindejaar niets onbeproefd: de chocolatier maakt een eigen versie van de iconische gianduja en brengt hulde aan de Piemontese hazelnoot met de prachtige “Ronde Gentille Trilobée” en zijn subtiele vulling van witte truffel.

Als een echte smakenpionier verkent hij deze winter de grenzen van de emblematische Italiaanse chocolade-delicatesse en geeft er op verschillende manieren zijn eigen interpretatie aan. Pierre Marcolini neemt ons mee naar de Piëmonte-vallei voor een reis naar de hoogtepunten van de smaak en andere winterse geneugten.

Kerststronk

Vergeet ook je doordeweekse kerststronk. Op de kersttafel anno 2021 primeert een delicaat gekruide karamel met bananenpuree, champagnetruffel, romige ganache met een vleugje vanille, krokante kerst- macaron en de lichte crunch hazelnootpraliné.

Iconische Belgische chocolatier Pierre Marcolini is zo veelkleurig als zijn assortiment pralinés: meesterchocolatier, avonturier, levensgenieter. Achter alle grondstoffen die hij gebruikt in zijn atelier, zit een verhaal. Met zijn smakelijke creaties geeft hij niet alleen goesting in chocolade, hij geeft ons dé succesduo’s voor de feestdagen…

De Puratos-fabriek van Belcolade wordt straks ’s werelds eerste klimaatneutrale chocoladefabriek

Advertisements

Een fabriek met zero-emmissie vraagt van Puratos de allergrootste investering in haar geschiedenis. De capaciteit van haar hoofdfabriek in Erembodegem, nabij Aalst zal nagenoeg verdubbelen. Een noodzaak aangezien de vraag naar duurzame Belgische chocolade blijft stijgen. De uitbreiding zal ongeveer 100 nieuwe banen opleveren.

Puratos Group kondigde op 8 november 2021 aan dat zij begonnen is met een belangrijke uitbreiding van haar Belcolade fabriek in Erembodegem. Puratos produceert Belgische chocolade van hoge kwaliteit onder het merk Belcolade. De uitbreiding van de fabriek in Erembodegem zal niet alleen een aanzienlijke verhoging van de productiecapaciteit en een grotere flexibiliteit mogelijk maken om klanten over de hele wereld te bedienen, maar ook een snellere innovatie. Het belangrijkste is dat het “een voorbeeldfabriek van duurzame chocoladeproductie” zal worden, volgens Jean-Philippe Michaux, CFO en hoofd van de Stuurgroep Duurzaamheid bij Puratos. Met de voltooiing van de eerste fase in 2023 zal Belcolade opnieuw de eerste keuze worden voor chocolatiers, banketbakkers en bakkers.

De grootste kapitaalinvestering in de geschiedenis van Puratos

“Aangezien de vraag van de consument naar duurzame Belgische chocolade toeneemt en wij het enige Belgische familiebedrijf zijn dat deze chocolade produceert, was het voor ons een evidente keuze om uit te breiden in Erembodegem,” legt Youri Dumont, hoofd van de chocoladeafdeling van Puratos, uit. “We zullen de productie van Belcolade in de komende vijf jaar bijna verdubbelen, en onze klanten zullen profiteren van opwindende innovaties die sneller dan ooit op de markt zullen komen.”

In de jaren 1980 besloot Puratos “een van de kostbaarste elementen van het Belgische culinaire erfgoed, de Belgische chocolade, te beschermen”, aldus Dumont. Dus investeerden we in 1988 in een fabriek en lanceerden we het merk Belcolade, dat alleen chocolade van de hoogste kwaliteit aanbiedt, gemaakt in België.”

De groei van Belcolade kan worden toegeschreven aan het Cocoa Trace programma van Puratos en aan chocolade-ingrediënten van hoge kwaliteit. Meer dan enig ander soortgelijk programma is Cocoa Trace er voor de cacaoboeren. Zij krijgen een betere prijs voor hun bonen van hoge kwaliteit en een extra bonus voor elke kilo Cocoa Trace chocolade die wordt verkocht. Bovendien zullen door de uitbreiding ongeveer 100 nieuwe banen worden gecreëerd. Daarom is Puratos op zoek naar nieuwe collega’s met motivatie en passie voor duurzame Belgische chocolade.

Een plan voor duurzaamheid

In overeenstemming met Puratos’ engagement ten aanzien van toekomstige generaties zal de volledige fabriek van Belcolade CO2-neutraal zijn. Die zal worden aangedreven door 100% hernieuwbare elektriciteit en zal dus geen fossiele brandstoffen gebruiken. De site zal ook 90% van zijn water uit regenwateropvang halen. Michaux zegt dat deze maatregelen van cruciaal belang zijn voor de verbintenis van het bedrijf om tegen 2025 koolstofneutraal te zijn. Deze investering zal worden gefinancierd door een nieuwe duurzame lening van KBC.

Heerlijke koekjes voor de feesten van Jules Destrooper

Advertisements

.

Tradities zijn er om in ere gehouden te worden. Daarom lanceert Jules Destrooper Biscuits dit najaar een limited edition Feestelijke Collectie. De “Festive Collection” bestaat uit een selectie van de populairste blikken en assortimentsdozen van de koekjesmaker, met ontwerpen die duidelijk verwijzen naar de aanloop naar Kerstmis en het feestelijke seizoen.

De blikken en dozen zijn gevuld met een mix van heerlijke koekjes, waaronder het iconische Amandelbrood en Natuurboterwafels, maar ook Parijse Wafels, Amandel Florentines, Virtuoso’s en Kandijk koekjes met echte Belgische chocolade.

Koekjes om zonder beperkingen van te genieten tijdens de feestdagen. Alle koekjes die uit de ovens van de koekjesfabriek komen, bevatten uitsluitend 100% natuurlijke ingrediënten: zuivere, echte boter, tien suiker, eieren en paneermeel, amandelen gerijpt in de Valenciaanse zon…. en de beste Belgische chocolade. Ze bevatten uitsluitend zuivere ingrediënten en geen conserveringsmiddelen, kleurstoffen of kunstmatige smaakstoffen.

Voor wie meer wil dan “een koekje bij de koffie”, biedt de website van Jules Destrooper tientallen gebruiksmogelijkheden voor zijn koekjes, die in heerlijke en vaak verrassende gerechten kunnen worden verwerkt. Van voorgerechten tot cocktails en hoofdgerechten, de mogelijkheden om een Jules Destrooper tintje aan uw feestmenu te geven zijn eindeloos. Wat dacht u vanKletskoppen met geitenkaas en radijsjes, een Parijse wafel met kalkoen, risotto en spinazie of een Jules Croque met Gandaham, Brie-kaas en barbecuesaus? U kunt deze en andere recepten vinden op https://www.julesdestrooper.com/onze-recepten.

Le Pain Quotidien doet het goed, mede door thuisleveringen en afhaalmenu’s

Advertisements

Nog niet alle Pain Quotidiens-restaurants zijn terug open, maar de meest doen het wél weer goed. Sommige vestigingen hebben te lijden gehad en lijden nog onder het gebrek aan kantoorpersoneel of toeristen, zoals die in de Zavel of de Galeries de la Reine. Buurtrestaurants daarentegen, d.w.z. restaurants op de grens tussen woon- en kantoorwijken, doen het dan weer beter, zoals die in Lepoutre, Tongeren, Waterloo, Wemmel….

Biologisch en veganistisch

Het menu bij Le pain Quotidien evolueert meer in de richting van biologisch en veganistisch, maar blijft gericht op brood en salades. Ondertussen wordt er wel gewerkt aan nieuwe ‘on the go’ -producten zoals groentesoesjes. Maar de ontwikkeling van die nieuwe producten neemt zes tot negen maanden in beslag. De lancering laat nog op zich wachten. Qua trends is Le Pain Quotidien altijd een trendsetter geweest. Vanaf het begin, in 1990, door het opleggen van rookvrije restaurants. In 2004, door frisdranken (Coke…) van het menu te halen, enz.

Uniformisering

Ondertussen wordt er hard gewerkt aan uniformisering van het merk. De naam, de logo’s plachten nogal van elkaar te verschillen. Alleen “Le Pain quotidien” is voortaan nog toegestaan. Geen “Pain quot” of “PQ” of “Dagelijks brood” meer. En ook het menu moet gestandaardiseerd worden. Weliswaar met nog altijd vrij interpretatiemogelijkheden voor de franchisenemers, maar dan wel slechts voor een vijfde van het assortiment. Het grootste deel, nl. 80% moet uniform zijn.

Sedert covid zijn er ook thuisbeleveringen

Vandaag wordt de verkoop serieus aangevuld door de leveringen aan huis. Le Pain Quotidien is daarmee tijdens de pandemie gestart, met platforms zoals Deliveroo of Uber Eats, maar ook via de eigen site in click & collect. Elk verkooppunt heeft een gemakkelijk herkenbare afhaalbalie met groene tegels gekregen.

De ijsbereiders strijden straks weer live op Horeca Expo om de nationale titel

Advertisements

De beste ijsbereiders van ons land hebben er twee jaar op moeten wachten, maar de Carpigiani Gelato Festival Challenge is terug. Van 22 tot 24 november 2021 strijden jong en oud live om de Belgische titel op de Horeca Expo in Gent. We nodigen je uit om jezelf voor te stellen. De organisatoren van Carpigiani Craft Benelux doen een laatste oproep aan potentiële kandidaten: “Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, vooral in de juniorencategorie.

“De Carpigiani Festival Challenge is nog steeds de meest interessante wedstrijd ter wereld en biedt alleen maar voordelen voor de deelnemers,” zegt Dolf Van Welie van Carpigiani Ambachtelijk Benelux. “Alle professionals weten door het succes van de vorige edities dat het geen kwaad kan om de titel te winnen. Zo is de laatste Belgische kampioen, Matthieu Eyckmans van Oyya, dit jaar Europees kampioen geworden, wat voor veel belangstelling en internationale erkenning heeft gezorgd. Wij zijn bijzonder verheugd dat de kampioenschappen opnieuw live in Gent zullen worden gehouden. De enthousiaste sfeer, de spanning, de kameraadschap met de andere ijsmakers en de vele nieuwe creaties tijdens de finales zijn uniek.

8ste vestiging van Panda in Gent

Advertisements

Op 29 oktober 2021 opende Panda haar nieuwe vestiging in de Voldersstraat in Gent. De bakkerij is gevestigd tussen Vishandel De Vis en Aula in de Voldersstraat, in het pand van de voormalige Fruitboetiek. Een ideale aanvulling op de Gentse fijnproeversstraat in het centrum van de stad. Bart De Coninck, zaakvoerder van deze winkel, heeft gekozen voor een uniek zwart-wit concept. “Voor mij is het belangrijk dat de winkel kwaliteit uitstraalt en dat alles perfect is. Alles wat we doen moet eerste klas zijn.

Bij Panda vindt u een ruime keuze aan ambachtelijk bereid brood, broodjes, gebak en cake. Zin in een snelle koffie? Panda was een van de eerste bedrijven in België die samenwerkte met koffieleverancier Costa. “Alles wat we doen moet van hoge kwaliteit zijn, het draait allemaal om passie!

Bart is opgeleid als bakker en realiseert nu eindelijk zijn droom: een eigen bakkerij: “Ik wilde al heel lang een bakkerij openen, maar mijn carrière ging een andere kant op. Nu heb ik de perfecte kans om met Panda te werken. Ik heb al veel ervaring met het openen van winkels, maar nu kan ik ook mijn passie, bakken, dagelijks uitleven. Ons assortiment is uitgebreid met koekjes, chocolade en versgebakken broodjes.”

De producten variëren van heerlijke koffie en vruchtengebak tot een ruime keuze aan brood. “Al onze broden en taarten worden op traditionele wijze gemaakt. Je vindt hier geen industriële bakwaren, maar het resultaat van liefdevolle ambachtelijke bereiding.”

Drie Gentse vestigingen

Bakkerij Panda is een traditioneel familiebedrijf dat al meer dan 90 jaar vele huiskamers vult met de geur van versgebakken brood. Er zijn 8 vestigingen in Oost-Vlaanderen (Oudenaarde, Nederename, Zingem, Zwalm, Wetteren, Gent Flobertusstraat, Gent Koningin Elisabethlaan en Gent Voldersstraat).

Om de opening te vieren werd een speciaal gebakje gelanceerd in alle Gentse vestigingen van Panda.