Het consumentenlogo Echt brood/Le Vrai Pain onderscheidt warme bakker

Brood vind je tegenwoordig overal. Maar waar kan je als consument terecht voor brood dat de bakker ter plaatste produceert en bakt? Het consumentenlogo Echt Brood moet duidelijkheid scheppen. Initiatiefnemer Geert Vanderheyden ambieert dat de klant het op termijn onlosmakelijk associeert met de lekkernijen van zijn warme bakker.

Geert Vanderheyden behoort ongetwijfeld tot de meest geëngageer-de bakkers van het land. Als bezieler van de Facebookgroep Bakkers voor Bakkers creëerde hij een forum waarin vaklui dagelijks van gedachten wisselen. Met de lancerng van het consumentenlabel Echt Brood breekt hij andermaal een lans voor de ambachtelijke, warme bakker. “In tegenstelling tot restaurantchefs treden bakkers amper in de schijnwerpers. Bovendien kent niet elke consument het onderscheid tussen een warme en een koude bakker of industriële productie. Het label Echt Brood moet bijdragen tot een duidelijke positionering van ons vak.”

Herkenningslabel

Geert Vanderheyden benadrukt dat Echt Brood en zijn Franstalige tegenhanger Le Vrai Pain eerder als herkenningslabel dan als kwa-liteitslabel fungeren. Bakkers die het logo willen gebruiken, horen aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Enkel vaklui die hun brood zelf kneden, rijzen en bakken komen in aanmerking. Onder meer franchisewinkels en leverpunten met een ander btw-nummer dan de maatschappelijke zetel komen niet in aanmerking.

Echt Brood een win-winsituatie voor alle partijen betekent, want iedereen binnen de keten vaart er wel bij wanneer de consument zijn weg nog vlotter naar de warme bakker vindt.”

Interesse om jouw brood ook als echt brood te promoten? Neem dan contact via de Facebookpagina van Bakkers voor Bakkers of via info@bakkerijheidi.be.

Foto: Het Echt Brood-logo moet uitgroeien tot een baken van herkenning voor de consument.

Teskt: Kurt Deman

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.