Belgen eten meer brood

Belgen eten weer meer brood, zo blijkt uit actuele cijfers van het Instituut Brood en Gezondheid vzw op basis van data van onderzoeksbureau GfK. In de eerste helft van 2019 is een stijging van 1,5% in het volume van brood te zien en een stijging van 2,1% in waarde (omzet), gemeten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. En dit na een dalende trend de afgelopen 10 jaar.

De positieve lijn mbt het broodvolume werd vorig jaar reeds ingezet. Dit bleef toen beperkt tot een vermindering van de daling van 3,2% in 2017 tot 2,0% in 2018. Deze verbetering heeft zich nu evenwel in de eerste helft van 2019 doorgezet met een werkelijke stijging van 1,5% van het totale broodvolume tot gevolg. De verwachting is dat de stijging ook in de tweede helft van 2019 zal voortzetten tot een geprognotiseerde volumestijging over 2019 van 1,9%.

Beter imago

Eerder dit jaar liet het Instituut Brood en Gezondheid vzw, binnen het kader van de door de EU gefinancierde campagne ‘Brood van Europa, een Goed Verhaal’, het imago van brood meten. Ook toen werd een herstel vastgesteld. Zo hebben de Belgen met geen enkel ander voedingsproduct zo’n hoge emotionele connectie als met brood. Ook kan ruim 70% van de Belgen zich geen leven voorstellen zonder brood en vindt ruim 80% van de Belgen dat brood uitstekend past in een gebalanceerd voedingspatroon.

Belangrijkste redenen om brood te eten

Met de stijging in het broodvolume en het positieve imago lijkt de eerdere twijfel bij consumenten rondom de gezondheidsaspecten van brood in grote mate te zijn weggenomen. Brood wordt vooral gegeten om de smaak, de voedingswaarde en uit gezondheidsoverwegingen, maar ook de prijs, het gemak en het feit dat brood gewoon goed vult zijn belangrijke koop- en eetaspecten.

Broodvolume total (inhome en out-of-home)