Peter Lenie (56) en Inge Mampaey (51) namen bakkerij Eykens in 2016 over van de oprichters. Op dat moment was het bedrijf al drie generaties in de familie. Dankzij die lange traditie bleef de naam Eykens behouden. Peter werkte al meer dan 15 jaar bij bakkerij Eykens en nam het bedrijf van zijn werkgever over om het nu zelf te runnen. “Moeilijke tijden gaan ook voorbij en paniek is een slechte raadgever”, stelt het koppel.
“Toen waren er nog vier bakkers in Herenthout”, vertelt zijn partner nge. “Tot vorig weekend waren we nog met twee bakkers in Herenthout: nadat bakkerij Werry Prims op 27 november 2022 de deuren sloot, was er nog maar één warme bakkerij over. We hadden een goede relatie met bakkerij Prims. In het verleden stemden we altijd onze vakantietijden op elkaar af zodat klanten niet op twee plaatsen tegelijk voor een gesloten deur stonden. Toen Werry uit zichzelf besloot te stoppen, heeft hij ons onmiddellijk ingelicht.”
Moeilijke tijd voor iedereen
Hoge energierekeningen waren een van de belangrijkste redenen voor Prims vervroegde pensionering: “Het is heel begrijpelijk,” zegt Inge Mampaey, “iedereen voelt het. Ook voor de klanten stijgen de energierekeningen, wat soms tot uiting komt in hun koopgedrag. Ze nemen dan al eens wat minder mee. Het is een constant evenwicht. Met de sluiting van Prims krijgen wij de kans om nieuwe klanten aan te trekken, maar aan de andere kant geven de mensen minder geld uit. Het is het verhaal van de bluts en de buil. Als we op ons huidige niveau kunnen blijven werken, is dat prima.”
Focus op de online winkel
Want Eykens voelt ook de concurrentie van de supermarkten die een groot brood aanbieden voor 1,90 euro. “Prijzen waar we niet mee kunnen concurreren,” hoor je, “maar we voegen kwaliteit en service toe die je niet vindt in de warenhuizen. Daarom blijft de klant terugkomen. Baker Eykens is van plan om in de toekomst de bestaande webshop nog verder uit te bouwen en centraler te plaatsen in zijn bedrijfsvoering. “We moedigen onze klanten aan om hun bestellingen zo ver mogelijk van tevoren te plaatsen. Zo kunnen we de productie van de bakkerij zo goed mogelijk afstemmen op wat er aan de toonbank wordt verkocht. Alles wat teveel wordt gebakken, gaat verloren. Niemand heeft er wat aan, maar het bedrijf moet dit alles wel financieren. Om de online verkoop te stimuleren, hebben we een afhaalpunt ingericht. Voor degenen die online bestellen en betalen, biedt dit afhaalpunt het voordeel dat ze niet in de rij hoeven te staan in de winkel. Alles is reeds zorgvuldig klaargezet en kan onmiddellijk worden meegenomen. “Overdag bakken doen we nu niet meer. Het verwarmen van de ovens kost te veel energie. “De klanten begrijpen dat ook. Klanten van Prims die speciale verzoeken hebben kunnen wij verder helpen. Wij willen hen zo goed mogelijk verzorgen.”
Er komen betere tijden aan
“Het zijn moeilijke tijden, maar je mag niet in paniek raken,” zegt Inge. “Paniek is een slechte raadgever. Soms liggen we ’s nachts wakker en tobben we. Er zijn de loonkosten, de hoge gas- en elektriciteitsprijzen, … Maar de energieprijzen zullen niet zo hoog blijven. Iedereen die de geschiedenis kent, weet dat goede en slechte tijden elkaar afwisselen. De horeca leed onder de pandemie, terwijl de bakkers grotendeels gespaard bleven. En nu krijgen wij klappen … Alles draait en keert voortdurend.
“We analyseren de situatie per kwartaal. Ons team bestaat uit ongeveer zes vaste medewerkers en twee keer zoveel studenten en flexi-jobbers. We zijn altijd op zoek naar hulp in de banketbakkerij. Het bieden van mogelijkheden aan ambitieuze jongeren is altijd een doelstelling van Eykens geweest. Het is nu ook een doel om ons team aan het werk te hoduen. “.
Geef als eerste een reactie